دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 16:11
در نشست خبری مشترک با ظریف

وزیر امور خارجه یونان:‌ مشکل اتباع ایرانی در مرز فیروم شب گذشته حل شده است

وزیر امور خارجه یونان ضمن بیان اینکه مشکل اتباع ایرانی در مرز فیروم در یونان شب گذشته حل شده است اظهار کرد: یونان نهایت تلاش خود را برای حل مشکلات مهاجران ایرانی خواهد کرد.
کد خبر : 52877

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا نیکوس کوتزیاسف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان درباره بحران سوریه با اشاره به اینکه همبستگی‌های قدیمی بین یونان و این کشور وجود دارد اظهار کرد: سوریه کشوری با فرهنگ غنی است کشوری که دارای مذاهب و فرهنگ های مختلف است اما متاسفانه اکنون میلیون ها مهاجر از آن خارج می شوند و مسلما این جریان‌ها باعث ایجاد مشکل برای کشورهایی مانند یونان می‌شود که بهایی برای مهاجرت پرداخت می کند.


وی با اشاره به اینکه در سوریه با کلیه شرکای خود همکاری می‌کنیم تا صلح با استفاده از راه حل سیاسی در این کشور به‌وجود آید، بیان کرد: یونان به عنوان کشوری که پل میان خاور میانه و اتحادیه اروپاست نقش بسزایی دارد. شرکای ما حتی نمی توانند تصور کنند که چه چیزی در منطقه روی می‌دهد و نحوه فکر ملت‌های منطقه را نمی شناسند اما ما با اینکه عضو اتحادیه اروپا هستیم می‌توانیم با وساطت خود کمک کنیم ما فرهنگ و تمدن در این منطقه را درک می کنیم.


کوتزیاسف همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضع نامناسب مهاجران ایرانی در یونان گفت: مشکلی که برای اتباع ایرانی به وجود آمده است به آن دلیل است که برخی از کشورهای منطقه مجبور شدند تصمیمات کشورهای دیگر اتحادیه اروپا را دنبال کنند و بر این اساس مرزهای خود را به روی کسانی که از کشورهای غیر از سوریه و عراق آمده‌اند، ببندند. این مشکلات را ما به وجود نیاوردیم اما تلاش ما این است که اقدامات لازم در روزهای اخیر به عمل بیاید که به این افراد کمک‌های انسانی بشود البته مشکلی که در مرز «فیروم» به وجود آمده بود، دیشب حل شد.


وی گفت: البته من می خواهم بگویم که هیچ نیرویی نمی‌تواند مقابل انسان‌هایی را که می‌خواهند مهاجرت کنند، بگیرد و وقتی کسی بخواهد مهاجرت کند مثل عاشق به دنبال معشوق است.


وزیر امور خارجه یونان درباره سقوط هواپیمای روسی نیز گفت: واقعه سقوط هواپیمای روسی در منطقه سوریه نباید اتفاق می افتاد دشمن نه ترکیه است و نه سوریه، دشمن داعش است و این خطر نه برای سیاست خارجی بلکه برای سیاست داخلی اتحادیه اروپا مهم است.


وی تصریح کرد: زمانی که در فوریه 2015 به همکاران گفتیم که باید نسبت به وقایع لیبی و ... مراقبت بیشتری داشته باشند اکثر آنها با تعجب نگاه کردند و تنها با مشکلات شمال شرق اروپا سر و کار داشتند. من می‌خواهم یادآوری کنم که ما هزارو 500 تجاوز از هواپیماهای ترکیه به مرز هوایی خودمان داریم و تصور کنید اگر می خواستیم همان عکس العمل ترک‌ها را نشان دهیم چه اتفاقی می افتاد.


وزیر امور خارجه یونان بیان کرد: یونان یکی از کشورهایی است که همیشه راه حل سیاسی در مسائل سوریه داشته است چرا که میلیون ها آدم بدون کار و مسکن آواره هستند. اتحادیه اروپا موظف است به این حقیقت دست پیدا کند که سطح مشکلات زیاد است.


وزیر امور خارجه یونان درباره روابط با ایران نیز تصریح کرد: از نظر ما روابط با ایران در جوی خوبی قرار گرفته است و می‌خواهیم آن را تبدیل به رودی بزرگ کنیم که این امر درروابط دو جانبه اقتصادی، گسترش روابط در زمینه فرهنگ و تبادل بازدیدهای سیاسی صورت می گیرد. آقای ظریف این محبت را داشته اند که ما همه این امور را در یک برنامه مورد اجرا قرار دهیم و امیدواریم قبل از دیدار نخست‌وزیر یونان از ایران این برنامه ها آماده باشند.


وی تصریح کرد: در طول شش ماه گذشته سه مرتبه با آقای ظریف گفت‌وگو داشته‌ایم؛ در سازمان ملل و یونان و امروز نیز این دعوت تشکر می‌کنیم.


کوتزیاسف همچنین درباره زمان سفر نخست وزیر یونان به ایران گفت: نخست وزیر یونان در بخش اول سال 2016 به ایران خواهد آمد البته در این زمینه دفاتر دیپلماتیک نخست وزیر باید اعلام نظر کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته