دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 14:44

رئیس دانشگاه آزاد استان فارس: اکنون اصلی‌ترین رکن دانشگاه حوزه پژوهشی است/ توجه جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: در برخی از واحد‌ها حرکت به سمت مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها از سالیان گذشته صورت پذیرفته است.
کد خبر : 53797

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حمزه سارویی در دیدار با اعضای هیات علمی، استادان و کارکنان واحد لارستان که با حضور جمعی از مسئولان دانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه در سال ۱۳۶۱ آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه آن زمان اعلام کرد دانشگاه آزاد با پسوند اسلامی تاسیس شود، اظهار کرد: هیچکس گمان نمی‌برد امروز این مجموعه عظیم بتواند بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان باشد.


سارویی ادامه داد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی با ۵ میلیون فارغ‌التحصیل و یک میلیون و هفتصد هزار دانشجوی فعال، به عنوان یک مجموعه عظیم که از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است، خودنمایی می‌کند.


دبیر هیات امنای استان فارس با بیان این موضوع که فرهنگ ما بر این باور است که اگر کسی در مدت زمان مدیریت خود خدمت مثبتی ارائه کرد باید از او قدردانی شود، گفت: این کاری است که به خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و این مجموعه آموزش عالی قدردان افرادی همچون دکتر اسعد زاهدی در واحد لارستان، دکتر فروغی در واحد اصفهان و عده‌ای دیگر از عزیزانی است که در دوره طولانی مدیریتی خود با ارائه خدمات ارزنده باعث خیر و برکت شده‌اند.


وی سیاست‌های نادرست در دولت گذشته که موجب گسترش موازی کاری و لطمه به آموزش عالی شده بود را مورد انتقاد قرار داد و افزود: متاسفانه در آن مدت دانشگاه آزاد اسلامی حرکتی نزولی داشت و بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سکانداری و هدایت دکتر میرزاده که سال‌ها با این مجموعه آشنایی داشت، این مجموعه بزرگ آموزش عالی جانی دوباره گرفت و امروز همانند ادوار گذشته در حال پیمودن قله‌های پیشرفت و ترقی است.


سارویی سیاست تجمیع را از جمله راهکارهای مناسب میرزاده برشمرد و خاطرنشان کرد: در کنار تجمیع واحدهای علوم تحقیقات و تجمیع ساختاری دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی موضوع گسترش تحصیلات تکمیلی را به عنوان یک راهکار و برون رفت از بحران برای واحد‌ها مطرح کرد و واقعیت این است که می‌توان با این نگرش واحد‌های دانشگاهی را نجات داد.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس لازمه موفقیت این طرح را وجود ارزشمند اعضای هیات علمی پرتوان و کار آمد دانست و گفت: در طرح تجمیع یک، با همکاری مسئولان دانشگاه رشته‌های خوبی به واحد لارستان اختصاص یافت و البته این توجه به واحد‌های دیگر هم صورت پذیرفت و ما به عنوان مرکز استان سوگند یاد کردیم به عنوان پدری دلسوز برای استان باشیم و بدین منظور رشته‌ای به واحد شیراز اختصاص داده نشد.


سارویی تصویب رشته‌ها را مستلزم حداقل یک استادیار در هر رشته دانست و از هیات رئیسه دانشگاه خواست که با تلاش بیشتر به دنبال رشته‌های جدید باشند.


وی با توجه به موضوع شهریه، افزود: از آنجایی که دیگر شهریه‌ها کفاف هزینه‌های دانشگاه را نمی‌دهند و با توجه به مصوبه سال ۹۲ که باید ۱۲ درصد از بودجه واحد‌ها از درآمد غیرشهریه‌ای باشد و امسال هم این رقم به ۱۶ درصد افزایش یافته است، با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر (تولید علم به ثروت) سیاست دانشگاه بر این است که در این راستا حرکت کنیم.


سارویی با بیان این نکته که مقالات و کارهای تحقیقاتی بیشماری در کشور انجام می‌پذیرد اما برای تبدیل آن به ثروت دچار مشکل هستیم، گفت: در برخی از واحد‌ها حرکت به سمت مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها از سالیان گذشته صورت پذیرفته است و این امر باید در تمامی واحد‌ها صورت پذیرد و نقش شما اعضای هیات علمی در تحقق این هدف بسیار ارزشمند است تا بتوانیم در این راستا توسعه‌ای پایدار داشته باشیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با تاکید بر این نکته که دانشگاه آزاد اسلامی کمک خاصی از دولت‌ها دریافت نکرده است و در عوض کمک‌های بیشمار دانشگاه به دولت‌ها صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: حداقل یکی از کارهای اساسی انجام شده، مدیریت کردن تعداد زیادی از دانشجویان در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی است تا این جوانان از کشور خارج نشوند که این خود کار بزرگی است.


سارویی با بیان اینکه امروز حوزه پژوهشی در دانشگاه‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارد و این حوزه اصلیترین رکن دانشگاه است و در کنار پژوهش بحث شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه خاصی شود، از هیات رئیسه واحد خواست تا از دل اعضای هیات علمی، افرادی متخصص که قدرت تحلیل بازار امروز را داشته و می‌توانند با تمامی سازمان‌ها و ادرات درباره خود ارتباط برقرار کنند، انتخاب کرده و از آنان در حوزه برنامه ریزی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.


دبیر هیات امنای استان فارس برگزاری کلاس‌های آموزش کوتاه مدت برای ادارات و سازمان‌ها را منبع درآمد دیگری برای واحد‌ها معرفی کرد و ادامه داد: با حمایت سازمان مرکزی و بخشنامه‌هایی که در این زمینه صادر شده است و فضاهای مناسبی که واحد‌ها در این زمینه دارند می‌توان آموزش نیروی انسانی ادارات و ارگان‌های دیگر را بر عهده گرفت که این عمل خود منبع درآمدی برای واحد‌ها است.


سارویی: در برخی از واحد‌ها حرکت به سمت مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها از سالیان گذشته صورت پذیرفته است و این امر باید در تمامی واحد‌ها صورت پذیرد و نقش شما اعضای هیات علمی در تحقق این هدف بسیار ارزشمند است تا بتوانیم در این راستا توسعه‌ای پایدار داشته باشیم

سارویی با توجه به مقوله فرهنگی و رویکرد جدید صورت پذیرفته در حوزهٔ فرهنگی دانشگاه، همچون تجلیل و نکوداشت بزرگان و عزیزانی که برای این مرز و بوم خدمت کرده‌اند، گفت: همه همکاران به ویژه اعضای هیات علمی می‌توانند در این راستا کمک کنند و علاقه‌مند هستیم با توجه به شرایط زمانی و گسترش دنیای مجازی با روشی نوین با مسائل فرهنگی روبرو شویم که در این مسیر حجت‌الاسلام دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های مناسب و شایسته‌ای را ارائه داده‌اند و کارهای خوبی در این زمینه صورت پذیرفته است.


وی رفتار و گفتار اعضای هیات علمی و کارکنان در دانشگاه‌ها را بسیار مهم و حساس ارزیابی کرد و افزود: دانشجویان که آینده سازان اینجامعه هستند از نوع و شیوه برخورد شما الگو گرفته و نقشی که شما در کلاس‌های درس دارید می‌تواند بسیار تاثیرگذار بر روی جوانان ما باشد.


سرپرست دانشگاه آزاد واحد لارستان نیز اعضای هیات علمی را ثروت و دارایی دانشگاه قلمداد کرد و با قدردانی از تلاش‌های ۲۵ ساله دکتر اسعد زاهدی رئیس سابق واحد، به تشریح وضعیت دانشگاه پرداخت و گفت: اکنون واحد لارستان با ۳۳۰۰ دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی مشغول به فعالیت است و امسال با پذیرش ۹۵۰ دانشجو که ۸۰ درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند توانسته‌ایم دانشگاه را از بحران نجات دهیم.


دکتر مهدی مهدی‌زاده حرکت روبه رشد مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را مدیون رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست دانشگاه، معاونان و مسئولان سازمان دانست و درباره پیشرفت این واحد اظهار کرد: مساعدت و کمک‌های سارویی دبیر هیات امنای استان و فرزانه رئیس دبیرخانه دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس سبب شد که به آینده‌ای نوید بخش دست یابیم و خدا را شاکرم که با همکاری تمامی کارکنان در این مجموعه توانستیم شرایط مطلوب را بوجود آوریم.


در این جلسه عبدالمجید فرزانه رئیس دبیرخانه استان هم با تشکر از هیات رئیسه واحد و اعضای هیات علمی که در این جلسه حضور داشتند از استادان خواست تا سوالات و نکته نظرات خود را بصورت شفاهی یا کتبی در جلسه انعکاس دهند و جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت و در ‌‌نهایت سارویی به سوالات مطرح شده پاسخ داد. و در جلسه کارکنان نیز بدین گونه مراسم دنبال شد.
سارویی و فرزانه در بدو ورود به شهر لار به اتفاق سرپرست واحد و اعضای هیات رئیسه، نماز مغرب و عشا را در مسجدالنبی این شهر به جماعت اقامه کردند و سپس با حضور در بیت امام جمعه با حجت الاسلام رمضانی امام جمعه موقت و نجیب‌زاده نماینده استاندار و فرماندار ویژه لارستان دیدار کردند.



ساوریی و فرزانه در ادامه سفر خود به لارستان به اتفاق هیات رئیسه و کارکنان واحد با حضور بر قبور مطهر دوتن از شهدای جاوید الاثر آرمیده در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان با نثار گل و قرائت سوره مبارک فاتحه با آرمان‌های مقدس شهیدان هشت سال دفاع مقدس تجدید پیمان کرده و بعد از بازدید از ساختمان‌ها و امکانات دانشگاه برای حضور در جلسات و بازدید از مراکز گراش، اوز و خنج و دیدار با مسئولان و کارکنان مراکز، شهر لار را ترک کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته