دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گران‌‌فروشی بلیت هوایی در شرکت‌های زیرپله‌ای

هفته گذشته خبر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما روی خروجی رسانه‌های کشور قرار گرفت و البته مدیران صنعت حمل‌ونقل هوایی برای چندمین‌بار تأکید کردند که این جریان لزوما به معنی گران‌کردن قیمت بلیت‌ها نبوده و نخواهد بود. چراکه براساس این اعلام‌ها، شرکت‌های هوایی متناسب با شرایط عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و این درواقع به معنی متنوع‌سازی نرخ‌هاست.
کد خبر : 53759

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه شهروند نوشته است: آنها همچنین توضیح دادند که پس از اجرای این فرآیند، قیمت بلیت برخی ازمسیرهای پرتقاضا در زمان اوج فروش اندکی افزایش خواهد داشت و مسافرانی که می‌خواهند متحمل این افزایش قیمت نشوند، می‌توانند بلیت‌های خود را زودتر رزرو کنند اما با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در ١٧٠ مسیر پروازی این وعده به سرعت رنگ باخت و بلیت مسیرهایی که تا پیش از این به ٩٠ تا ١٠٠‌هزارتومان قیمت هم می‌رسیدند، به مرز نیم‌میلیون تومان صعود کرد.


درست به فاصله چند روز پس از ابلاغ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و درآستانه شهادت امام رضا(ع)، قیمت پروازهای مشهد سیر صعودی شگفت‌آوری تجربه کرد، به‌طوری که هواپیمایی معراج قیمت بلیت رفت تهران به مشهد را در روز چهارشنبه هفته گذشته ٤٨٤هزارتومان اعلام کرد. این موضوع درحالی رخ داد که به نظر می‌رسد پشت پرده و تبانی خاصی بین آژانس‌ها و ایرلاین‌ها وجود دارد که تلاش دارد از بهانه آزادسازی قیمت‌ها بهترین استفاده را ببرد. بهانه‌ای که با حضور شرکت‌های زیرپله‌ای (به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس) و در بازاری سیاه سروسامان می‌گیرد. درخصوص این وقایع، مقصود اسعدی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مهر گفته است، ایرلاین‌ها مقصر افزایش عجیب و غریب قیمت بلیت‌های هواپیما نبوده‌اند و این مسأله توسط چارترکنندگان بلیت رخ داده است اما مسأله اینجاست که بازار سیاه بلیت هواپیما ماجرای تازه‌ای نبوده و با وجود وعده‌های مکرر دستگاه‌های نظارتی، نه‌تنها گران‌فروشی بلیت تحت کنترل کامل درنیامد که حالا با آزادسازی قیمت‌ها این پدیده توانسته است بازار سفرهای هوایی را در آستانه یکی از مناسبت‌های مهم تقویمی در ایران، برهم بزند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که ایرلاین‌ها در طول سال‌های گذشته با روزشماری برای آزادسازی قیمت‌ها، خود را زیانده معرفی کرده و از پرداخت خسارت به مسافران هوایی و رعایت حقوق مصرف‌کننده به این بهانه شانه خالی کرده‌اند اما حالا با تصویب قانون آزادسازی نرخ‌گذاری بلیت، خبر تأسیس ایرلاین‌های متعدد یکی‌یکی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد ماراتنی برای ایجاد شرکت‌های هوایی درکشور صورت گرفته است. ماراتنی که ناخودآگاه مسابقه تأسیس شعبه توسط بانک‌ها را به یاد می‌آورد و این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این نشانه‌ها به معنی مسابقه شرکت‌های هوایی برای سودآوری خارج از عرف و در غیاب نظارت‌های کافی است؟


بازار سیاه در بلیت مشهد
سازمان هواپیمایی کشوری پس از چند ماه گمانه‌زنی، در آستانه تعطیلات اربعین سرانجام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را ابلاغ کرد و نخستین تأثیر این ابلاغیه جدید بر پروازهای تهران- مشهد خود را نشان داده و قیمت‌ها را به شکلی عجیب افزایش داده است. قیمت‌هایی که به شگل‌گیری بازار سیاره در این حوزه تأکید دارد. هرچند سازمان هواپیمایی اعلام کرده این آزادسازی همراه با نظارت بوده و اجازه افزایش قیمت‌ها به شکلی فزاینده را نمی‌دهد اما با فرارسیدن ایام شهادت امام رضا(ع) و اوج تقاضا برای سفر به مشهد، قیمت بلیت‌های این مسیر به صورت نجومی افزایش داشته است، به‌طوری که قیمت بلیت این مسیر تنها در روزهای یکشنبه و دوشنبه زیر ٢٠٠‌هزارتومان است و پس از آن ارزان‌ترین نرخ مربوط به پرواز ایران‌ایر تور است که ٢١٤‌هزارتومان قیمت خورده، به‌طوری که قیمت پروازهای یک‌سره از تهران به مشهد در روز چهارشنبه تا مرز نیم‌میلیون تومان پیش رفته و در این بین پرواز ٢٨٠٦ هواپیمایی معراج که با ایرباس ٣٢٠ انجام خواهد شد، برای بلیت رفت از تهران به مشهد ٤٨٤‌هزارتومان نرخ‌گذاری شده است.


چارترکنندگان بلیت هواپیما را گران کردند نه ایرلاین‌ها
قیمت‌های نجومی بلیت هواپیما درست به فاصله چند روز پس از انتشار خبرآزادسازی نرخ‌ها درحالی رخ داده است که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایلنا اعلام کرد: نمی‌توان گفت که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت‌ها ثابت می‌ماند، بلکه ممکن است افزایش قیمت جزیی و درحد چند‌ درصدی در نرخ بلیت برخی از مسیرها اعمال شود. او همچنین درباره شکل‌گیری بازار سیاه بلیت پس از این رخداد توضیح داد: در گذشته هم با توجه به ایام پیک سفر، قیمت بلیت افزایش می‌یافت اما این افزایش قیمت‌ها توسط چارترکنندگان و آژانس‌های فروش بلیت اعمال و انجام می‌شد و شرکت‌های هواپیمایی نفعی از این افزایش قیمت‌ها نداشتند. او افزود: از این پس این روال توسط ایرلاین‌ها مدیریت می‌شود. زیرا یکی از الزامات و موضوعات مهم در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این است که فقط پروازهای برنامه‌ای مشمول آزادسازی می‌شوند و پروازهای چارتری مشمول این قانون نمی‌شوند. علاوه براین براساس قانون آزادسازی باید نرخ‌ها به‌طور شفاف روی بلیت درج شود و از آنجایی که نرخ بلیت به صورت شفاف روی بلیت درج می‌شود؛ آژانس هم باید با همان نرخ درج شده با شرکت هواپیمایی تسویه‌حساب کند. بنابراین آژانس نمی‌تواند از این موضوع سوء‌استفاده کند و بلیت را بالاتر از نرخی که درج شده به فروش برساند. با این حال و درشرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری وعده داده بود، پس از اجرای آزادسازی قیمت‌گذاری، نظارت‌های خود را بر بازار سفرهای هوایی به صورت جدی افزایش می‌دهد. قانون‌شکنی در بازار فروش بلیت به راحتی و بلافاصله پس از انتشار این ابلاغیه رخ داد و انجمن شرکت‌های هواپیمایی علت این موضوع را قانون‌شکنی چارترکنندگان بلیت هواپیما دانست.


زمان آزادسازی خوب نبود
علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس دراین‌باره به تسنیم گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در بدترین زمان ممکن انجام شد، زیرا هنوز متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها آسیب‌شناسی نشده بود و این تصمیم عجولانه و به صورت یک‌طرفه گرفته شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب