دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1394 - 12:20

وزیر علوم: درباره اردوهای مختلط مجوزی صادر نکرده‌ایم/ رشد علمی کشور کاهش نیافته است

وزیر علوم با تاکید بر اینکه شتاب رشد علمی کشور کاهش پیدا نکرده است گفت: ما در حال حاضر به جایگاهی رسیده ایم که رقابت ما با کشورهایی که دارای سطح بالایی هستند آغاز شده است که این مساله رقابت را کمی سخت‌تر کرده که امید است با فراهم شدن زیر سخت ها و امکانات لازم شتاب رشد علمی کشور ارتقاء یابد.
کد خبر : 54013

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر محمد فرهادی در حاشیه سمینار برنامه پزشک پژوهشگر در خصوص نگرانی مقام معظم رهبری درباره کاهش شتاب رشد علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: به استناد پایگاه هایی که سطح علمی کشور را با شاخص های مختلف ارزیابی می کنند می توان گفت رشد علمی و رتبه ما در منطقه همیشه اول و یا دوم بوده است و در سطح بین المللی نیز سطح ما خوب بوده و سهم ما از تولید علم در دنیا از 0/53 درصد به 1/61 درصد رسیده است. در سال 2000 تا 2005 از نظر رشد علمی بسیار پایین بودیم و سهم ما ناچیز بود به همین دلیل با سرمایه گذاری های انجام شده و فراهم شدن زیر ساخت ها، تحقیقاتی درکشور انجام شد که منجر به دستاوردهای مهمی در کشور شد و شتاب علمی ما در دنیا اول شد.


وزیر علوم افزود: اما الان به مرحله ای رسیده ایم که دیگر رقابت ما با کشورهایی آغاز شده که رتبه های بسیار خوبی را به دست آورده اند و فعالیت های مناسب و رشد علمی خوبی دارند بنابراین شیب علمی ما کند شده است که باید این شیب را با بازسازی زیر ساخت ها، تامین امکانات و تجهیزات علمی و آزمایشگاهی و جایگزین کردن امکانات جدید ارتقاء دهیم. البته تمام اینها نیاز به اعتباراتی دارد که خوشبختانه این اعتبارات نیز در بودجه کشور دیده شده و در سال جاری برای بازسازی آزمایشگاه ها در بودجه اعتباراتی در نظر گرفته شده است.


فرهادی در ادامه افزود: سهم ما در GDP (تولید ناخالص ملی) 47 صدم درصد است که باید در سال آینده به یک درصد برسد و تا پایان برنامه ششم به چهار درصد ارتقاء یابد که این مساله به رشد علمی کشور شتاب می دهد و وضعیت علمی کشور با بهبود می بخشد.


وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با توجه به اردوهای مختلف برخی از دانشجویان گفت: وزارت علوم در خصوص اردوهای مختلط مجوزی صادر نکرده است. طبق آیین نامه سال 82 برخی اردوها به صورت مختلط برگزار می شوند که البته اینها نیز نیاز به نظارت و برنامه ریزی دارد.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای برگزاری اردوهای مختلط مجوز نداده، نمی دهد و نخواهد داد گفت: چیزی که اتفاق افتاده است این بوده که برخی از دانشجویان میان خود قرار گذاشته و به اردو رفته اند که دانشگاه نیز از این موضوع بی اطلاع بوده و هیچ مجوزی صادر نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب