دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1394 - 16:56
کوتاه از یاسوج، لاهیجان، ایلخچی، بناب، نیشابور، اندیمشک، سیرجان، پزشکی تهران و مینودشت

از نشست صاحبان صنعت با استادان دانشگاه تا نشست علمی خانواده و سبک زندگی اسلامی

نخستین جلسه شورای استانی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد.
کد خبر : 53929

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی آل بویه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه که با حضور بانوان فرهیخته استان برگزار شد، درباره اهمیت و لزوم نقش بانوان در امور دانشگاهی و اجتماعی مطالبی عنوان کرد و گفت: زنان همیشه در تمامی عرصه‌ها پای به پای مردان رشادت‌ها و دلاوری‌ها داشته‌اند و به ویژه زنان این استان که نشان دادند چه در زمان جنگ و چه بعد از جنگ به عنوان تاثیر گزار‌ترین قشر در صحنه هستند.


سپس رئیس شورای زنان فرهیخته استان به انعکاس توانمندی‌ها و مسائل مرتبط با بانوان کارمند، هیات علمی و دانشجو و طرح‌های پژوهشی، کارگاه‌ها و همایش‌های تخصصی در حوزه امور بانوان پرداخت و اظهار کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای این جلسه، بررسی کلیات برنامه همکاری نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی با استانداری در زمینه‌های مختلف اجتماعی و هماهنگی‌های علمی دوجانبه و بین سازمانی است که نتایج خوب و ثمربخشی در پی خواهد داشت.


آرزو امیدواری با ابراز امیدواری از حمایت‌های انجام گرفته گفت: به یاری پروردگار، گام‌های نخست این شورا، استوار و هدفمند برداشته شده و بهترین ثمرات را در پی خواهد داشت.


در پایان هر کدام از اعضا به بیان دیدگاه و نظرات خود در زمینهٔ بررسی برنامه‌ها وتبیین اهداف این شورا پرداختند.


نخستین سمینار علمی و کاربردی سیستم‌های ساخت و ساز خشک


نخستین سمینار علمی و کاربردی سیستم های ساخت و ساز خشک (درایوال) از سوی شرکت سپید کروم لاهیج با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و با هدف ارتقای سطح علمی و آشنایی دانشجویان رشته های فنی با این سیستم ساخت و ساز در تالار علامه حزین لاهیجی واحد لاهیجان برگزار شد.


در پایان دانشجویان با شرکت در کارگاه، به صورت عملی با نحوه طراحی و اجرای این سیستم آشنا شدند.


دوره آموزشی آشنایی با قوانین سرقت ادبی در مقالات علمی در واحد ایلخچی برگزار شد


دوره آشنایی با قوانین سرقت ادبی در مقالات علمی و راهکارهای کنترل آن به صورت آنلاین که با مجوز و همت دفتر مطالعات و آموزش نیروی انسان واحد ایلخچی برگزار شد، مورد استقبال و بهره‌مندی اساتید دانشگاه قرار گرفت. در این دوره سرفصل‌های «تعریف و ابعاد سرقت ادبی» ، «اصول و قوانین سرقت ادبی»، و «نرم افزارهای کنترل سرقت ادبی یا Plagiarism» به همراه آموزش عملی برخی از نرم ا فزارهای معتبر در زمینه کشف و بررسی سرقت علمی و همپوشانی مقالات علمی تدریس شد.


مهندس علیرضا لطفی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی که مدرسی این دوره را نیز بر عهده داشت گفت: در این دوره عملکرد و کارایی نرم‌افزارهای Turnitin، Plogscan و iThenticate به صورت آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. در کنار این سرفصل‌ها، اصول مرجع نویسی کامل واصول احراز نویسندگی مقالات علمی مورد بحث قرار گرفت. در پایان بخشنامه‌ها و سیاست‌های اخیر دانشگاه درباره مقابله با سرقت علمی و افزایش کیفی «مقالات چاپ شده در مجلات» ، «مقالات ارائه شده در همایش ها» و «اصالت پایان نامه ها» به حاضران ابلاغ شد.


نشست مشترک صاحبان صنایع بناب با استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب برگزار شد


نشست مشترک صاحبان صنایع شهرستان بناب با اساتید واحد دانشگاهی بناب با حضور نماینده شهرستان، صاحبان صنایع شهرستان و استادان دانشگاه در سالن کنفرانس دانشکده برق و به منظور بررسی راهکارهای عملی و بومی ارتباط موثر صنایع شهرستان با این واحد دانشگاهی برگزار شد.


حجت الاسلام باقری بنابی، نماینده مردم بناب، با توجه به اهمیت این جلسات در پیشرفت علمی و صنعتی شهرستان، بر تداوم این جلسات تخصصی تاکید کرده و همکاری مستقیم دانشگاهیان با صاحبان صنایع و تسهیل در امر بازدید دانشگاهیان از صنایع شهرستان را خواستار شد.


از جمله راهکارهای پیشنهاد شده در این جلسه می توان « ارائه لیست تحقیقات مورد نیاز صنایع شهرستان به دانشگاه»، «مراجعه اساتید متخصص به صنایع مربوطه و بازدید مستقیم و تهیه لیست تحقیقات مورد نیاز با همکاری صاحبان آن صنعت»، «هدایت تحقیقات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به سمت تحقیقات مورد نیاز صنایع شهرستان» و «استفاده از پتانسیل‌های علمی اساتید دانشگاه در قالب طرح‌های مشترک و برون دانشگاهی» را نام برد.


برگزاری کارگاه کتابخانه دیجیتال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور


کارگاه کتابخانه دیجیتال و آشنایی با پایگاه های اطلاعات علمی خارجی در دانشگاه آزاداسلامی واحد نیشابور برگزار شد .


در این کارگاه که با حضور دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه برگزار شد دانشجویان با شیوه جستجوی مقالات در پایگاه های اطلاعات علمی آشنا شدند .


در این کارگاه که به همت حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور برگزار شده بود دکتر زرگر و الله یار به عنوان سخنرانان کارگاه به بحث کتابخانه دیجیتال و پایگاه های اطلاعات علمی خارجی پرداختند .


واحد اندیمشک نائب قهرمان مسابقات تکواندو دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان شد


مسابقات دانشجویی دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان با حضور 7 تیم از واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی، اندیمشک،دزفول، شوشتر، اهواز، شوش، مسجدسلیمان و آبادان برگزار شد.


در این دوره از مسابقات که به میزبانی واحد دزفول برگزار شد علی ساعدی فر در وزن 87+و سعید شریفی پور در وزن 63- از واحد اندیمشک قهرمان این دوره از مسابقات شدند.


در تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک، اکبر سعیدی فر(سرپرست)، مصطفی حق جو (مربی)، علی ساعدی فر، سعید شریفی پور، یاسین محمدی باقری(کسب مقام دوم وزن 54-)، میلاد رستمی کیا(کسب مقام سوم وزن 58-) و حامد رضایی( کسب مقام سوم وزن 68-) حضور داشتند.


در پایان این دوره از مسابقات واحد دزفول با 45 امتیاز مقام قهرمانی را بدست آورد و تیم واحد اندیمشک با 37 امتیاز نائب قهرمان و تیم واحد اهواز به مقام سوم دست یافت .


جلسه آموزشی پیشگیری از آنفلونزا H1N1 در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان


به همت گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان جلسه آموزشی پیشگیری از آنفلونزا H1N1 با حضور عضو کمیته پیشگیری از آنفلوآنزا H1N1شبکه بهداشت و درمان شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان برگزار شد.


عضو کمیته پیشگیری از آنفلوآنزا H1N1شبکه بهداشت و درمان سیرجان با تاَکید بر مراقبت های اولیه در برابر آنفولانزا گفت: این نوع آنفلوانزا در فصول خاصی از سال انجام می پذیرد و پس از طی دوره ای به پایان می رسد.


اکبر اسدی افزود: دوره واگیری این آنفلوانزا یک تا سه روز می باشد و اثرات آن شامل تب بالای5/38درجه، درد شدید عضلانی ، گلو درد و سرفه است و اگر بیمار تمام شرایط را باهم دارا بود یک بیمار مشکوک به آنفلوانزا خواهد بود که در سالمندان ،ساکنین آسایشگاه، بیماران قلبی، آسمی و کودکان زیر5 سال و.... شیوع پیدا کرده است.


وی با عرض تسلیت به خانواده تازه درگذشتگان این بیماری گفت: از خود درمانی های آنتی بیوتیکی بپرهیزید و از خریداری انواع داروها از داروخانه جات جدداً خوداری کنید که اثر سوئی به همراه دارد و مشکل ساز می شود.


برگزاری کارگاه نسل جدید تعیین توالی در واحد پزشکی تهران


سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی از برگزاری کارگاه علمی آموزشی با عنوان نسل جدید تعیین توالی پیشرفته در نیمه اول آذر ماه سال جاری در سالن کنفرانس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران خبر داد.


دکتر شهرزاد خاکپور در اهمیت برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: هر دو ماه یکبار مبحثی جدید به علم sequencing اضافه میشود و در این کارگاه آموزشی مباحث مفیدی از سوی حمیدرضا فضلی پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم نوین و PhD ژنتیک درباره پیشرفت‌های توالی یابی ژنتیکی و روش‌های روز افزون آن برای کاهش اتلاف وقت ارائه شد .


مدرس و پژوهشگر فناوری‌های نوین زیستی، دانشجوی دکتری تخصصی رشته ژنتیک و همچنین عضو باشگاه پژوهشگران جوان نیز درباره هدف از برگزاری این کارگاه گفت: برگزاری کارگاه Next Generation Sequencingبا توجه به گسترش روز افزون علوم و فنون در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین زیستی، به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با فناوری توالی یابی پیشرفته و معرفی کاربرد و جایگاه این فناوری در زمینه های تحقیقاتی و تشخیصی علوم زیستی و پزشکی بسیار ضروری میکندد .


حمیدرضا فضلی افزود: در این کارگاه همچنین ایده‌های برای انجام تحقیقات کاربردی در مباحث بالینی و علمی پژوهشی برای دانشجویان رشته پزشکی ودانشجویان ژنتیک و سلولی ملکولی ارائه شد.


نشست علمی با موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی در دانشگاه آزاد مینودشت


نشست علمی با موضوع خانواده وسبک زندگی اسلامی در دانشگاه آزاد مینودشت به همت کانون قرآن و عترت این واحد دانشگاه و با همکاری شورای شهر و شهرداری مینودشت در محل تالار ولیعصر(عج) این واحد دانشگاهی برگزار شد.


حجت‌الاسلام راشد یزدی در این نشست با این بیان که زن و شوهر مهمترین ارکان خانواده هستند گفت: زن و شوهر علاوه بر ضرورت هایی که آنها را دور هم جمع مى‎کند، باید از پیوندى درونى که همان محبت و احساس علاقه به یکدیگر است برخوردار باشند و اخلاق نیکو را الگوی خود قرار دهند زیرا عامل بنیادین از هم گسیختگی بنیان خانواده‌ها در غرب، پایبندنبودن به اصول اخلاقی است.


این استاد اخلاق اظهار کرد: انسان در هر شرایطی از تنهایى فراری است و نیاز به دوست صمیمى دارد که به ویژه زن و شوهر می توانند در کنار یکدیگر شرایط خوبی را برای زندگی ایجاد کنند .


یزدی، با توجه به اهمیت ازدواج در اسلام گفت: دین اسلام ازدواج را کامل کننده انسان می داند و همه عالم نیز بر اساس این قانون آفریده شده اند.


وی نوع اندیشیدن، به ویژه اندیشه دینی را، از شرایط اصلی تناسب زوجین دانست و اظهار کرد: با توجه به لطافت، شرافت و نجابت زن، باید در برقراری ارتباط با او، مسائلی رعایت شود.


وی تناسب خانواده ها را از دیگر شرایط لازم برای ازدواج دانست گفت: دین مبین اسلام بر تقویت بنیاد خانواده و استحکام آن تاکید ویژه ای دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته