دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1399 - 15:35
رویترز مدعی شد:

ترامپ درصدد آغاز حفاری در پناهگاه حیات‌وحش آلاسکا

رسانه شناخته‌شده انگلیسی از تلاش دولت دونالد ترامپ برای نهایی کردن فروش لیزینگ نفت پناهگاه حیات وحش قطب شمال پیش از مراسم تحلیف جو بایدن خبر داد.
کد خبر : 540452

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، یک سخنگوی دولت ترامپ گفته است که رئیس‌جمهور اقدامات مهمی برای نهایی کردن فروش لیزینگ حفاری نفت در پناهگاه حساس حیات‌وحش قطب شمال (ANWR) در آلاسکا تا پیش از مراسم تحلیف «جو بایدن» انجام می‌دهد.


بایدن از مخالفان طرح حفاری در این پناهگاه حیات‌وحش است.


به گفته سخنگوی دفتر مدیریت سرزمین آمریکا در انکوریج آلاسکا، کاخ سفید در روزهای آینده فراخوانی ارسال خواهد کرد که این فراخوان درخواستی است از شرکت‌های انرژی در مورد اینکه کدام منطقه خاص باید برای فروش ارائه شود.


این در حالی است که تا پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی، هرگونه حفاری در این منطقه ممنوع بود. از سوی دیگر بایدن ازجمله کسانی است که با حفاری در آلاسکا مخالف بوده حال‌آنکه به گفته دولت ترامپ، نمایندگان این منطقه سال‌هاست برای رفع ممنوعیت اکتشافات گازی و نفتی این منطقه حساس زیست‌محیطی فشار می‌آورند.


«فرانک ماکیارولا» (Frank Macchiarola)، معاون ارشد سیاست امور اقتصادی و تنظیم مقررات در گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا در این خصوص گفت: توسعه اکتشافات نفت و گاز در پناهگاه حیات‌وحش قطب شمال مدت زیادی به تأخیر افتاده است. حال‌آنکه حفاری‌ها در این منطقه می‌تواند باعث ایجاد مشاغل خوب و پردرآمد شود؛ روندی که مردم آلاسکا نیز در پی آن هستند.


پس از گذشت یک دوره ۳۰ روزه از فراخوان، دولت باید اطلاعیه‌ای برای فروش قریب‌الوقوع اجاره‌نامه صادر کند.


بنابراین ۳۰ روز پس‌ازآن، فروش اجاره‌نامه‌ها تا پیش از ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) و قبل از مراسم تحلیف بایدن صورت می‌گیرد. آلاسکا ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام را در روز دارد که این مقدار بسیار کمتر از روزهای اوج تولید دو میلیون بشکه‌ای در اواخر دهه ۸۰ میلادی است.


«آدام کولتون»، مدیر اجرایی اتحادیه سرزمینی آلاسکا که مخالف حفاری در این پناهگاه است، گفت: این اقدام دولت ترامپ در راستای تلاش وی برای منفعت متحدان خود در صنعت نفت تا پیش از خروج از کاخ سفید صورت می‌گیرد.


گفته می‌شود کاخ سفید طرحی را برای اجازه حفاری در پناهگاه حیات‌وحش آلاسکا صادر کرده است؛ پناهگاهی به وسعت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت که مأمن اقوام بومی و حیات‌وحش ازجمله پستانداران مهم در معرض انقراض و خرس‌های قطبی است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر چندین بانک بزرگ آمریکا گفته‌اند که پروژه‌های نفت و گاز را در منطقه قطب شمال تأمین مالی نمی‌کنند.


مدیر اجرایی کمیته راهبردی قبیله گویچین (Gwich’in) که ساکنان آن در روستاهای مختلف در نزدیکی مرز کانادا زندگی می‌کنند در این مورد گفت: دولت ترامپ همواره نگرانی‌های ما را نادیده گرفته و امنیت غذایی، سرزمین و شیوه زندگی ما در آستانه نابودی است.


این در حالی است که باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۶ دستور منع حفاری در این منطقه حساس زیست‌محیطی را صادر کرده بود.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته