دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1394 - 13:25
در گفت‌وگو با آنا

بیژن مقانلو: مدال المپیک را برای ما کنار نگذاشتند، باید تلاش کنیم/ به کسب چهار سهمیه المپیک ریو امیدواریم

سرمربی تیم ملی تکواندو گفت: در حال حاضر اردوها به صورت مستمر در حال پیگیری است و با پشتوانه‌سازی که انجام دادیم به کسب چهار سهمیه برای المپیک ریو امیدوار هستیم.
کد خبر : 53033

بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی تکواندو دیروز در آخرین تمرین ملی پوشان قبل از مسابقات جایزه بزرگ مکزیک دقایقی پاسخگوی سوالات اختصاص خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا شد.


* ابتدا درباره وضعیت اردوها صحبت کنید.


- خدا را شکر یک ماراتن دو ساله در فینال گرندپریکس به سرانجام خواهد رسید و چهار سهمیه را کسب می کنیم. استراتژیک ما این بود که قبل از فینال مسابقات جایزه بزرگ 2015، چهار سهمیه بگیریم. هم اکنون دو سهمیه را یک سال زودتر از مسابقات المپیک کسب کردیم اما دو سهمیه دیگر به علت آسیب‌دیدگی بچه ها به تعویق افتاد. با سیاستی که داشتیم بچه‌ها را برای فینال گرندپریکس احیا می‌کنیم تا این شانس را داشته باشند در مسابقات سهمیه المپیک بجنگند. 6 نفر برتر مسابقات فینال گرندپریکس می‌توانند به المپیک راه پیدا کنند. ضمنا پشتوانه سازی خوبی انجام دادیم تا اگر خدای نکرده اتفاقی برای بچه هایی که سهمیه گرفتند بیفتد، کسانی بتوانند مجوز حضور داشته باشند که جزء 20 نفر برتر دنیا هستند.


* شرایط تیم ملی را چطور می بینید؟


- شرایط خوب است تا جولای 2016 وقت داریم که بچه ها به شرایط نسبی برسند و پشتوانه های خوبی داشته باشیم. قدم به قدم برنامه ها را اجرا کردیم. در چهل و هفتمین مرحله از 48 اردو هستیم و انشاءالله در فینال گرندپریکس به سرانجام می‌رسیم.


* این مرحله چهل و هفتم از چه تاریخی شروع شده و چه مدت طول می کشد؟


- بعد از بازگشت از کرواسی تمرینات را شروع کردیم و حدود دو هفته از تمرینات منسجم و مرتب ما می گذرد البته اردوهای ما مستمر بوده است.


* دلیل موفقیت خود و تیم را در چه می دانید؟


- اردوهای متمرکز و مستمر می تواند یکی از علت های این موفقیت باشد. برنامه کار ما طوری بود که در مسابقات مختلفی حضور داشتیم و سیستم ما مطابق رنکینگ جهانی است. خیلی از کشورها شاید در یک وزن یک بازیکن داشته باشند ولی ما پشتوانه سازی کردیم و در دو سال اخیر سرمایه گذاری خوبی انجام شد و چیزی به نام هزینه نبود خیلی از کشورها مثل روسیه بیشتر هزینه کردند. این کشور با برگزاری مسابقات گرندپریکس حدود دو تا سه میلیون یورو هزینه کرد تا بتواند با میزبانی شانس سهمیه خود را افزایش بدهد. خوشبختانه سیاست ما با توجه به شرایط اقتصادی انجام کارهای مختصر و مفید است با تدبیر از پتانسیل موجود در کشور حداکثر استفاده را کردیم و فکر می کنم هزینه ما صفر بود.


* در اردوهای تیم ملی چرا درها به روی ورزشکاران بسته بود؟


- در دو مقطع در اردوهای تیم ملی در شش ماه اول و شش ماه دوم درها باز شد و کسانی که مجوز حضور داشتند می‌توانستند به نفرات رنکینگ ما ملحق بشوند و در مسابقات انتخابی شرکت کنند. مسابقات گرند پریکس شرایط متفاوتی دارد و مخصوص بهترین های دنیا است. به نظرم اگر به اینجا رسیده‌ایم به خاطر همفکری، همدلی، تلاش و امیدی بوده که بچه ها داشتند. امیدوارم زودتر از موعد نایستیم و فکر می‌کنم کار ما از الان شروع شده است. خیلی ها فکر می‌کنند که مدال المپیک را از حالا برای ما در سینی کنار گذاشته‌اند، نخیر اینطور نیست و هر کسی مزد زحمات و برنامه ریزی استراتژیک و انسجام تیمی خود را می برد. بعد از مسابقات جایزه بزرگ کار شروع می شود. باید تمرین‌ها بیشتر باشد و در المپیک متمرکز باشیم. اگر در باد قهرمانی بخوابیم مطمئن باشید از المپیک دست خالی بیرون می آییم.


* همانطور که گفتید در اردوها و مسابقات قبل از المپیک چند نفر مصدوم شدند و نتوانستند حضور کاملی داشته باشند با این مشکل چه کار کرده‌اید؟


- مصدومیت جزء ورزش حرفه‌ای است به خصوص در مسابقات زیاد یک ورزشکار حرفه ای باید با آسیب دیدگی کنار بیاید. ورزش حرفه ای ورزشی جنگیدنی است و ما با آن کنار آمده ایم تنها کشوری بوده ایم که به بازیکنان شماره یک استراحت داده‌ایم. سجاد مرادی شش ماه، بهنام اسبقی 7 ماه، مهدی خدابخش دو تا سه دوره، فرزان عاشورزاده و مسعود حجی‌زواره یک دوره حضور نداشتند و اگر نبودند به خاطر این بود که به آنها استراحت دادیم.


* در دوره قبل در المپیک لندن تکواندو با دو سهمیه یک مدال نقره گرفت. ازلحاظ فنی می توان در المپیک ریو نتایج بهتری گرفت؟


- شرایط کسب سهمیه در دوره قبلی با این دوره قابل مقایسه نیست آن جا یک مسابقه قاره ای است و جهانی بود اما اینجا دو سال مسابقه دادیم 64 بازیکن به مسابقات المپیک می آیند که 24 نفر از گرند پریکس‌ها حضور دارند و بقیه از مسابقات قاره ای هستند. قهرمانان قاره ای کسانی هستند که در گرند‌پریکس‌ها سهمیه نگرفته‌اند. این مسابقات سخت‌تر از گرندپریکس است.


* غیر از تاخیر در پرداخت پاداش ها چه مشکلاتی را قبل از المپیک دارید؟


- ما قهرمان آسیا و جهان شدیم البته فکر می کنم کلیه رشته ها پاداش نگرفتند انشاءالله با سیاست های وزارت ورزش و جوانان قبل از المپیک مراسمی برگزار شود تا قهرمان‌های همه رشته‌های ورزشی پاداش‌های معوقه خود را بگیرند.


* چقدر از حریفان شناخت دارید و آیا آنها را آنالیز کامل کرده‌اید؟


- دو سال در میادین مختلف با حریفان رقابت کردیم و با آنها آشناییم 8 نفر مشخص‌اند که نتیجه 4 سال مسابقه هستند یعنی بهترین بهترین های دنیا اند فکر می کنم هر قهرمان در هر مسابقه باید چیزی اضافه کند وگرنه موفق نخواهد بود و دستش رو می شود مهم ترین چیز در این مسابقات و المپیک باورهاست که باعث موفقیت و قهرمانی می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته