به ثابت نگاه داشتن قیمت سیمان در کشور خوشبین هستیم/ برای تولید اتوبوس کاری نشده است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علی نیکزاد ثمرین نایبرئیس مجلس در تشریح سومین جلسه بررسی موانع خرید اتوبوسهای داخلی جهت تجهیز ناوگان درون و برونشهری گفت: این جلسه با حضور رزمحسینی وزیر صمت، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مسئولان وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی، سازمان شهرداریها، سازمان حملونقل جادهای و شهرداری تهران برای بررسی موضوع نحوه تجهیز ناوگان حملونقل شهری برگزار شد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: ظرفیت تولید اتوبوس در کشور به میزان 5 هزار دستگاه درونشهری و 3 هزار دستگاه برونشهری است اما متأسفانه در چند سال گذشته از سوی وزارت راه و سازمان راهداری برای نوسازی اتوبوسهای برونشهری و همچنین از طرف شهرداریهای کشور بهخصوص شهرداری تهران برای تجهیز اتوبوسهای درونشهری اقدامی صورت نگرفته است.
نیکزاد با تأکید بر اینکه فرسودگی اتوبوسها و عدم نوسازی و جایگزینی آنها در جادهها کار خطرناکی است، اظهار کرد: براین اساس در نشست امروز مصوب شد، 500 دستگاه اتوبوس دو طبقه و معمولی و مینیبوس توسط شهرداری تا پایان سال 1399 خریداری شود که البته این تعداد کافی نیست ولی برای آغاز کار خوب است.
*نبود عزم جدی برای نوسازی ناوگان حملونقل
وی ادامه داد: 500 دستگاه هم برای بیش از 100 شهرداری در سراسر کشور خریداری خواهد شد.
نایبرئیس مجلس با بیان اینکه از ظرفیت تولید 5 هزار دستگاه اتوبوس در کشور تنها 1000 دستگاه مشتری دارد، گفت: این اتفاق خوبی نیست و دلیل آن هم میتواند نبود منابع مالی یا عدم دریافت حقوحقوق دستگاههای مربوطه از سازمان هدفمندی یارانهها و از محل تبصره 14 باشد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس تأکید کرد: مسلماً طی این مدت کسی هم اراده و عزمی برای پیگیری این موضوع و نوسازی ناوگان حملونقل جادهای کشور نداشته است زیرا من بهعنوان وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها طی سالها فعالیت داشتهام.
*فرسودگی ناوگان حملونقل تا 3 سال آینده
نیکزاد همچنین با اشاره به اعلام نظر سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره ناتوانی در خرید و ارائه 3 هزار دستگاه اتوبوس تولیدی به بخش خصوصی بیان کرد: این سازمان اعلام کرده، ارزش یک دستگاه اتوبوس حدود 4 تا 5 میلیارد تومان است و حتی اگر به خریداران 4 میلیارد تومان هم وام داده شود، خریدار باید ماهیانه معادل 600 میلیون تومان قسط بپردازد که این موضوع با انجام مسافرکشی بینشهری امکانپذیر نخواهد بود.
وی افزود: در صورت عدم چارهاندیشی برای این موضوع مسلماً تا 3 سال آینده عمر ناوگان حملونقل بالا رفته و فرسوده خواهد شد و اینگونه باید در انتظار بروز انواع مشکلات در جادههای کشور باشیم.
نایبرئیس مجلس درباره بخش دوم جلسه که با موضوع بررسی قیمت فولاد و سیمان برگزار شد، گفت: بر اساس قول وزیر صمت به ما ظرف مدت 10 روز آینده قیمت فولاد به زیر 9 هزار تومان خواهد رسید، همانطور که پیش از این رزمحسینی توانست، قیمت فولاد را از 17 هزار تومان به 12 هزار تومان برساند بنابراین با توجه به وجود اتفاق نظر و اتحاد لازم بین دولت و مجلس در این مورد، ما به عملیاتی شدن این قول خوشبین هستیم.
*ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از 50 دلار
نیکزاد تصریح کرد: طی بررسیهای ما مشخص شد، ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از 50 دلار است و حتی افزایش قیمت ارز نمیتواند، تأثیری بیش از 1000 تومان در هر کیلو فولاد داشته باشد، بنابراین قیمت میلگرد به زیر 9 هزار تومان خواهد رسید.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به قیمت سیمان هم اظهار کرد: اکنون قیمت سیمان بهصورت فلهای 290 هزار تومان و به شکل پاکت 50 کیلویی هم 21 هزار تومان است اما یک مشکلی در این میان درباره پاکت سیمان وجود دارد.
نایبرئیس مجلس بیان کرد: مسئولان مربوطه موضوع پاکت سیمان را رها کرده بودند و مواد به کار رفته در پاکت سیمان از لحاظ پتروشیمی موجب بهمریختگی بازار شده بود اما اکنون این موضوع حل شده است و بنابراین ما به ثابت نگاه داشتن قیمت سیمان در کشور توسط وزارت صمت خوشبین هستیم.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/