دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1399 - 12:35
رئیس سابق سازمان سیا هشدار داد؛

احتمال جدی اقدامات خطرناک ترامپ تا زمان خروج از کاخ سفید/ مایک پنس قدرت را به دست می‌گیرد؟

رئیس سابق سازمان سی آی ای (سیا) با اشاره به سوءاستفاده احتمالی دونالد ترامپ از قدرت در زمان باقی‌مانده از صدارتش، از معاون اول رئیس‌جمهور خواست قدرت را به دست بگیرد.
کد خبر : 540138
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از سی ان ان، جان برنان رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و یکی از دشمنان قدیمی دونالد ترامپ با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور نتیجه انتخابات را قبول نکرده و نمی‌خواهد قدرت را به جو بایدن منتقل کند و اینکه در این روزهای اخیر دست به اخراج افراد کلیدی امنیتی زده است تصریح کرد ممکن است ترامپ دست به افشای اطلاعات فوق محرمانه بزند و یا اینکه با دستوری نظامی مثل یک کودتا یا حمله به کشوری دیگر امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد. وی ادامه می‌دهد که بهترین اقدام در این زمان بسیار حساس این است که مایک پنس معاون اول ترامپ بر اساس قوانین موجود پیش‌دستی کند و در یک کودتای سریع ترامپ را برکنار کرده و خود قدرت را به دست بگیرد.


متمم بیست و پنجم قانون اساسی اجازه عزل ترامپ را می‌دهد


 برنان تصریح کرد که مایک پنس می‌تواند با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات‌متحده ترامپ را برکنار کند و یک تهدید جدی علیه امنیت ملی را خنثی کند. وی ادامه می‌دهد که من درباره اقداماتی که ترامپ در 70 روز باقی‌مانده از صدارتش می‌تواند انجام دهد بسیار نگران هستم. آیا وی دست به اقداماتی نظامی خواهد زد؟ آیا وی دست به افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده علیه امنیت ملی کشور خواهد زد؟ به هر صورت خطر جدی است.


مایک پنس


برنان می‌افزاید که ترامپ اکنون دقیقاً مثل گربه‌ای است که یک‌گوشه گیر افتاده و صد در صد حرکات خشن و غیرقابل‌پیش‌بینی انجام خواهد داد، بنابراین حضور وی در کاخ سفید به‌عنوان رئیس‌جمهور بسیار خطرناک است. مایک پنس باید با هماهنگی اعضای کابینه متمم بیست و پنجم قانون اساسی استفاده کند و کار ترامپ را تمام کند.




بیشتر بخوانید:


چرا ترامپ وزیر دفاع را در روزهای آخر ریاستش عزل کرد؟/احتمال وقوع کودتا یا حمله سریع به کشوری دیگر




سی ان ان می‌نویسد در سال 2016 ترامپ یک یادداشت محرمانه از برنان منتشر کرد که نشان می‌داد هیلاری کلینتون قصد دارد که اتهام کمک روس‌ها به ترامپ برای پیروزی در انتخابات را علنی و در دادگاه پیگیری کند. این کار ترامپ هم برنان هم دموکرات‌ها را شرمسار ساخت.



برنان، مدیر پیشین سازمان سیا، تأکید کرد که اگر مایک پنس و کابینه دولت فعلی به‌اندازه یک‌دانه جو شهامت اخلاقی و حس میهن‌پرستی داشته باشند باید ترامپ را بر اساس قانون برکنار کنند زیرا رئیس‌جمهور این روزها مانند مار زخمی است و اصلاً قابل پیش‌بینی نیست.



وی ادامه می‌دهد که مایک اسپر وزیر دفاع تنها به این دلیل عزل شد که از ترامپ برای تحقق برنامه شومش فرمان‌برداری نکرد. حال از کجا معلوم که کریس میلر وزیر دفاع انتصابی ترامپ به‌فرمان او عمل نکند و امنیت ملی کشور به‌یک‌باره و به‌صورت جدی به خطر نیفتد؟


احتمال برکناری مدیران اف بی آی و سی آی ای


برنان با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در خصوص عزل احتمالی کریستوفر ورای مدیر کنونی اف بی آی و جینا هسپل رئیس فعلی سازمان سیا گفت من هم این گمانه‌زنی را درست می‌دانم ولی به دلایل آن اشاره نکرد.


به گزارش سی ان ان، برنان از سال 1391 تا 1395 به‌عنوان مدیر سازمان سیا در دولت باراک اوباما مشغول به کار بود. در دوره ریاست وی در سازمان سی آی ای، آمریکا از تغییر حکومت در اوکراین دفاع کرد، به شورش‌ها علیه نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا دامن زد و شروع به آموزش و مسلح کردن شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه کرد.


دونالد ترامپ


برنان در سال 2016 با کمک جیمز کومی مدیر وقت اف بی آی تحقیقاتی را شروع کرد تا ثابت کند که یکی از دستیاران ترامپ با روس‌ها برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات زد و بند داشته است. از زمان برکنار شدنش تابه‌حال، برنان به یکی از منتقدین سرسخت ترامپ تبدیل شده است و به دولت وی برچسب کسب قدرت با تخریب مردم را زده است.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته