دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 14:45

بنیانگذار برنامه محیط‌زیست سازمان ملل درگذشت + تصاویر

موریس استرانگ، فعال محیط‌زیست و بنیانگذار و مدیر سابق برنامه محیط‌زیستی سازمان ملل در 86 سالگی درگذشت.
کد خبر : 52846

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، موریس استرانگ تاجر و مدیر کانادایی و فعال سرشناس محیط‌زیستی که بنیانگذار و مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد بود و در دوران فعالیتش چندین سمت مهم مدیریتی را در آن سازمان و در کشور کانادا بر عهده داشت، در 86 سالگی از دنیا رفت. او یکی از عوامل کلیدی برگزاری نشست بین‌المللی تغییرات اقلیمی پاریس بود که از فردا برگزار خواهد شد.


رسانه‌های کانادا شنبه شب گزارش دادند که موریس استرانگ از دنیا رفته است اما در مورد جزئیات، علت و مکان درگذشت وی خبری منتشر نکردند.


به گزارش کانادین پرس، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با انتشار بیانیه‌ای استرانگ را یک «فعال محیط‌زیست و انسان‌دوست سرشناس در سراسر جهان» توصیف کرد که «از فراست قابل توجه خود در حرفه تجاری و مهارت‌های سازمانی و بشردوستی خود برای تبدیل جهان به مکانی بهتر استفاده کرد.» نخست‌وزیر کانادا همراه با همسرش، سوفی از طرف همه کانادایی‌ها عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده، دوستان، و همکاران این فعال محیط‌زیست اعلام کرد.



با کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد


موریس استرانگ در سال 1929 در اوک لیک در مانیتوبا، کانادا متولد شد. کودکی او در یک خانواده فقیر و در دوران رکورد بزرگ اقتصادی گذشت و او یک‌تنه بار اداره خانواده را از کودکی بر عهده گرفت و توانست با اتکا به زیرکی توانایی‌های خود به موقعیت تجاری مناسب و ثروت برسد.


استرانگ در دوران طولانی فعالیتش چندین مقام در سطوح بالای سازمان ملل متحدداشت. او در سال 1972 کنفرانس استکهلم در مورد محیط‌زیست انسانی و در سال 1992 اجلاس زمین را در ریو دو ژانیرو برگزار کرد که هر دو از نقاط عطف دیپلماسی بین‌المللی محیط‌زیست به شمار می‌آیند.


وی همچنین از مدیران سطح ‌بالا در کشور کانادا بود و در حوزه‌های توسعه بین‌المللی و در بخش نفت و گاز فعالیت می‌کرد که از آن جمله می‌توان به ریاست شرکت برق کانادا در دهه 1960 و مدیریت عامل شرکت پترو-کانادا اشاره کرد.



سال 1992 در کنفرانس زمین در ریو دو ژانیرو


او در سازمان ملل متحد ابتدا سرپرست کنفرانس استکهلم بود و سپس به کنیا رفت تا برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد را تأسیس کند که اولین آژانس سازمان ملل متحد بود که دفتر مرکزی آن در یک کشور در حال توسعه قرار داشت. در سال 1976، استرانگ از این سمت استعفا داد و به کانادا بازگشت تا به مدیر عامل شرکت PETRO پترو-کانادا کار کند که این کار سبب شد تا سرمقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشته شود که در آن، از او با عنوان «اولین قیم رسمی» سیاره زمین یاد شده بود.


پس از آن استرانگ در هر دو حوزه به فعالیت پرداخت؛ هم سمت‌هایی در داخل سازمان ملل متحد بر عهده گرفت و هم در بخش های انرژی و امور مالی کانادا مشغول بود. او به سمت دبیر کل اجلاس جهانی 1992 در ریو دو ژانیرو برگزیده شد، اجلاسی که به کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد و کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد انجامید.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب