دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 14:40

پرونده چند ملیتی نوروز و فرهنگ پخت نان‌های تخت با مشارکت 5 کشور ثبت جهانی می‌شوند

پرونده چند ملیتی نوروز و پرونده فرهنگ پخت نان‌های تخت سال 2016 با عضویت 5 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی می‌شوند.
کد خبر : 53823

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آیین و جشن جهانی نوروز که در سال 88 در قالب یک پرونده مشترک به نام ۷ کشور دنیا در یونسکو به ثبت رسیده بود قرار است با عضویت 5 کشور دیگر در اجلاس سال 2016 در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسد.


فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با بیان این مطلب اعلام کرد: «پرونده نوروز که پیش از این با عضویت 7 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود سال گذشته 5 کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان متقاضی پیوستن به این پرونده شدند. از همین رو، پرونده نوروز دوباره تدوین و برای یونسکو ارسال شد.»


نظری گفت: «پرونده ثبت جهانی نوروز هفته گذشته توسط یونسکو اعلام وصول شد به طوری که این ارگان اعلام کرد که این پرونده در سال 2016 بررسی و ثبت جهانی خواهد شد.»


وی همچنین به پرونده فرهنگ پخت نان‌های تخت چون لواش اشاره کرد و گفت: «یکی از پرونده‌هایی که در سال 2016 قرار است به یونسکو ارسال شود فرهنگ پخت نان‌های تخت است که با مشارکت 5 کشور ایران، آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان به ثبت خواهد رسید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته