دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1394 - 11:48

وزیر خارجه ترکیه: بحران روابط آنکارا و مسکو با گفت‌وگو حل می‌شود

در حالی‌که وزیر امورخارجه روسیه گفته است تقاضای همتای ترکیه‌ای خود را برای دیدار در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در بلگراد رد نخواهد کرد، وزیر امورخارجه ترکیه در آستانه این دیدار احتمالی، بحران در روابط با مسکو را با گفت‌وگو قابل حل دانست.
کد خبر : 53492

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از ایرنا، «سرگئی لاروف» وزیر امورخارجه روسیه امروز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امورخارجه قبرس گفت: درخواست وزیر امورخارجه ترکیه را برای گفت‌وگو رد نخواهم کرد و مایلم ببینم طرف ترک درباره این موضوع چه می‌خواهد بگوید.


«مولود چاوش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه در این‌باره گفت: آنکارا همواره خواهان گفت‌وگو با روسیه درباره بحران پیش آمده در مناسبات دو کشور بوده است.


وی با تأکید بر اینکه بحران پیش آمده با گفت‌وگو قابل حل است و خواست ترکیه نیز این موضوع است، افزود: ترکیه از اصول سیاست خارجی خود عدول نخواهد کرد.


این در حالی است که «احمد داوداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه درباره عذرخواهی کشورش بابت سرنگونی جنگنده روسی گفته است: ترکیه بابت این اقدام خود عذرخواهی نمی‌کند.


وی با ادعای اینکه جنگنده روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود، تصریح کرد: کشورش در راستای حق حاکمیت و حقوق بین‌المللی از حریم هوایی خود حراست کرده است و از این بابت نیز از کسی عذرخواهی نخواهد کرد.


«چاوش اوغلو» در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکیه، با بیان اینکه ناتو با بیانیه محکمی نقض حریم هوایی ترکیه از سوی روسیه را تأیید کرده است و به ترکیه در این زمینه حق داده است، گفت: روز گذشته در نشست وزیران ناتو اعلام کردم که از تدابیر افزایش امنیت مرزهای ترکیه حمایت خواهم کرد.


وی با قدردانی از حمایت‌های دبیرکل ناتو و هم‌پیمانان این کشور در ناتو، درباره این خبر که «سرگئی لاوروف» تقاضای وی را برای دیدار دوجانبه رد نکرده است و دیدار دوجانبه با وی در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا مطرح است، گفت: ترکیه همواره خواهان گفت‌وگو در این زمینه بوده است، زمانی که علیه روسیه تحریم اعمال شد، ترکیه در این تحریم‌ها مشارکت نکرد.


وزیر امورخارجه ترکیه با یادآوری اینکه پس از این رویداد، یک بار با «لاوروف» گفت‌وگو کرده است، افزود: 25 نوامبر تلفنی با وی گفت‌وگو کردم اما هنوز تماسی میان رؤسای‌جمهوری دو کشور انجام نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته