سنجش از پذیرش باید تفکیک شود/ ادامه فعالیت کسبوکارهای غیر کیفی کنکوری پذیرفتنی نیست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۳۸ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: تصمیم راجع به کنکور جز تصمیمات سخت محسوب میشود چراکه طی ۴۲ سال نتوانستهایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.
عاملی ادامه داد: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کردهایم که تا بحث تغییر میشود آشفتگی به وجود میآید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقلهایی را تأمین میکند ولی به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانیمدت و همچنین میزان اضطراب، نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد میکند و همچنین کسبوکارهای غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.
وی با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به برخی از رشتههای خاص وجود دارد و برای مابقی رشتهها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، گفت: در شرایط کنونی، وزارت علوم نیز اعلام کرده که ۸۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی است.
وی با بیان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربههای سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، تصریح کرد: سنجش باید بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون انجام شود و استانداردسازی آزمونها ضروری است.
عاملی تأکید کرد: برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را بهکارگیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، ادامه داد: وزن دهی به دروس برای رشتههای متفاوت میتواند در اختیار دانشگاهها باشد، بهطور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با توجه به اولویتها و روشهای تدریس اعلام میکند.
عاملی تأکید کرد: آموزشوپرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمونها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این موجب شده است به جای اینکه ارزیابی فرآیندی در طول زمان باشد به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در ۴ ساعت بهجای ۴ سال تبدیل شود.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/