دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 14:19
در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه یونان:

ظریف: پایان پرونده موضوعات گذشته و حال، لازمه اجرای برجام است/ مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب خواهند داد

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: پایان پرونده موضوعات گذشته و حال لازمه اجرای برجام است که در خود برجام نیز به عنوان تعهد طرف مقابل ذکر شده است.
کد خبر : 52834

به گزارش خبرنگار گروه بین المللی خبرگزاری آنا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در نشست خبری مشترک با همتای یونانی خود در تهران ،درباره گزارش یوکیاآمانو در شورای حکام و اینکه چقدر این گزارش می تواند متضمن بسته شدن موضوع پی.ام.دی. (ابعاد نظامی احتمالی) باشد و همچنین اینکه چقدر ایران بر اجرا نکردن برجام در صورت بسته نشدن این پرونده جدی است؟ اظهار کرد: ما همواره اعلام کرده ایم موضوعات مربوط ادعاهای مطرح‌شده درباره گذشته برنامه هسته ای ایران اعتبار ندارد.


وی افزود: ما در قالب نقشه راه با آژانس توافق کردیم که یک بار برای همیشه به سوالات پاسخ دهیم و آژانس تایید کرده که ایران به سوالات پاسخ داده و آنچه در نقشه راه بوده، انجام داده است. بنابراین منتظر گزارش آقای آمانو هستیم و مهم تر از آن تصمیم شورای حکام برای بسته شدن موضوع مسائل گذشته است که به غلط پی‌.ام.دی. گفته می شود چرا که در هیچ برنامه ایران هیچ بعد نظامی ندارد که به آن پی.ام.دی. گفته شود. همانطور که می‌دانید در برنامه جامع اقدام مشترک نیز این موضوع «مسائل گذشته و حال» محسوب می‌شود.


ظریف گفت: ما با جدیت یقین داریم که باید این مسائل مربوط به گذشته و حال بسته شود و امیدواریم گزارش آقای آمانو که ظرف دو،سه هفته آینده صادر خواهد شد، اگر یک گزارش واقعی باشد و واقعیات را مطرح کند، به بسته شدن موضوع کمک کند. گزارش آمانو با توجه به همکاری تعریف‌شده ایران و آژانس باید به این سمت برود.


رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم و در نامه و دستور مقام معظم رهبری به صراحت ذکر شده است و ما تابع آن هستیم، بسته شدن این پرونده لازمه ادامه اجرای برجام است و البته این نکته در خود برجام نیز وجود دارد یعنی یکی از تعهدات1+5 در برجام این است که پرونده را مختومه کنند.


همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم و در نامه و دستور مقام معظم رهبری به صراحت ذکر شده است و ما تابع آن هستیم، بسته شدن پرونده هسته‌ای لازمه ادامه اجرای برجام است و البته این نکته در خود برجام نیز وجود دارد یعنی یکی از تعهدات1+5 در برجام این است که پرونده را مختومه کنند

وی تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری تاکید کردند تاکیدی بر اجرای صحیح برجام است توقع ما از کشورهای 1+5 این است که به تعهدات خود عمل کنند.


وی ادامه داد: ما امیدواریم همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند برجام یک پایه محکم برای تقویت آینده بهتر برای همه طرف‌ها و خروج از یک مساله بی دلیل و ورود به موضوعاتی مانند افراط، تروریسم و خشونت‌ها در منطقه که از موضوعات ضروری به‌شمار می‌روند، است.


ظریف همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مقام معظم رهبری در نامه به رئیس‌جمهوری تأکید کرده بودند که ایران برای رفع تحریم‌ها از اروپا و آمریکا نامه‌های جداگانه‌ای را دریافت کند و اینکه آیا نامه‌هایی که آقای عراقچی گفته‌اند در حال بررسی حقوقی آن هستیم کافی است؟، بیان کرد: نامه مقام معظم رهبری بر ضرورت اقداماتی که اتحادیه اروپا و امریکا در روز adaption day یا روز تصمیم در قالب برجام باید اتخاذ کنند که در این روز تمام تحریم‌ها در روز اجرایی شدن برداشته خواهد شد، تأکید می‌کند.


وزیر امور خارجه کشورمان افزود:‌ همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم و در نامه و دستور مقام معظم رهبری به صراحت ذکر شده است و ما تابع آن هستیم، بسته شدن پرونده هسته‌ای لازمه ادامه اجرای برجام است و البته این نکته در خود برجام نیز وجود دارد یعنی یکی از تعهدات1+5 در برجام این است که پرونده را مختومه کنند


وی افزود: آمریکا و اتحادیه اروپا این اقدامات را به اشکال مختلف انجام دادند و به همین دلیل نیز روند اجرا به شکلی که در کمیته نظارت تصمیم‌گیری شده، آغاز شده است اما این به آن معنا نیست که اقداماتی که آمریکا و اتحادیه اروپا صورت داده است و باید در تا روز اجرایی شدن به نتیجه برسد کافی است، لذا ما در حال پیگیری هستیم .


ظریف تصریح کرد: زمینه آماده است که اقدامات اجرایی آغاز شود اما اعتقادداریم تا روز اجرایی شدن آمریکا باید اقدامات بیشتری را انجام دهد من‌جمله دستورالعمل‌هایی که باید به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کند و متوقف کردن مزاحمت‌هایی که دستگاه‌های ایالتی امریکا برای بانک‌ها ایجاد می‌کنند.


وی افزود: همان‌طور که می‌دانید آقای اوباما در دستوری که در روز تصمیم به وزیر امور خارجه، خزانه‌داری ، انرژی و بازرگانی آمریکا صادر کرده است، دستور داده کلیه اقدامات لازم را برای اجرای تعهدات آمریکا را انجام دهند و در آن دستور تضمین داده است که آمریکا تمام تعهدات خود را بلافاصله بعد از روز اجرایی شدن و همان روزی که آژانس اعلام می‌کند ایران اقدامات خود را انجام داده است، به‌صورت خودکار انجام دهد. اقدامات وزیر خارجه و زیر خزانه‌داری حتماً باید تا روز قبل از اجرا عملیاتی شده باشد، همان‌طور که در برجام دیده‌شده است و در این زمینه هنوز در حال مشورت با وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مسئولان آمریکایی هستیم که تعهدات خود را در قبال برجام اجرایی کنند.


ظریف خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی اقدامات احتیاطی لازم را هم انجام داده است تا مطمئن بشود آمریکا خلف وعده نکند. امیدواریم آمریکایی‌ها نیز این واقع‌بینی و آینده‌نگری کافی را داشته باشند که از خلف وعده احتراز کنند به دلیل آنکه مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب خواهند داد.


ایران و یونان، منادی میانه‌روی و تعامل سازنده هستند


همچنین در ادامه این نشست وزیر امور خارجه درباره روابط ایران و یونان گفت:‌در طول دو سال گذشته دو باری است که میزبان وزیر امور خارجه یونان هستیم و اولین باری است که آقای وزیر در این سمت به ایران سفرکرده‌اند،. در دورانی که گرایش‌های افراطی و تندروی‌ها به تخاصم و درگیری دامن می‌زنند ، ایران و یونان دو کشور منادی گفت‌وگو و میانه‌روی و تعامل سازنده بر مبنای احترام متقابل هستند .


وی ادامه داد: ایران و یونان روابط نزدیک سیاسی، دیدگاه‌های مشترک دارند و ارتباط گسترده‌ای در قالب روابط دوجانبه و چارچوب روابط با اتحادیه اروپا بین دو کشور وجود داشته است و هم‌اکنون نیز روابط خوبی داریم. در سفیر اخیر نیز وزیر امور خارجه یونان به همراه دو عضو کابینه، یعنی وزیر صنعت و وزیر تجارت خارجی، در ایران حضور دارند و همچنین هیئت عالی‌رتبه از بخش خصوصی و شرکت‌های یونانی همراه ایشان هستند.


رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: زمینه‌های مختلف همکاری و به‌ویژه همکاری‌های بانکی ، نفتی و صنعتی و همچنین همکاری در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی و ... در دستور کار قرار دارد که ضمن سفر وزیر امور خارجه یونان و هیئت همراه به ایران موردبحث قرار می‌گیرد و همین همکاری‌های در حوزه انرژی که به دلیل تحریم‌ها متوقف‌شده بود ، ادامه خواهد یافت.


وی ادامه داد: ایران و یونان زمینه‌های هم‌فکری و همکاری در حوزه‌های منطقه‌ای رادارند و توافق کردیم در این حوزه‌های گفت‌وگوهای نزدیک‌تر در دستور داشته باشیم به‌ویژه درباره وضع سوریه و افراطی‌گری در این کشور گفت‌وگوهایی را در دستور کارداریم.


ظریف بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور نخست‌وزیر یونان در ایران باشیم تا در آن سفر تصمیم‌گیری‌های لازم برای همکاری‌های دوجانبه به نتیجه برسند و نهایی شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته