دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1394 - 13:40

اسد: اگر حمایت‌های منطقه‌ای و غرب قطع شود، شکست داعش یک ماهه محقق می‌شود

رئیس‌جمهوری سوریه گفت که حملات هوایی انگلیس و فرانسه علیه گروه تروریستی داعش نتیجه‌ای نخواهد داشت بلکه زیان‌بار و غیر قانونی است و در آینده منجر به قدرتمند شدن تروریست‌هایی می‌شود که همچون سرطان در حال رشد هستند.
کد خبر : 54031

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ساندی‌تایمز» چاپ انگلیس گفت: انگلیس و فرانسه در آغاز، نوک پیکان حملات علیه تروریست‌ها در سوریه را شکل داده بودند ولی آنها امروز اراده لازم برای مبارزه با تروریسم را در اختیار ندارند و هیچ چشم‌اندازی نسبت به شکست دادن تروریسم مشاهده نمی‌شود.


«اسد» ادعای «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس درباره وجود 70 هزار جنگجوی معتدل در سوریه را، بخش دیگری از «کمدی» وی خواند که به واسطه آن تلاش می‌کند به‌جای ارائه اطلاعات واقعی، اطلاعات نادرست بدهد. وی یادآور شد: روسیه پیشتر از کشورهای غربی خواسته بود تا اگر آن‌ها اطلاعاتی درباره موقعیت مکانی این افراد دارند، ارائه کنند ولی تاکنون کشورهای غربی پاسخی نداده‌اند.


رئیس‌جمهوری سوریه با بیان اینکه سوریه وقت خود را با درگیر شدن با ائتلاف تلف نمی‌کند، افزود: ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تنها یک توهم است، زیرا آنها تاکنون نتوانسته‌اند در زمین و در مواجهه با تروریست‌ها موفقیتی به‌دست آورند. مبارزه با تروریسم صرف‌نظر از وجود هر نیروی جهانی، موضوعی زمان‌بر است.


وی درباره ائتلاف روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه گفت: سوریه دولتی دارای حق حاکمیت قانونی است و هر طرفی که بخواهد ائتلافی علیه تروریسم تشکیل دهد، نخستین اقدامش باید هماهنگی با دولت سوریه باشد همانند اقدامی که روسیه انجام داد و پس از هماهنگی با سوریه اقدام به رایزنی با طرف‌‌های دیگر و تشکیل ائتلاف کرد. این، شیوه قانونی مبارزه با تروریسم در هر نقطه از جهان است.


ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تنها یک توهم است، زیرا آنها تاکنون نتوانسته‌اند در زمین و در مواجهه با تروریست‌ها موفقیتی به‌دست آورند. مبارزه با تروریسم صرف‌نظر از وجود هر نیروی جهانی، موضوعی زمان‌بر است.

«اسد» درباره نقش انگلیس و فرانسه در تشکیل گروه‌هایی همچون داعش و «جبهه‌النصره» گفت: «تونی بلر» در این‌باره گفته است که جنگ عراق منجر به پیدایش داعش شد و ما می‌دانیم که داعش به‌طور آشکار در سال 2006 اقدام به تشکیل دولت در عراق کرد. آمریکایی‌ها در حمله‌ای هوایی «ابومصعب زرقاوی» رهبر وقت داعش را کشتند و سپس گروه دولت اسلامی عراق و شام خود را به سوریه رساند و از آن زمان تنش‌ها آغاز شد.


مقام‌های انگلیسی و ازجمله «تونی بلر» به همه این موضوعات اعتراف کرده‌اند ولی واقعیت این است که هر دوی این کشورها در پیدایش داعش و «جبهه‌النصره» در منطقه نقش داشتند و کمک کردند.


رئیس‌جمهوری سوریه درباره اظهارات روز جمعه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود ممکن است با دولت سوریه و نیروهای معارض علیه گروه داعش همکاری کند، و نیز اظهارات «فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه که گفته بود باید «اسد» پیش از آغاز مرحله انتقالی کنار برود، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تنش‌ها در سوریه کاهش یابد این موضوع ارتباطی به برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد. در این‌باره باید از مبارزه با تروریسم و توقف حمایت‌های مالی سازمان‌های عربی و غربی از تروریست‌ها سخن گفت. برگزاری انتخابات زودهنگام، تنها بخشی از روند گفت‌‌وگوی جامع درباره آینده سوریه است که میان نیروهای سیاسی مختلف و نهادهای مدنی داخل سوریه انجام می‌شود.


او افزود: علاوه بر این، کناره‌گیری از قدرت در حیطه اراده رئیس‌جمهوری نیست و باید مردم برطبق معیار مشخصی درباره آن تصمیم بگیرند. اگر بر فرایند انتقال سیاسی توافق شد، حق هر شهروند سوری است که فرد مورد نظرخود را انتخاب کند و کسی نمی‌تواند مردم سوریه را این حق بازدارد. از سوی دیگر، امکان ندارد از طریق حملات هوایی و بدون همکاری با نیروهای زمینی، داعش خسارت ببیند.


«بشار اسد» درباره اعلام آمادگی آمریکا برای هماهنگی با ارتش و نیروهای دولتی سوریه گفت: ما تاکنون از طرف امریکا درخواستی دریافت نکرده‌ایم و تمایلی نیز به این کار نداریم. حقوق بین الملل بیش از هر طرف دیگری باید در این‌باره تصمیم بگیرد.


داعش در یک ماه از بین می رود اگر...


وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با هم‌پیمانان خود همچون ایران، روسیه و «حزب‌الله» و دیگر هم‌پیمانان حمله نظامی علیه داعش انجام دهید، گفت: این موضوع به دو عامل بستگی دارد، از سویی باید قدرت خود و از سوی دیگر حمایت‌هایی که تروریست‌ها از طرف‌های دیگر دریافت می‌کنند را بسنجیم. اگر به‌طور کلی حمایت‌ از این گروه‌ها از سوی کشورهای مختلف در منطقه و غرب متوقف شود، حمله به داعش و شکست دادن آن در کمتر از یک ماه محقق خواهد شد.


موضوع مهم این است که حمایت‌های روسیه از ملت و دولت سوریه که با حمایت‌های راسخ ایران همراه شد، منجر به افزایش استقامت مردم و در نتیجه افزایش توان مبارزه آن‌ها با تروریست‌ها شد.

«بشار اسد» درباره حمایت‌های روسیه از ملت و دولت سوریه و نیز حمایت‌های قوی و تزلزل‌ناپذیر ایران که نقش مهمی در استقامت سوری‌ها داشت، گفت: نقش روسیه بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر دو جناح نظامی و سیاسی سوریه گذاشت و می‌گویند که اگر این حمایت‌ها نبود سوریه احتمالا در همان روزهای نخست جنگ، شکست می‌خورد. موضوع مهم این است که حمایت‌های روسیه از ملت و دولت سوریه که با حمایت‌های راسخ ایران همراه شد، منجر به افزایش استقامت مردم و در نتیجه افزایش توان مبارزه آن‌ها با تروریست‌ها شد.


وی درباره دریافت سامانه موشکی «اس 300» از روسیه خاطرنشان کرد: ما تاکنون چنین سامانه‌ای را از روسیه دریافت نکرده‌ایم ولی اگر آن را دریافت کنیم، نهایت استفاده را خواهیم برد. این حق ما است که از حریم هوای خود در مقابل جنگنده‌هایی که حریم هوایی سوریه را نقض می کنند، محافظت کنیم. این موضوع کاملا قانونی است و ما از هر ابزاری برای حفاظت از حریم هوایی خود استفاده میکنیم. موضوع تنها به این سامانه محدود نمی‌شود و ما از هر سلاح جدیدی در این‌باره سود خواهیم جست.


«بشار اسد» درباره احتمال نقش‌آفرینی عربستان سعودی در آینده سوریه و نوع روابط دو کشور در آینده گفت: در سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست. موضوع این نیست که من دعوت سعودی‌ها را قبول کنم یا نکنم بلکه این به سیاست‌های میان دو کشور بازمی گردد و عربستان باید موضعش را در قبال حمایت از تروریست‌ها مشخص کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا می‌خواهد همچنان به نقش خطرناک خود در سوریه، یمن و مناطق دیگر ادامه دهد یا خیر؟ طبعا اگر دو طرف اماده تغییر سیاست‌هایشان بودند مشکلی برای ما وجود ندارد که با آن‌ها نشست برگزار کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته