دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 15:18

سنایی‌: در ایران، روسیه معاصر را نمی‌شناسند، در روسیه نیز ایران معاصر را نمی‌شناسند/ برنامه مخفیانه‌ای برای ایجاد زمین بدون دولت در سوریه وجود دارد

سفیر کشورمان در روسیه با اشاره به اینکه سوریه یک کشور مشروع دارای رئیس‌جمهور است، گفت: اگر ایران و روسیه در آن کشور حضور دارند به این دلیل است که رئیس‌جمهور و دولت این کشور از ما دعوت کرده است.
کد خبر : 53850

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل آنا، مهدی سنایی، سفیر کشورمان در روسیه شب گذشته با حضور در برنامه پیمایش بین‌المللی از کانال روسیه 24 با«یوگنی پریماکف» خبرنگار این شبکه گفت‌وگو کرد.


متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:


اقتصاد ایران و روسیه بر مبنای انرژی است و تصور می‌شود که این دو اقتصاد که بر مبنای انرژی و درآمد نفت و گاز است، رقیب یکدیگرند. نظرتان چیست ؟


این‌طور نیست. در رویکرد پراگماتیک پتانسیل بزرگی وجود دارد و اقتصادها مکمل یکدیگرند. مثلاً در مورد کشاورزی آن چیزی را ایران صادر می‌کند، روسیه وارد می‌کند نظیر انواع سبزیجات، گوجه‌فرنگی، میوه و خشکبار . همچنین روسیه چیزهایی مانند گندم و گوشت را که ایران وارد می‌کند، صادر می‌کند.


پس می‌توان گفت در عرض سال‌های گذشته همیشه روابط توسعه‌یافته ولی در دو سال گذشته دو رئیس‌جمهوری روابط را کنترل می‌کنند که این امر بیانگر نویدها و چشم‌اندازهای خوبی در روابط دو کشور است.


ایران 36 سال در تحریم بوده است؛ خصوصاً در سال‌های 2009، 2010 و 2011 شدت این تحریم‌ها افزایش‌یافته بود. لغو تحریم‌ها می‌تواند مبنای جدیدی برای توسعه باشد. ما در خصوص تأمین منابع، محاسبات بانکی و تعرفه کالاهای رقابت‌پذیر مشکلاتی داشتیم ولی اکنون توانستیم مشکلات را حل کنیم.


علیرغم اینکه ما با خیلی از کشورها روابط اقتصادی داریم، گردش تجاری ما با روسیه رشد داشته است. در سال 2014 زمینه‌هایی فراهم کردیم و گام‌هایی را برداشتیم و شرکت‌های تجاری دو طرف 6 ماه است که کارشان را به‌صورت جدی شروع کرده‌اند.


در دیدار روسای جمهور دو کشور گردش تجاری موردبحث قرارگرفت، چه اقداماتی در موردقرارداد ها صورت گرفت ؟


سفر پوتین به تهران و ملاقات‌های انجام‌شده گام خیلی بزرگ و مهمی بود. این مرحله از سفر پوتین به تهران را مرحله تاریخی تلقی می‌کنند. در این سفر اسنادی که متعلق به گذشته بود نیز امضا شدند. هفت سند امضا شد.


سفر پوتین به تهران و ملاقات‌های انجام‌شده گام خیلی بزرگ و مهمی بود .این مرحله از سفر پوتین به تهران را مرحله تاریخی تلقی می‌کنند.

از جمله سند تسهیل صدور روادید دانشجویان و فعالان تجاری و اقتصادی و همچنین توافقات مربوط به گشایش خط اعتباری برای پروژه‌ها که بسیار مهم بود، زیرا بازار ایران رقابت‌پذیر است و روس‌ها باید آن را فاینس کنند.


رئیس‌جمهوری پوتین دستور داد که سازمان‌های مالی روسیه خط اعتباری باز کنند که این برای تأمین فاینانس مهم است.


سال گذشته 40 میلیارد دلار پروژه امضا شد. این‌یک خیال نیست، چنین پروژه‌هایی وجود داشته است ولی منابع مالی نداشته‌اند. تأمین فایناس مهم است.


در دیدار روسای جمهوری هم 35 پروژه در نظر گرفته‌شده است که نیاز به 40 میلیارد دلار فاینانس دارد. دو پروژه به‌طور مشخص امضاشده است: یکی از آنها مربوط به برقی کردن خط راه‌آهن «اینچه برون» به «گرمسار» و دیگری پروژه «کریدور» احداث 4 خط واحد نیروگاه حرارتی در «بندر عباس» است.


روس‌ها در «اصفهان» و «خوزستان» نیروگاه حرارتی ساختند و ایران خاطره خوبی از این پروژه دارد. ایران و روسیه 33 پروژه دیگر نیز در دست دارند و می‌خواهیم در مورد آنها هم قرارداد امضا و پیشرفت کنیم.


مسئله مهم دیگر این است که روابط دو کشور در زمینه سیاسی بالاست ولی این روابط در زمینه اقتصادی در سطح روابط سیاسی نیست و حجم آن کم است که این موضوع در ملاقات با رهبری نیز مطرح شد که چرا روابط سیاسی واقتصادی با یکدیگر مطابقت ندارند. باید تلاش کنیم و زمینه را فراهم کنیم تا شرکت‌های بزرگ روسی در ایران حضور یابند.


در مورد مناقشه سوریه و موضع ایران در حل‌وفصل بحران سوریه توضیح دهید؟


ایران از همان ابتدا یک موضع اصولی داشت و آن اینکه این مسئله مربوط به سوری‌ها و موضوع داخلی است و خودشان باید آن را حل کنند و نه با جنگ وارداتی و پروژه‌های ساختگی همانند آنچه در عراق و لیبی انجام دادند.


اوضاع طوری شد که فکر می‌کنیم که یک برنامه مخفیانه وجود دارد که اراضی بدون دولت ایجاد کنند. این موضوع به نفع چه کسی خواهد بود. در آن اراضی تروریسم رشد می‌کند که در آن صورت امکان کنترل آن نیز وجود ندارد همانند اعمالی که در فرانسه انجام دادند. دخالت غرب ازهمان ابتدا و با همان تفکر صدور دموکراسی درست نبود. این استانداردها دوگانه است و درواقع این برای کشورهایی که خودشان بنیان‌گذار دموکراسی بودند خوب نیست. تقسیم تروریسم به معتدل و غیر معتدل عواقبی دارد.


ما معتقدیم مشکلات سوریه، داخلی است و نباید به مردم سوریه دیکته شود. الآن مسئله تروریسم حاد شده است و کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که این مسئله راحل کنند و بعد به فرایند سوریه بپردازند. هرگونه تأخیر در مقابله با تروریسم عواقب آن را بیشتر خواهد کرد.


ما معتقدیم مشکلات سوریه، داخلی است و نباید به مردم سوریه دیکته شود. الآن مسئله تروریسم حاد شده است و کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که این مسئله راحل کنند و بعد به فرایند سوریه بپردازند.

قبلاً این‌گونه تصور می‌کردند که حکومت سوریه را در مدت 6 ماه سرنگون می‌کنند . ولی این اتفاق نیفتد. الآن هم در مواردی مشاهده می‌شود که برخی کشورهای منطقه نمی‌خواهند رویکرد خود را عوض کنند و کارهایشان را ادامه می‌دهند که در شرایط حاضر به نظر می‌رسد هر کشور و سیاستمداری باید واقعیت جدید را درک کند .


دو نکته اساسی در این خصوص آن است که اولاً همانطورکه رئیس‌جمهوری روسیه در پیام خود به پارلمان گفت که برای مبارزه با تروریسم همه نیروها باید با یکدیگر متحد شوند تا موضوع را حل کنند و بعد به حل مرحله دوم که حل مشکل سوریه است بپردازیم که این هم با انتخاب خود مردم سوریه است.


مفاهیم ما مثل شما است ولی آن‌ها به ما می‌گویند شما و ایران در موضوع سوریه دخالت می‌کنید؟


سوریه یک کشور مشروع دارای رئیس‌جمهوری است. اگر ایران و روسیه در آن کشور حضور دارند به این دلیل است که رئیس‌جمهوری و دولت این کشور از ما دعوت کرده است. من امسال در باشگاه «والدای» گفتم که تضعیف کشورها و دولت‌ها درست نیست اگر ما دولت‌ها را به رسمیت نشناسیم نظم ایجاد نمی‌شود و ما شاهد هرج‌ومرج خواهیم بود. این حضور به درخواست رئیس‌جمهوری قانونی یک کشور است .


کلیشه‌هایی در مورد ایران هم در صفحات اجتماعی شما و هم در میان مردم روسیه وجود دارد . آیا شما کارگزار کلاسیک هستید یا غیر کلاسیک ؟


من نمی‌توانم بگویم کارگزار کلاسیک یا خیلی پیشرفته هستم به‌هرحال نسل جدید در میان کارگزاران ما در فیس بوک- اینستاگرام- تویتر وجود دارند و هدف این است که ایران را به‌صورت همه‌جانبه معرفی کنیم و ما می‌توانیم هرچه هست؛ هم موضوعات ادبی و هم موضوعات تاریخی و هر چیز دیگری را نشان بدهیم.


در ایران آثار پوشکین، تولستوی، داستایوفسکی دائماً چاپ مجدد می‌شوند. ولی در ایران روسیه معاصر را نمی‌شناسند، در روسیه نیز ایران معاصر را نمی‌شناسند. اطلاعات مردم از ایران معاصر اطلاعاتی که در روسیه وجود دارد یا کم یا غلط است.


مسئله ایران همچنین در طول سال‌ها سیاسی شده است. ما نمی‌توانیم بگوییم خیلی جامعه بازی هستیم ولی نسبتاً باز هستیم و نسل جوان فعالی داریم. 67 درصد از دانشجویان ایران دختر هستند. ایران در هنگام تحریم درزمینه نانوتکنولوژی به مقام هفتم رسید. ما درزمینه زندگی کردن در زمان تحریم و پشت سر گذاشتن آن تجربه خوبی کسب کردیم. نمی‌شود گفت که هیچ محدودیتی نیست ولی آن تصوری که از ایران وجود دارد، درست نیست.


ایران کشوری با خصوصیات خاص خودش است. ایران شبیه به کشورهای خیلی بازنیست ولی یک کشور قرون‌وسطی که همه‌چیز آن مربوط به قرن 19 باشد هم نیست. بیش از 50درصد ایرانیان جوانان زیر 30 سال هستند و جوانان به‌روز زندگی می‌کنند. ما باید تلاش کنیم ایران را با استفاده از همکاران روس‌مان آن‌طور که هست نشان دهیم .


دوستداران هنر و ادبیات و فرهنگ در روسیه و همچنین رسانه‌های گروهی باید کمک کنند که ما تصور درستی از دو کشور داشته باشیم .


افزایش حضور توریست‌های ایرانی در مسکو به میزان 100 درصد و همچنین پرواز اولین هواپیما از سوچی به ایران نشانه علاقه دو طرف به رشد روابط است. من در صفحات اجتماعی‌ام با تعداد زیادی از مردم روس از قشرهای مختلفی در ارتباط هستم و این مسئله فرصت خوبی برای تبادل‌نظر ایجاد می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته