دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1399 - 00:02
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با آنا:

آمریکای بایدن یا ترامپ برای ما تفاوتی ندارد/ دولت آدرس غلط به مردم ندهد/ارزپاشی برای مفید جلوه دادن مذاکره با آمریکا

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه جریانی خاص در کشور با جوسازی به‌دنبال بزک کردن آمریکا با ریاست‌جمهوری بایدن است، خواستار پرهیز دولت از دادن آدرس غلط در خصوص اوضاع معیشتی شد.
کد خبر : 528748
علی+خضریان.jpg

علی خضریان در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با تاکید بر اینکه انتخاب بایدن یا ‌ترامپ سیاست‌های کلی آمریکا را نسبت به ایران و سایر کشورها تغییر نخواهد داد، گفت: نه با انتخاب بایدن، برای ایران دلار ارسال می‌شود و نه انتخاب ‌ترامپ می‌تواند شرایط بدتری را رقم بزند؛ در واقع دولت اوبامای دموکرات و ‌ترامپ جمهوی‌خواه هر تحریمی ‌که می‌توانستند علیه ایران وضع کرده‌اند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اذعان کردند دیگر تحریم و راه جدیدی برای فشار بر ایران وجود ندارد، افزود: آن‌ها بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌‌اند.


وی با اشاره به اظهارات جو بایدن درباره ایران، تصریح کرد: وی اظهار داشته که اگر ایران به برجام بازگردد، آمریکا حاضر به مذاکره با ایران خواهد بود! این اظهارنظر در شرایطی است که آمریکا از برجام خارج شده و ایران هنوز به آن پایبند است.


آمریکا به دنبال ایجاد محدودیت‌های جدید برای ایران است


خضریان ادامه داد: این رویکرد نشان می‌دهد آمریکا به‌دنبال ایجاد محدودیت‌های جدید در سایر فعالیت‌های قانونی و مجاز ایران است، از این رو تجربه نشان داده که هیچ وقت آمریکایی‌ها در مورد تحریم‌های ایران، به عقب برنمی‌گردند و این موضوع را از دوره ریگان تا سایر رؤسای‌ جمهور شاهد بوده‌ایم.



در سال ۹۶ که سال انتخابات ریاست‌جمهوری بود، 18/5 میلیارد دلار ارزپاشی در بازار صورت‌ گرفت تا دولت بتواند این ادعا را مطرح کند که نتیجه مذاکره مفید بوده است.



این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه جریانی خاص در ایران با جوسازی به‌دنبال زیبا نشان دادن ظاهر آمریکا با ریاست‌جمهوری بایدن هستند گفت : راه‌حل اصلی مشکلات کشور و خروج از شرایط فعلی اعمال مدیریت علمی ‌و اصولی و همچنین استفاده از ظرفیت جوانان متخصص و باانگیزه در زمینه‌های مختلف است و امید واهی به کشورهای دیگر و چشم داشتن به دست رؤسای‌جمهور آنها مشکلی را حل نکرده است.


عده‌ای می‌خواهند مدیریت بازار ارز را به مذاکره پیوند دهند


خضریان ادامه داد: متأسفانه از شواهد موجود به‌نظر می‌رسد دولت و جریان غربگرا در کشور برای چندمین‌بار در تلاش هستند تا از طریق مدیریت بازار ارز، مردم را به این جمع‌بندی برسانند که مذاکره با آمریکا خوب است و تنها راه اساسی حل مشکلات اقتصادی کشور و ایجاد ثبات در بازارها خصوصاً بازار ارز، ارتباط با خارج است.




بیشتر بخوانید:


خضریان: دولت عرضه دلارهای نفتی به بازار را منوط به نتیجه انتخابات آمریکا کرده است


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس: استیضاح رئیس‌جمهور فشار اقتصادی بر مردم را بیشتر می‌کند




این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این سوال که چرا علی‌رغم افزایش صادرات نفتی و فرآورده‌های نفتی در سال جاری و بازتر شدن دست دولت در تامین ارز، کماکان شاهد افزایش نرخ ارز هستیم، افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال اخیر متوسط دو برابر سال گذشته نفت خام توسط ایران صادر شده است. همین مسئله آمریکا را عصبانی کرده و تحریم‌های نفتی جدیدی اعمال کرده است که البته دیگر بر فروش نفت ایران اثری ندارند.


وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهند در هفت ماه اول سال جاری در حدود ٢.۵ تا ۳ میلیارد دلار فروش فرآورده‌های نفتی داشته‌ایم، یعنی بسیار بیشتر از سال گذشته ارز وارد کشور شده اما ظاهراً بخشی از ارزهای حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد و به بازار عرضه نمی‌شود و منتظر هستند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود.


موج‌آفرینی برای انتخابات 1400


خضریان گفت: چنین اقداماتی از سوی برخی به این معناست که می‌خواهند برای انتخاب شدن یک فرد موج‌آفرینی کرده و مردم را به این باور برسانند که راه‌حل مشکلات اقتصادی تنها از مسیر مذاکره و امتیازهای یکطرفه می‌گذرد.



راه‌حل اصلی مشکلات کشور و خروج از شرایط فعلی اعمال مدیریت علمی ‌و اصولی و همچنین استفاده از ظرفیت جوانان متخصص و باانگیزه در زمینه‌های مختلف است .



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در گذشته نیز دخالت در بازار از سوی دولت تکرار شده است، افزود. طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ دولت دخالت‌های بی‌منطقی در بازار ارز داشته و به جای اتخاذ سیاست‌های درست پولی و ارزی، با ارزپاشی قیمت ارز را کنترل کرد.


وی ادامه داد: طبق آمارهای موجود در سال ۹۵ حدود 11/5 میلیارد دلار و در سال ۹۶ که سال انتخابات ریاست‌جمهوری بود، 18/5 میلیارد دلار ارزپاشی در بازار صورت‌ گرفته تا دولت بتواند این ادعا را مطرح کند که نتیجه مذاکره مفید بوده و توانسته به اقتصاد ما ثبات ببخشد، از این رو گویا این روش اکنون نیز در حال اجرا است.


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یادآور شد:  با اشاره به مولفه‌های درگیر در وضعیت فعلی بازار گفت: احتکار ارز توسط برخی نهادها، عدم مدیریت واردات، عدم پیگیری جدی و مؤثر در بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی، عدم وجود سیاست مؤثر در کنترل و هدایت نقدینگی سبب شده که نرخ ارز به طور فزاینده افزایش یابد و دولت به‌جای پرداختن به ریشه اصلی این مشکل در حال آدرس غلط دادن است.


انتهای پیام/4151/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته