دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1399 - 20:49
رحیمی جهان‌آبادی:

دانشگاه آزاد حل مشکلات اساسی حوزه صنعت را ممکن کرده است/ همسویی سریع دانشگاه با نیازهای اقتصادی هر استان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با گسترش واحدهای دانشگاهی خود در سراسر کشور توانسته است گام موثری در ورود هسته‌های پژوهشی برای حل مشکلات صنعتی بر دارد.
کد خبر : 529617
1.jpg

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه سنجش اعتبار علم در دنیای امروز به کاربردی بودن آن است اظهار کرد: کشورهای پیشرفته در حال حاضر به پژوهش‌هایی توجه و اهتمام دارند که منجر به تولید ثروت و یا ایجاد مهارتی در جامعه شود.


وی در این باره افزود: با بررسی روند رشد کشورهای پیشرفته شاهد 3 دوره متمایز در آن‌ها هستیم، دوره اول با گسترش دانشگاه آغاز شد و وقتی این گسترش به حد لازم ادامه یافت، گام دوم که پیوند پژوهش دانشگاه‌ها با مراکز صنعتی است، شروع شد در این دوره دانشگاه‌ها به حل مشکلات صنعتی پرداختند و موجب پیشرفته در صنعت و اقتصادی و حتی ساختار اجتماعی جامعه شدند و در مرحله سوم که اکنون شاهد آن هستیم این کشورها تبدیل به قطب‌های صنعتی، علمی و اقتصادی دنیا شده‌اند.


رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به گسترش جغرافیای متوازن و سریع دانشگاه آزاد در سراسر کشور خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌خوبی توانست در سایه اراده نظام و حمایت مردم مرحله اول این روند که گسترش واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور بود را به‌خوبی طی کند و کشور را برای ورود به دوره حل مشکلات مراکز صنعتی توسط پژوهش‌های کاربردی آماده‌ کند.


نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس یازدهم با تشریح اینکه اقتصاد کشور دولتی است افزود: از آنجا که پژوهش وقتی می‌تواند به حل مشکلی در کشور منجر شود که به اقتصاد و صنعت کشور گره‌خورده باشد اما متاسفانه دولتی بودن این مراکز مانع از اتصال آن‌ها به مراکز دانشگاهی شده است و این مراکز حتی با قبول مشکلات و آسیب‌های ناشی از آن، خود را در مسیر تحول و بهینه شدن قرار نمی‌دهند و به همین علت بهتر است پیش از آنکه به پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی بپردازیم به آزاد شدن اقتصاد و صنعت کشور از انحصار دولت توجه کنیم.


رحیمی جهان‌آبادی با تأکید بر ظرفیت‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه‌های انرژی پاک، صنایع خودروسازی، صنایع دفاعی و حتی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دارای توانایی‌هایی برای اعتلای کشور است اما هنوز بخش‌های دولتی به عنوان متولیان امور بنیادی کشور از این ظرفیت‌ها استفاده مناسبی نبرده‌اند.


وی افزود: نه تنها دولتی بودن اقتصاد و صنعت کشور مانع از شکل‌گیری هسته‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در بنگاه‌های صنعتی شده است بلکه این موضوع در تعامل با وزارت علوم نیز قابل مشاهده است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نحوه تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل گسترش مویرگی خود در سراسر کشور به‌سرعت متوجه نیازهای هر استان می‌شود و به همین علت خود را با نیازهای روز و تآثیرگذار بر اقتصاد هر منطقه همسو می‌کند و به همین دلیل رشته‌های مورد نیاز هر منطقه را کارشناسی و ایجاد می‌کند چیزی که در اکثر موارد وزارت علوم در آن عقب می‌ماند و می‌توان گفت از این حیث وزارت علوم به‌سرعت دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌رسد و حتی موجب کندی پیشرفت و بالندگی دانشگاه آزاد  هم می‌شود.


رحیمی جهان‌آبادی در این باره ادامه داد: جایی که باری از دوش دولت برای گسترش آموزش عالی بر اساس قانون اساسی به دست دانشگاه آزاد برداشته می‌شود باید همان اندازه نیز کمک‌های دولتی دریافت شود که این موضوع تاکنون اتفاق نیفتاده است و می‌توان گفت وزارت علوم به‌عنوان متولی دولت در حوزه آموزش عالی نیز تعامل و همکاری لازم  با دانشگاه آزاد اسلامی را  در این موضوع حاثز اهمیت نداشته است.


وی درباره تفاوت حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بدون کمک دولت و تنها از محل درآمدهای خود هزینه‌های جاری و عمرانی‌اش  را مرتفع می‌کند و به همین علت تفاوت حقوق اساتید به‌صورت یک جبر مالی، اجتناب‌ناپذیر است که مجلس یازدهم نیز به این موضوع  ورود کرده است.


این نماینده در ادامه با اشاره به سامانه‌های دان، پژوهش‌یار و آموزش یار گفت: سامانه‌های مذکور بسیار کاربرپسند هستند و حتی می‌توان گفت سیستم پژوهش‌یار دانشگاه آزاد دارای ویژگی‌های فنی لازم برای مدیریت پژوهش‌ها را دارد چیزی که نمونه آن در سیستم دولتی هنوز شکل نگرفته است و اغلب پژوهش‌های انجام شده مکرراً تجربه می‌شود ولی در دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌ها سمت‌وسوی روبه‌جلو و تکمیلی به پژوهش‌های یک حوزه می‌دهد که این موضوع  به‌راحتی و به‌صورت آنلاین در اختیار استاد و دانشجو وجود دارد.


رحیمی جهان‌آبادی در پایان دانشگاه آزاد اسلامی را ذخیره معتبر علمی کشور دانست و خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیت علمی که دارای رتبه برتر جهانی نیز هست و فارغ‌التحصیلان آن در آزمون‌های کشوری همواره دارای رتبه‌های برتر هستند به خوبی استفاده شود.


گفتگو: علی ورمزیار


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته