دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1394 - 14:18
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

انجام 7 هزار پیوند حلزون گوش در کشور/ 47 صدم تولید ناخالص داخلی به تحقیقات اختصاص دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: ما به بحث تربیت پزشک پژوهشگر معتقد هستیم و تراز اولی ها هم باید بر این مساله معتقد باشند تا رشد علمی در کشور افزایش یابد.
کد خبر : 54040

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر فرهادی در سمینار برنامه پزشک پژوهشگر گفت: پرداختن به بحث تربیت پزشک پژوهشگر که توسط وزارت بهداشت دنبال می شود کمی دیر شده است اما جای شکرش باقی است البته زمانی دانشگاه تربیت مدرس که دارای دانشکده پزشکی بود این اقدام را انجام داد که انتظار داریم خروجی این دانشکده بیشتر دانشمند باشد.


وزیر علوم افزود: ما معتقدیم که باید پزشک پژوهشگر در کشور تربیت شود و تراز اولی ها هم باید این اعتقاد را داشته باشند زیرا این مساله باعث رشد علمی کشور می شود اما باور این مسئله سخت است زیرا مسائل جاری کشور محدودیت ها و محرومیت هایی که وجود دارد کمی مانع است اما باید گفت بسیاری از پایه های علمی کشور در گذشته در زمان جنگ گذاشته شده است.


وی در ادامه تصریح کرد: در سال 1365 همراه با مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند عازم دانشگاه تهران شدیم و در راه در خصوص لزوم ورود به برخی عرصه ها مانند بیولوژی مولکولی سلولی و مهندسی ژنتیک صحبت کردیم که در آن زمان گفته شد اگر کشور وارد این عرصه ها نشود عقب می افتد بنابراین قرار شد تا یک مرکز تحقیقات ژنتیک و بیولوژی مولکولی را تاسیس کنیم در آن زمان بنده با زور و گریه در مجلس توانستم بودجه ای را برای این مرکز ملی اختصاص دهم که خوشبختانه امروزه این مرکز به یک پژوهشگاه تبدیل شده است.


فرهادی با بیان اینکه بسیاری از علوم در همان زمان پایه ریزی شد گفت: در سال 1995 تا 1996 میلادی یونسکو یک شماره از مجلات خود را در مورد آینده پزشکی منتشر کرد که بیشتر بر مباحث پزشکی صنعتی و سنتی متمرکز بود. در این مجله آینده پزشکی به این گونه متصور شده بود که بیمارستان ها به محلی برای تعویض اندام ها تبدیل خواهند شد اما امروزه پزشکان باید با دخالت علم ریاضی در علم ژنتیک بتوانند اقدامات موثری انجام دهند.


این فوق تخصص گوش و حلق و بینی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پیشرفت های اخیر علم پزشکی در این حوزه گفت: یکی از موفقیت های ما در حوزه گوش و حلق و بینی کاشت حلزون برای ناشنوایان بود که بیست و ششم این ماه بیست و پنجمین سالگرد کاشت حلزون در کشور را جشن می گیریم. تاکنون هفت هزار کودک تا بزرگسال در کشور پیوند حلزون گوش انجام داده اند به گونه ای که بعد از جراحی علاوه بر حس شنوایی توانسته اند به خوبی صحبت کنند و در مجامع عمومی حضور داشته باشند که حتی برخی از آنها از افراد مطرح کشور شده اند.


وزیر علوم در ادامه سخنانش با توجه به آمار سازمان بهداشت جهانی گفت: در حال حاضر 370 میلیون فرد ناشنوا در کشور وجود دارد که پیش بینی می شود تا سال 2025 به 600 میلیون نفر برسند.


وی در خصوص آمار ناشنوایان در کشور گفت: یک سوم ناشنوایی ها درایران به علت مسائل ژنتیکی است که متاسفانه در حال افزایش است به گونه ای که می توان گفت اکنون 2/6 نفر در هر یک هزار تولد ناشنوا متولد می شود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 47 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات اختصاص دارد که دانشگاه ها سهم بسیار کمتری دارند و امیدواریم در بودجه سال آینده به یک درصد برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب