دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1394 - 13:06
روزنامه «8 صبح» چاپ افغانستان در مقاله‌ای نوشت؛

همسویی روسیه با افغانستان در جنگ علیه تروریسم

افزایش فعالیت‌های تروریستی گروه داعش در منطقه، مسکو و کابل را بیش از هر زمان دیگر به هم نزدیک کرده است.
کد خبر : 53443

به گزارش خبرنگار گروه بین المللی خبرگزاری آنا، روزنامه «8 صبح » چاپ افغانستان با انتشار مقاله ای از همسویی روسیه و افغانستان در مبارزه با تروریسم نوشته است.


در این مقاله « 8 صبح » نوشته است؛ افزایش فعالیت‌های تروریستی گروه داعش در منطقه، مسکو و کابل را بیش از هر زمان دیگر به هم نزدیک کرده است. روسیه حالا خود را برای پرکردن خلائی که بعد از رفتن نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان ایجاد می‌شود آماده می‌کند. افغانستان در وضعیت فعلی با وضعیت ناهنجار سیاسی- اجتماعی که پس از خروج نیروهای بین‌المللی به‌وجوده آمده دست به گریبان است. از سوی دیگر حالا گروه بدنام دیگری بنام داعش در تلاش است تا با استفاده از وضعیت ایجاد شده مناطقی را تصرف کند. در ۳۱دسامبر سال ۲۰۱۴، آمریکا به‌گونه رسمی ‌کمک‌های امنیتی و عملیات‌های جنگی در افغانستان را پایان داد. با خروج نیروهای بین‌المللی، کابل در جستجوی کمک از کشورهای دیگر بویژه کمک‌های نظامی شد. بر همین اساس افغانستان قراردادی را با هند امضا کرد که برمبنای آن دهلی جدید، پنج فروند هواپیمای جنگی Mi-25 را به افغانستان تحویل می‌دهد. افزون برآن، افغانستان برای مقابله با شورشیان و دریافت کمک‌های نظامی‌ به سوی روسیه تغییر جهت داد. روسیه درپاسخ به درخواست کمک افغانستان جواب مثبت داد و وعده کرد کمک و جنگ افزار نظامی‌ بلاعوض را به ارتش افغانستان برای مبارزه با گروه تروریستی داعش خواهد داد. ولیتینا متوینکو، رئیس مجلس سنای روسیه در دیدار با فضل‌الهادی مسلمیار، رئیس‌مجلس سنای افغانستان تأکیدکرد، روسیه در زمینة مدرنیزه‌کردن نیروهای هوایی افغانستان این کشور را کمک خواهد کرد. بعد از ملاقات، متوینکو گفت که مسکو در تشریک مساعی نزدیک با کابل کار خواهدکرد و جنگ‌افزارهای نظامی‌ رایگان را در اختیار ارتش افغانستان قرار خواهدداد. افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش، روسیه را بیش از همه نگران کرده است. مسکو به این باور است که داعش در جستجوی مناطق نفوذ خود در افغانستان است.


این گروه در رقابت با طالبان، تلاش می‌کند تا بخش‌هایی از مناطق تحت تصرف این گروه را تصاحب کند. این تهدیدات سبب افزایش پیوستن جنگجویان گروه طالبان با داعش شده و از زمانی‌که مسکو جنگ بر ضدداعش در سوریه را آغاز کرد، یکی از نگرانی‌های عمده روسیه نفوذ داعش از سوی آسیای مرکزی است. به‌‌نظر می‌رسد منطقه شاهد افزایش سریع افراط‌گرایی مذهبی و گروه‌های تندرو است؛ چیزی که بعد از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی دیده می‌شود. سازمان اطلاعات روسیه نگرانی خود را در مورد موجودیت و نفوذ گروه‌های تروریستی از کشورهای آسیای میانه به این کشور، بعد از آموزش در اردوگاه‌های تروریستی در سوریه، اعلام کرده است. در صورتی که داعش در افغانستان جای پا باز کند، این گروه تهدید جدی را متوجه تاجیکستان و ترکمنستان خواهد کرد. این کار سبب می‌شود که تروریست‌ها به آسیای مرکزی رخنه کنند؛ چیزی که مسکو هرگز نمی‌خواهد با آن روبه‌رو شود. از سوی دیگر رشد گروه تروریستی داعش، دولت افغانستان را نیز نگران ساخته است. با جان گرفتن دوباره طالبان، حضور داعش نیز در شماری از استان‌های افغانستان گزارش می‌شود.


نظر به‌گفته سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، در حال حاضر حدود سه هزار تن از جنگجویان داعش در کشور فعال‌اند. این می‌تواند زنگ خطری برای روسیه باشد. افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش به‌ویژه در مناطق شمالی افغانستان، مسکو را بیش از هرزمان دیگر مصمم ساخته تا در همکاری نزدیک با دولت افغانستان برای مبارزه برضد این گروه تروریستی دست به کار شود. مقامات روسیه به این باور‌اند که داعش در تعدادی از استان‌های افغانستان حضور دارد که از آن‌جمله شامل مناطق شمالی افغانستان می‌شود. افغانستان از این‌که روسیه در زمینه نقش فعالی را بازی کند خشنود به‌نظر می‌رسد. فضل‌الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان پس از دیدار با رئیس مجلس سنای روسیه، از کمک‌های اساسی و صلح‌آمیز مسکو و از نقش برجسته این کشور در حمایت از افغانستان قدردانی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته