دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1394 - 09:35
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد:

بدهی 40 میلیون دلاری وزارت علوم به پایگاه‌های بین‌المللی/ دانشگاه آزاد اسلامی در دوره اخیر در توسعه مراکز پژوهشی فعال شده‌است

وحید احمدی از بدهی 40 میلیون دلاری وزارت علوم به پایگاه‌های بین‌المللی خبر داد و ضمن تشکر از اقدامات مثبت دولت یازدهم خواستار افزایش بودجه پژوهشی وزارت علوم شد.
کد خبر : 53320

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره بودجه پژوهشی کشور گفت: « با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در افزایش بودجه پژوهش و با همکاری‌های دکتر محمدباقر نوبخت سهم پژوهش از GDP قرار است به یک درصد برسد و امید است با کمک‌های مجلس، دولت و اصحاب رسانه در سال های آینده بتوانیم این میزان را به 2 درصد افزایش دهیم.»


او افزود: «البته در دولت جدید اعتبارات پژوهشی 30 درصد افزایش داشته است، اما متأسفانه با توجه به ضعف‌های سال‌های گذشته و افزایش تورم، این میزان بودجه پاسخگوی نیازهای بخش پژوهشی جامعه نیست. به عنوان مثال وزارت علوم حدود 30 الی 40 میلیون دلار به پایگاه‌های بین‌المللی بدهکار است به همین دلیل هنوز تعدادی زیادی از دانشگاه‌ها نمی‌توانند با این پایگاه‌ها در ارتباط باشند.»


او تصریح کرد: «اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور محقق شود باید روی دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. این اعتبارات در واقع کمک به دانشگاه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور است. همچنین باید ارتباطات بین‌المللی قوی‌تر شود. با توجه به اینکه 500 الی 600 هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در کشور مشغول به تحصیل هستند باید از این سرمایه بزرگ استفاده کرد تا پروژه‌های مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا، هدف‌مدار و دارای رویکردی بین‌المللی باشند.»


در رشته‌های ریاضی، نانو، بایو، مهندسی شیمی، هوافضا و سایر رشته‌های مهندسی جایگاه خوبی در سطوح بین‌المللی داریم، در منطقه نیز بر اساس گزارش‌های پایگاه‌های مختلف رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌ایم. از نظر میزان استناد به مقالات ایرانی نیز در منطقه دارای رتبه اول و دوم هستیم

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم خاطر نشان کرد: «بودجه حوزه پژوهش سال 94 ، حدود 25 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته است، تا این زمان نیز تخصیص‌ها خوب بوده است. اما از آنجایی که مشکلات و هزینه‌ها زیاد است، این افزایش بودجه برای فعالیت‌های پژوهشی کفایت نمی‌کند، در نتیجه امیدواریم بودجه بخش پژوهش در سال 95 افزایش پیدا کند. حدود 40 تن از روسای دانشگاه‌ها از دولت تقاضای تخصیص اعتبار 2 میلیارد دلاری از صندوق ارزی برای تجهیز آزمایشگاه‌های کشور داشته‌اند.»


احمدی درباره رشد علمی کشور گفت: «در رشته‌های ریاضی، نانو، بایو، مهندسی شیمی، هوافضا و سایر رشته‌های مهندسی جایگاه خوبی در سطوح بین‌المللی داریم، در منطقه نیز بر اساس گزارش‌های پایگاه‌های مختلف رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌ایم. از نظر میزان استناد به مقالات ایرانی نیز در منطقه دارای رتبه اول و دوم هستیم. در نتیجه مجموعا از لحاظ عرضه و ارائه مقاله هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت جایگاه خوبی در دنیا و منطقه داریم.»


او افزود: «از لحاظ پیشرفت فناوری علی‌رغم اینکه به سرمایه‌گذاری بیشتر و زیر‌ساخت‌های قوی‌تری نیاز داریم و کشور تازه وارد این عرصه شده‌ است، در حال رشد و توسعه هستیم. همچنین از نظر پارک‌های علم و فناوری، ایران در منطقه تقریبا اول بوده است و نمایندگی یونسکو یا همان IRIS را داریم که مسئولیت آن شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است، که بر مبنای آن توسعه و گسترش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در منطقه به عهده ایران است.»


معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: «همچنین بحث فن‌بازار در کشورهای اسلامی نیز بر عهده کشور ماست، در نتیجه در منطقه از لحاظ تعداد پارک‌ها، تعداد مراکز رشد و کیفیت این مراکز وضعیت بسیار خوبی داریم، اما هدف اصلی ما این است که بتوانیم در منطقه نیز جایگاه خوبی به دست آوریم.»


او درباره سهم دانشگاه آزاد اسلامی در هفته پژوهش گفت: «خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره اخیر روی بحث فناوری و توسعه مراکز پژوهشی کار کرده است، البته در برنامه‌های هفته پژوهش سهم دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جداگانه در نظر گرفته نشده است، زیرا هم ما و هم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تمایل نداشتیم که آنها از مجموعه دیگر دانشگاه‌ها جدا شوند.»


سال گذشته یک نفر از منتخبین هفته پژوهش از دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده بود، امسال نیز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت خوبی در هفته پژوهش داشته‌اند. هر سال دانشگاه آزاد اسلامی در این هفته فعال بوده و غرفه‌ها و محصولات خوبی ارائه کرده است

او خاطرنشان کرد: «سال گذشته یک نفر از منتخبین هفته پژوهش از دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده بود، امسال نیز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت خوبی در هفته پژوهش داشته‌اند. هر سال دانشگاه آزاد اسلامی در این هفته فعال بوده و غرفه‌ها و محصولات خوبی ارائه کرده است.»


احمدی با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی ایران در دنیا دوم یا سوم بوده است، درباره استفاده از این ظرفیت‌‌ها بیان کرد: «برنامه ایده‌های برتر در هفته پژوهش برای درگیر کردن این افراد صورت گرفته است. این تعداد بالای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی، مانند چاقوی 2 سر است، یعنی اگر بتوانیم ظرفیت‌ پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری و... را بالا ببریم، می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اما اگر از این افراد حمایت نشود می‌تواند خطراتی نظیر نارضایتی و مهاجرت این افراد به خارج از کشور را به دنبال داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته