دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1399 - 00:02
در آمریکای پساانتخابات چه می‌گذرد؟

اردوکشی خیابانی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در واشنگتن/ آمریکایی‌ها نه به صندوق رأی اعتماد دارند، نه به دادگاه و قانون

مردم آمریکا که کشورشان داعیه برخورد مردم‌سالارانه، عادلانه و مسالمت‌آمیز با هرگونه اختلاف‌سلیقه‌ای را دارد حال به‌جایی رسیده‌اند که دیگر نه به صندوق رأی اعتماد دارند نه به دادگاه و نه به قانون.
کد خبر : 540439
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، از اواخر هفته گذشته بسیاری از گروه‌های راست افراطی غالباً مسلح به انتشار بیانیه‌های حمایت از دونالد ترامپ برای حضور در یک راهپیمایی بزرگ در واشنگتن اعلام آمادگی کرده بودند. در جناح مخالف یعنی حامیان حزب دموکرات هم اوضاع به همین منوال بود و آن‌ها نیز برای حضور در راهپیمایی روز شنبه اعلام آمادگی کردند. فارغ از اینکه این بیانیه‌ها و هیاهوها توانست چه تعداد از مردم را به خیابان‌های واشنگتن بکشاند مهم‌ترین مسئله این است هیچ‌یک از دسته‌ها یا گروه‌های جمهوری‌خواه یا دموکرات با علم اینکه بسیاری از این فراخوان‌ها را گروه‌های افراطی مسلح منتشر کردند اقدام به برائت ازاین‌گونه گروه‌های تندرو نکردند که خود زنگ خطر علاقه‌مند کردن مردم عادی به افراطی‌گرایی را به صدا درآورده است.


بی‌اعتمادی عمیق جامعه آمریکا به نهادهای قانونی


مردم ایالات‌متحده که کشورشان داعیه برخورد مردم‌سالارانه، عادلانه و مسالمت‌آمیز با هرگونه اختلاف‌سلیقه‌ای را دارد حال به‌جایی رسیده‌اند که دیگر نه به صندوق رأی اعتماد دارند نه به دادگاه و نه به قانون. این خط‌مشی که حال جامعه درون ایالات‌متحده را درگیر خودکرده ریشه در سیاست خارجی این کشور دارد که تنها به تأمین منافع یک درصد حاکم در جامعه آمریکا می‌اندیشد و نه سازمان ملل را قبول دارد نه حق حاکمیت کشورهای مستقل را نه خواست مردم کشورهای هدف را.



نگاهی به تاریخ معاصر و دخالت‌های غیرقانونی نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایالات‌متحده در دیگر کشورها به‌روشنی گواه این مدعا هستند که سایه شوم سیاست‌های غیرمنطقی و یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا در سطح بین‌المللی حال به داخل کشور کشیده شده است.


روز جمعه «کیلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شد «تظاهراتی بسیار بزرگ» از سوی هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در واشنگتن برگزار خواهد شد.




بیشتر بخوانید:


چرا ترامپ وزیر دفاع را در روزهای آخر ریاستش عزل کرد؟/احتمال وقوع کودتا یا حمله سریع به کشوری دیگر


دیکتاتوری آزادی/ رسانه‌های آمریکایی چگونه علیه ترامپ کودتا کردند؟




حامیان دونالد ترامپ، که بر پایه شواهد و مستندات انتخابات را به جو بایدن باخته است، راهپیمایی خود را "آمریکا را دوباره عالی کن" نام داده‌اند. حامیان این شعار از میان افراد عادی جامعه آمریکا بر خواسته‌اند و اما گروه‌های راست‌گرای افراطی نظیر «پسران مفتخر» که اکثراً مسلح هستند، شعارهای دیگری ازجمله «دزدیدن دی‌سی (واشنگتن) را متوقف کنید» و «نگه‌دارندگان پیمان» را برای حضور خود در خیابان‌های برگزیدند.


در آن‌سوی جبهه هم‌گروه موسوم به «لعنت به حامیان آمریکا را دوباره عالی کن» که معتقدند ترامپ نتیجه انتخابات را به «جو بایدن» رقیب دموکرات خود واگذار کرده است نیز قول دادند که در همین روز وارد خیابان‌های واشنگتن شوند. هیچ‌کدام از بیانیه‌های گروهای افراطی به‌وسیله هواداران عادی ترامپ یا مقامات این دو حزب محکوم نشدند که خود نشان از دعوت به خشونت دارد.


هیچ‌کس از گروه‌های مسلح افراطی حاضر در تظاهرات اعلام برائت نکرد


بعلاوه در راستای به وجد آوردن مردم و به حاشیه راندن قوانین، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که تاکنون هیچ سند معتبری از تقلب ادعایی در انتخابات را مطرح نکرده، به هواداران خود وعده داده است در صورت ارائه مدارک مربوط به وقوع تقلب یک‌میلیون دلار جایزه‌ بگیرند که همانا تبلیغ فرهنگ جایزه‌بگیری و دور شدن از اخلاقیات است.


صرف‌نظر از اینکه تظاهرات حامیان ترامپ تأثیری بر نتیجه انتخابات داشته باشد، دست‌کم این‌گونه فراخوان‌ها زمینه را برای قانونی کردن اقدامات غیرقانونی فراهم می‌کند و استفاده ابزاری از مردم برای دست یافتن به منافع حزبی معمول خواهد شد.



با در کنار هم قرار دادن قطعات این پازل یعنی همراه و هماهنگ کردن مردم عادی با افراطی‌های مسلح، استفاده از رسانه برای تهییج مردم به پشت کردن به رأی مراجع قانونی ذیصلاح، و بیان وعده‌های مالی و تخریب اخلاقیات جامعه می‌توان به این نتیجه رسید که حکومت یک درصدی‌ها در ایالات‌متحده در حال حاضر همان بلایی را که دهه‌ها بر سر دیگر ملل مستقل آورد را بر سر ملت خود نیز خواهد آورد.


انتهای پیام/4155


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته