دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1394 - 20:19

بودجه 800 میلیون دلاری رژیم صهیونیستی و اردن برای آب رسانی به دریای مرده

رژیم صهیونیستی و اردن برنامه مشترکی برای کانال سرخ- بحرالمیت رونمایی کردند که بودجه آن ۸۰۰ میلیون دلار است.
کد خبر : 53403

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای صهیونیستی «تایمز اسراییل»، افزون بر سیراب کردن دریای سرخ که آب آن به طور روزافزون کاهش می‌یابد، این کانال آب آشامیدنی را به مجریان طرح می‌رساند.


«سیلوان شالوم» وزیر داخله رژیم صهیونیستی، و «حزیم ناصر» وزیر آب اردن، اعلام کردند مناقصه ۸۰۰ میلیون دلاری این طرح روز سه‌شنبه به طور رسم منتشر می‌شود.


آنها به دنبال شرکتی‌‌اند که ساخت کانال و اداره آن را به مدت ۲۵ سال به عهده بگیرد.


اردن در سال ۱۹۹۴ میلادی با امضای پیمان «وادی عقبه» رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.


شالوم که در دولت گذشته رژیم صهیونیستی نیز وزیر آب بود، روز دوشنبه در سفر به اردن گفت: امروز ما یک قدم تاریخی دیگر برای نجات بحرالمیت برمی‌داریم.


به نوشته تایمز اسراییل، این مناقصه بین‌المللی نشان همکاری‌های دو طرف است و جوابی برای آنان که شک داشتند پروژه کانال اجرایی شود.


کشیدن خط لوله کانال چهار تا پنج سال طول خواهد کشید و ۱۸۰ کیلومتر طول خواهد داشت. این خط لوله که از قلمرو اردن رد خواهد شد، سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا را از دریای سرخ- جنوبی‌ترین نقطه سرزمین اشغالی- منتقل خواهد کرد.


یک کارخانه آب‌شیرین‌کن در شهر عقبه اردن، آن سوی خلیج «ایلات»، آب آشامیدنی تولید خواهد کرد.


به نوشته این تارنما، رژیم صهیونیستی نزدیک به ۳۰-۵۰ میلیون مترمکعب آب قابل شرب دریافت خواهد کرد که به ایلات و مناطق مسکونی «عراوا» می‌دهد و اردن ۳۰ میلیون متر مکعب را در مناطق جنوبی خود توزیع خواهد کرد.


یکصد میلیون مترمکعب از آب بسیار شور، به بحرالمیت ریخته خواهد شد که در عمق ۴۲۷ متری زیر سطح دریا قرار دارد تا کاهش شدید آب دریا در دهه‌های گذشته را جبران کند.


به نوشته تایمز اسراییل، هواداران حفظ محیط زیست هشدار داده‌اند پمپاژ آب به بحرالمیت، زیست آبزیان منطقه را به خطر خواهد انداخت.


اندیشه ایجاد مجرای میان دو دریا نخستین بار از سوی انگلیس در قرن نوزدهم میلادی مطرح شد. در ۱۹۹۰ میلادی، پس از امضای قرارداد صلح میان رژیم صهیونیستی و اردن، اندیشه ساخت کانال دریای سرخ به بحرالمیت بالا گرفت.


در ۲۰۰۵ میلادی، رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن به طور مشترک از بانک جهانی خواستند منابعی را در اختیار برنامه مطالعاتی برای آوردن آب از دریای سرخ به بحرالمیت بگذارد. همچنین خواستند تحقیقی در مورد آثار احتمالی زیست‌محیطی چنین پروژه‌ای صورت بگیرد.


این مطالعات در فاصله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی انجام و معلوم شد این طرح به لحاظ مالی قابل اجراست و هر سه شریک در ۲۰۱۳ میلادی قراردادی را در این زمینه امضا کردند.


مردم اردن طی چند سال گذشته با برپایی راهپیمایی و تظاهرات، قطع رابطه را رژیم صهیونیستی را خواستار شده اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته