دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1399 - 11:57

واکنش شرکت توزیع نیروی برق تهران به گزارش تصویری کابل‌های درهم پیچیده برق+ جوابیه آنا

با انتشار گزارش تصویری در خصوص نحوه کابل‌کشی سیم‌های برق در معابر شهر تهران، شرکت توزیع برق پایتخت نسبت به این گزارش واکنش نشان داد.
کد خبر : 529259
AALI9106.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی خبرگزاری آنا، در پی انتشار گزارشی تصویری با عنوان «کابل‌های درهم پیچیده برق؛ تهران شهری برای زندگی؟» در خبرگزاری آنا که به نحوه کابل‌کشی سیم‌های برق در نقاط مختلف شهر اشاره شده بود، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با ارسال مطلبی نسبت به این گزارش واکنش نشان داد.


در مطلب ارسالی شرکت توزیع نیروی برق تهران آمده است:


بازگشت به گزارش منتشرشده در آن خبرگزاری در تاریخ دوشنبه؛ 12 آبان ماه با عنوان «کابل‌های درهم‌پیچیده برق؛ تهران شهری برای زندگی؟!» پاسخ این شرکت به شرح ذیل ارسال می‌شود:


- طی سالیان گذشته با تلاش شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، شبکه فشار ضعیف هوایی سیمی و بدون روکش و خطرناک پایتخت به‌طور کامل جمع‌آوری و کابل‌های خودنگهدار جایگزین آن شده که هم از نظر ایمنی و هم از نظر مبلمان شهری تأثیر بسزایی در شبکه توزیع برق تهران داشته است و تصاویر منتشر شده مربوط به کابل‌های خودنگهدار مزبور است.


- در پاسخ به عبور کابل‌های برق از چند متری پنجره خانه‌ها و پشت‌بام‌ها و نداشتن حریم شایان ذکر است هیئت وزیران در جلسه 30/01/94 به پیشنهاد شماره 100/30/17814/93 مورخ 20/03/93 وزارت نیرو و به استناد تبصره (2) ماده (18) قانون سازمان برق ایران - مصوب 1346 -، حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق را تصویب کرد که بر اساس آن حریم خطوط هوایی فشار ضعیف، حداکثر (1.3) متر و حریم خطوط 20 هزار ولت حداکثر (2.10) متر می‌باشد.


- مطابق با ماده 18 قانون سازمان برق ایران، رعایت حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق از طرف مالکین الزامی است و این امر توسط سازمان نظام مهندسی کنترل شده و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز بدون رعایت حریم هیچگونه برق‌رسانی به مستحدثات و ابنیه‌ انجام نمی‌دهد.


- همچنین شبکه توزیع به صورت مستمر مورد پایش کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ قرار گرفته و در صورت مشاهده هر نوع تجاوز به حریم قانونی شبکه‌های توزیع برق، ضمن صدور اخطار و اقدام حقوقی نسبت به رفع حریم در اسرع وقت اقدام می‌گردد.


پاسخ خبرگزاری آنا به واکنش شرکت برق


در خصوص پاسخ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نسبت به تصاویر منتشر شده در گزارش مستند تصویری، لازم به ذکر است که انتشار همین تصاویر خود تأییدی بر رد بسیاری از ادعاهایی است که در پاسخ شرکت برق به آن اشاره شده که ناظر بر قانونی بودن کابل‌کشی‌ها و عدم تخلف از قانون بوده است.


عبور کابل‌های برق از کنار پنجره‌های ساختمان‌های مسکونی به وضوح در تصاویر دیده شده و ادعای شرکت برق مبنی بر رعایت فاصله قانونی جای تأمل دارد.


نکته بعدی اشاره به مصوبه هیئت وزیران در خصوص رعایت حریم کابل‌کشی است که باز هم در تصاویر منتشر شده نقض چنین موردی مشاهده شده و مشخص است رعایت حریم برای مستحدثات و ابنیه‌ رعایت نشده است.


تأکید شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بر پایش مستمر کارشناسان این شرکت در خصوص شبکه توزیع هم بیشتر شباهت به شوخی تلخی است که کمتر نظارتی بر آن وجود دارد. گذشته از تصاویر منتشرشده در این گزارش، عبور از برخی معابر شهر تهران و مشاهده نحوه سیم‌کشی برق در کوچه‌های شهر، نشان می‌دهد کمتر نظارتی در این خصوص وجود دارد.


نکته آخر اینکه، تلاش شرکت توزیع برق پایتخت برای پاسخ به گزارش مستند خبرگزاری آنا از نحوه کابل‌کشی برق در معابر تهران اگر در نحوه نظارت بر عدم تخلف و صدور اخطار و اقدام قانونی صورت می‌گرفت به مراتب اثربخشی بیشتری داشت و کمتر تصویری از سیم‌کشی درهم‌تنیده برق در شهر مشاهده می‌شد.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب