دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1394 - 10:29
مینا علی اسلام *

برخورد با تروریسم نیازمند قاطعیت به دور از منفعت‌طلبی

کد خبر : 53723

فرانسوی‌ها سیزدهم نوامبر 2015 را هیچ وقت فراموش نخواهند کرد. وقوع حادثه‌ای تروریستی از سوی داعش در این روز، آن را به روزی تلخ برای فرانسوی‌ها تبدیل کرده است. از زمانی که حادثه 11 سپتامبر رخ داد تا امروز، اتفاقات زیادی در عراق و افغانستان رخ داد تا بلکه ریشه تروریسم و افکار افراطی از ریشه کنده شود اما در این سالها فقط رنگ و نام گروه‌ها عوض شد و ماهیت خشونت و افراطی گری به قوت خود باقی ماند. حال، پدیده داعش با نگاه افراط گرایانه به مذهب در قالب دولت اسلامی مانند غده‌ای سرطانی در منطقه خاورمیانه در حال رشد است که نه تنها کشورهای منطقه بلکه کل دنیا را تهدید می‌کند.


حالا مردم جهان با ترسی از پدیده شوم تروریسم روزگار می‌گذرانند اما آنچه که به اخباری معمولی برای گوش جهانیان تبدیل شده، درگیری‌ها و کشت و کشتار روزانه انسان‌ها در عراق و سوریه و یمن است که به محل رشد و نمو گروه داعش تبدیل شده‌اند؛ اما در ماه‌های اخیر وقوع حوادثی مانند انفجار در هواپیمای روسی، انفجار در بیروت، حمله به یک کنسرت در پاریس و تهدیدهای دیگر در بلژیک و فرانسه و همچنین تهدید سایر کشورها به وقوع حوادث تروریستی، بر مردم سایر نقاط جهان آشکار کرده که دامنه ترور و اعمال خشونت آمیز فقط به خاورمیانه محدود نیست بلکه کل دنیا را تهدید می‌کند. قاطعیت همه کشورهای جهان در برخورد با اعمال خشونت آمیز - جدا از هر نوع منفعت طلبی در حمایت های پنهان از تروریست ها - تنها امیدی است که می تواند دغدغه مردم جهان را برای آینده شان کم کند.


وقایعی که در چند روز گذشته در فرانسه رخ داد می‌تواند نتایجی از جمله مشارکت بیشتر کشورهای اروپایی برای حضور نظامی مستقیم در خاورمیانه، مقابله با پذیرش مهاجران خاورمیانه ای، تقویت احزاب راست افراطی، تقویت رگه‌های مخالفت با اتحادیه اروپا، وقوع جنگی جدید در خاورمیانه به بهانه ریشه کن ساختن تروریسم و تشدید همکاری های امنیتی کشورهای خاورمیانه و غربی در راستای شناسایی و انهدام عوامل تروریسم را در پی داشته باشد.


رویکرد ایران در برابر تروریسم جهانی


جمهوری اسلامی ایران بارها کشورهای جهان را به همکاری و تعامل سازنده برای مبارزه با تروریسم دعوت کرده به طوری که سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سال قبل سازمان ملل متحد بیانگر صحت ادعای ایران برای پیشگامی در مبارزه با تروریسم است. ایران در مجامع مختلف جهانی طرح رویکرد همه جانبه برای ریشه کنی تروریسم را ارائه کرده است.


عزم ایران در کنار اقداماتی برای مبارزه با تروریسم به ویژه در صحنه همکاری با روسیه و عراق برای انهدام هرچه بیشتر مواضع داعش، بیانگر این نکته است که تهران با اراده ای قوی در مسیر مبارزه با تروریسم گام برداشته و آمادگی دارد هر کشوری را که در این مسیر حرکت کند همراهی و با آن همکاری کند.


در واقع اگر کشورهای جهان در نهان و آشکار حاضر به برقراری تعاملی سازنده برای حذف پدیده تروریسم در معادلات جهانی باشند، این راه بدون تردید به سرانجام خواهد رسید چراکه ترور ریشه در بدعت ها و منفعت جویی های یک سویه و بی توجهی به منافع عمومی مردم جهان دارد. آنچه که در روزهای گذشته رخ داد یک دستاورد ملموس داشت و آن، عزم جدی‌ کشورهای اروپایی برای مقابله با داعش است هرچند که نگاهی به گذشته و نوع رویکرد آنها در قبال مسائل سوریه، عراق و یمن نوعی مغایرت را در عمل و گفتار آشکار می‌کند.


خبرنگار*


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش عراق
ارسال نظر
قالیشویی ادیب