دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1394 - 15:29

عاملان تیراندازی کالیفرنیا با عوامل افراطی مرتبط بود

پلیس کالیفرنیا اعلام کرد هویت دو مظنون اصلی حمله به مجتمع معلولان شهر «سن برناردینو» را شناسایی کرده است. آنان با عوامل افراطی از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط بودند.
کد خبر : 53631

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا، یک مقام امنیتی آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت «سیدرضوان فاروق» یکی از دو مهاجمی که روز چهارشنبه در یک مرکز خدمات اجتماعی در جنوب کالیفرنیا ۱۴نفر را کشتند، با نیروهای افراطی شناخته‌شده از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط بوده است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا که نخواست هویتش فاش شود، نوشت: این مهاجم در شبکه‌های اجتماعی با برخی کاربران افراطی که در واقع ماموران مخفی پلیس فدرال آمریکا «اف.بی.آی» بودند، ارتباط برقرار کرده بود.


البته وی گفت: این زوج زیر نظر پلیس نبوده‌اند.


به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس فدرال و امنیتی آمریکا در حال تحقیق‌اند تا مشخص کنند آیا حمله روز چهارشنبه که ۱۴ کشته و ۲۱ مجروح برجای گذاشت، اقدامی تروریستی بوده است یا نه.


در همین حال، پلیس سن برناردینو در جنوب کالیفرنیا اعلام کرد از منزل سیدرضوان فاروق مقادیر زیادی فشنگ و بمب به دست آمده است.


گزارش‌ها حاکی است که سیدرضوان فاروق٢٨ ساله، بازرس مسئول رسیدگی به رستوران‌ها در سازمان بهداشت بخش سن برناردینو بود.


رضوان فاروق در جشن تعطیلات با همکاران خود حضور داشت اما از محل جشن خارج شد و سپس مسلح به همراه «تشفین مالک» همسر ٢٧ ساله خود، به این محل بازگشت و حاضران را به رگبار بست.


به نوشته «یورونیوز»، «جارود بورگوان» رییس پلیس برناردینو، از پیدا شدن مواد منفجره در این سالن خبر داد و درباره مظنون اصلی به خبرنگاران گفت: آقای فاروق در میهمانی حضور داشت ولی به دلیل شرایطی که گویا عصبانیت او را در پی داشت، بسیار زود مجلس را ترک می‌کند. اینها اطلاعاتی است هنگام روبه‌رو شدن با او نزدیک این مجتمع در «ردلندز» داشتیم که به تعقیب و گریز و تیراندازی منجر شد.


رییس پلیس سن برناردینو گفت: در جریان درگیری ۳۸ پلیس با رضوان فاروق و همسرش که به کشته شدن این دو منجر شد، نیروهای پلیس ۳۸۰ گلوله و این زوج ۷۶ گلوله شلیک کردند.


این زوج دختری شش ماهه داشتند.


به نوشته یورونیوز، «فرحان خان» شوهر خواهر مظنون، درباره نیت احتمالی او از دست زدن به چنین کاری گفت: نظری ندارم. نمی‌دانم به چه دلیلی به این کار دست زد و چرا باید این کار را کرده باشد؟ واقعا هیچ نظری ندارم، شوکه شده‌ام.


یورونیوز خبر داد فاروق، به‌تازگی به عربستان سفر کرده بود.


تحقیقات پلیس برای شناسایی همدست یا همدستان احتمالی مظنونان و پی بردن به نیت آنان در جریان است.


از سوی دیگر به گزارش آسوشیتدپرس، «آدام شیف» عضو دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: هنوز زود است بگوییم یکی از مهاجمان حادثه کالیفرنیا به خودی خود تندرو شده یا آنکه از سوی عوامل بین‌المللی تحریک شده است.


این بزرگ‌ترین شمار کشته از زمان حمله و تیراندازی به دبستان «سندی هوک» در «نیوتاون» ایالت «کانتیکت» آمریکا در سال 1391 است. در آن حمله ۲۶ نفر از جمله شماری کودک کشته شدند.


تیراندازی‌های مرگبار در نقاط مختلف ایالات متحده، موجی از مخالفت‌ها با قوانین مربوط به خرید و فروش و نگهداری اسلحه در آمریکا را برانگیخته است.


رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان شامگاه پنجشنبه، بار دیگر با انتقاد از این قوانین تاکید کرد اکنون برای کسانی که قصد کشتن دیگران را دارند، خیلی ساده است به سلاح دسترسی داشته باشند.


وی گفت: برای همه ما از جمله قانونگذاران، مهم خواهد بود اگر فردی تصمیم به آسیب زدن به دیگران می‌گیرد، ما چه باید بکنیم که این کار را که اکنون انجام آن بسیار ساده است، دشوارتر کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته