دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1399 - 13:30

دانشجویان خانگی/ حضوری یا مجازی؛ کرونا تصمیم می‌گیرد

دانشجویان ترم اولی برای آغاز سال تحصیلی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر : 528110
2825859.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کرونا اگر همین فردا هم تمام شود یا قرار باشد سال‌ها ادامه داشته باشد بدون شک زندگی مردمان را به پیش و پس از دوران خود تغییر داده است. هر اتفاقی حالا با شرایط مشابه در پیش از دوران فراگیری کرونا مقایسه می‌شود. همه روال‌های معمول تغییر یافته و تازگی دارد؛ هم برای مجریان آن اتفاق معمولی و هم برای مشمولانش. وضعیت آموزش عالی هم سال‌های یک روال معمولی را طی می‌کرده که حالا با توجه به فراگیری کرونا در کشور شرایط تازه‌ای را پیش رو دارد. از شرایط اجرای کنکور در این دوره بگیرید تا حالا که اسامی قبول‌شدگان کنکور سراسری اعلام شده و موعد ثبت نام و تحصیل است. ترم تازه دانشگاه برای دانشجویان تازه وارد قرار است به زودی آغاز شود، روند ثبت نام آنها البته به صورت مجازی از امروز آغاز شده است و آنها که هنوز هیچ ذهنیتی نسبت به فضای دانشگاه ندارند حالا قرار است از دور و به شکل مجازی آن را تجربه کنند.


تجربه‌ای که نه تنها برای آنها که برای مجریان آن هم تازگی دارد، در این میان برخی نگران افت شدید کیفیت آموزشی هستند و دانشجویان ترم اولی از مشکلاتی می‌گویند که هنوز سال تحصیلی آغاز نشده گریبان آنها را گرفته است، از بی‌خبری نسبت به آنچه قرار است اتفاق بیفتد بگیرید تا روند ثبت نام عجیب آنها و هزینه‌هایی که پیش از آغاز تحصیل بر آنها تحمیل شده است. از آمار منتشر شده وزارت بهداشت و اعمال محدودیت‌های تازه هم می‌توان متوجه شد این اوضاع همچنان برقرار است، کرونا هر روز رکورد مرگبار تری به‌جای می‌گذارد.دو روز پیش تعداد قربانیان روزانه کرونا در ایران به 440 نفر رسید و این تعداد دیروز 422 نفر بود و بنا به گفته‌های مسؤولان شیب صعودی مرگ ومیر هم تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت.


حضوری یا مجازی؛ کرونا تصمیم می‌گیرد


هر چند این روزها به گفته مسؤولان وزارت بهداشت همه کشور درگیر شیوع کرونا هستند اما به باور مسؤولان آموزش عالی این شرایط در همه کشور مشابه یکدیگر نیست. همین نکته باعث شده نتوان تصمیم واحدی را برای تمام دانشگاه‌های کشور گرفت.
محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم می‌گوید به همین دلیل است که وزارت علوم از روسای دانشگاه‌ها خواسته‌است براساس اقتضائات استانی، شرایط شهرستان و ویژگی و امکانات دانشگاه در ارتباط با دانشجویان ورودی سال‌های قبل یا دانشجویان ترم اولی۹۹ تصمیم‌گیری کنند و به نوعی این تصمیم را به روسای دانشگاه‌ها سپرده است. اما اولویت حضور آن‌طور که او می‌گوید با دانشجویان تازه  ورود است.


محمدرضا آهنچیان می‌گوید به دلیل این‌که ورودی‌های جدید تقریبا ۱۲سال زحمات‌شان برای راه یافتن به سمت ورود به دانشگاه بوده، دیگر این‌که بگوییم لطفا در خانه بنشینید و آموزش را شروع کنید، شاید خیلی حس دانشجو بودن به آنها دست ندهد؛ برای همین تدبیر وزارت علوم این شد که با اولویت ورود دانشجویان ترم اولی به دانشگاه‌ها از روسای دانشگاه‌ها درخواست شده همه پروتکل‌های بهداشتی در حوزه خوابگاه و سلف‌سرویس‌ها و همچنین پیش‌زمینه‌ها و تمهیدات لازم، مخصوصا برای تازه واردها که در شهر محل سکونت خود مشغول به تحصیل نخواهند شد، رعایت شود تا این دانشجوهای جدید بتوانند دوره‌ای را در فضای دانشگاه قرار گیرند. با توجه به گفته‌های مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اگر شرایط کرونایی بحرانی نشود در برخی استان‌ها، حتما ترم اولی‌ها، دانشگاه را در نیمسال اول سال تحصیلی تجربه خواهندکرد.


ترم اولی‌ها مجازی شدند


هر چند پیش از این مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از اولویت آموزش حضوری برای ترم اولی‌ها گفته بود، اما شرایط موج تازه کرونا در کشور و اعمال محدودیت‌ها باعث شده است وزارت علوم تصمیم بگیرد ترم اول دانشجویان جدید همه مجازی باشد. آن‌طور که علی خاکی، معاون وزارت علوم گفته با این که تلاش شده تا دانشجویان تازه‌وارد بتوانند دو یا سه هفته ابتدایی ترم به صورت فیزیکی حضور داشته باشند ولی به خاطر موج سوم کرونا مجبور هستیم این ترم را الکترونیکی کنیم.


شیوه آموزش مجازی با توجه به اتفاقات پیش آمده در دوران پساکرونا هم نه به شکل قبل که به شیوه ترکیبی خواهد بود.


علی خاکی معتقد است: «دیگر دوران آموزش سنتی صددرصد چهره به چهره به اتمام رسیده است و باید رویکرد نوین آموزشی را پی بگیریم که ترکیبی از این دو است.» تغییر دیگر در این حوزه نسبت به گذشته مربوط به تعداد واحدهای دانشجویان برای تحصیل است.


آنچه از گفته‌های معاون وزیر علوم می‌توان متوجه شد تعداد واحدهایی است که دانشجویان می‌گیرند مانند سال‌های گذشته نخواهد بود و این تعداد واحدها کمتر است آن هم برای این‌که دانشگاه‌ها در بازه زمانی مناسب ترم را به پایان برسانند.


آموزش مجازی و تربیت علم ناقص!


از همان ابتدای بحث بر سر آموزش مجازی چه برای دانش‌آموزان و چه در سطح آموزش عالی بسیاری معتقد بودند آسیب‌های بسیاری در کیفیت آموزش این شیوه رخ خواهد داد.


یکی از مخالفان این شیوه سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که معتقد است: «اگر با این کیفیت فعلی پیش برویم همه آرزو می‌کنند به کلاس درس برگردند.» آن‌طور که او به ایلنا گفته آموزش مجازی یک امکان با ظرفیت بالا برای آموزش است اگر بتوانیم به نحو احسن از آن استفاده کنیم. او گفته همه چیز به موفقیت ما در آموزش در این دوره بستگی دارد، اگر با این کیفیت فعلی پیش برویم که همه آرزو می‌کنند به کلاس درس برگردند؛ معلم و استاد خود را ببینند و شرایط تعامل رودررو داشته باشند. اگر بتوانیم کیفیت قابل قبولی ارائه بدهیم آموزش قطعا تقسیم‌بندی خواهد شد.


دغدغه او وقتی جدی است که بدانیم در این حوزه نه تنها دانشجویان بلکه بسیاری از استادان دانشگاه هم بی‌تجربه هستند. آن‌قدر که رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران می‌گوید: هنوز ۸۰ تا ۹۰درصد استادان و دانشگاه‌های ایران نیاز دارند در دوره‌های توانمندسازی و افزایش مهارت استادان در ارائه آموزش‌های الکترونیکی شرکت کنند.


تاکنون چند دوره توانمندسازی برای دانشگاه‌هایی از شمال، شرق و جنوب کشور و همچنین دانشگاه‌های بزرگی در مرکز تهران، ظرف دو ماه گذشته برگزار شده، اما علی‌اکبر صفوی معتقد است این مسوولیت اجتماعی ماست که با استفاده از حداکثر ظرفیت، دانشجویانی با کیفیت خوب را آموزش دهیم، نه این‌که به دلیل بحران کرونا افرادی با علم ناقص تربیت کنیم، بنابراین ابزار به ما امکان می‌دهد با بهترین کیفیت، عمده فعالیت‌ها انجام شود و ما اگر از آن استفاده نکردیم یعنی ما فرهنگ آن را نداریم و به رسالت اجتماعی خود عمل نکرده‌ایم.


آسیب‌های روانی آموزش مجازی


اولین حضور در فضای دانشگاه برای هر دانشجوی تازه‌واردی، آغاز یک دوره از زندگی است؛ دوره‌ای که قرار است با کمرنگ شدن حمایت‌های خانواده به نوعی چالش تازه‌ای را در زندگی شخصی‌اش رقم بزند. پیش از دوره کرونا هم البته این چالش به قدری مهم بوده که مشاوره‌هایی از سوی کارشناسان این حوزه برای این دانشجویان در نظر گرفته می‌شده است. حالا اما این حضور و تجربه و چالش تقلیل یافته به یک گروه مجازی که قرار است نقش کلاس درسی دانشگاه را بازی کند. پیش از شایع‌ترین مشکلات روانی دانشجویان تازه‌وارد را تنهایی و اختلال اضطراب عنوان می‌کردند، اختلال‌هایی که باعث افت شدید تحصیلی دانشجویان تازه‌وارد می‌شده است، اما حالا آن‌طور که مشاوران تحصیلی می‌گویند به واسطه مجازی شدن تحصیل دانشجویان نه تنها این مشکلات کاهش نیافته بلکه احتمالا افزایش هم خواهد یافت. عدم ارتباط رو در رو با دانشجویان تازه آن هم در حالی که سال‌ها برای دستیابی به چنین موقعیتی تلاش شده باعث نوعی سرخوردگی میان این افراد خواهد شد و مهم‌تر از آن اعتماد به نفس این افراد به شکل محسوسی در راه آموزش پایین می‌آید. هراس از قضاوت شدن هم در آموزش مجازی باعث پنهان کردن هویت اجتماعی تعدادی از آنها خواهد شد.


اینها پیش‌بینی مشاوران تحصیلی در دوره تازه آموزش مجازی برای دانشجویان تازه‌وارد است، پیش‌بینی‌ای که اتفاقا به واسطه افزایش تعداد دانشجویان امسال بیش از گذشته هم مصداق خواهد داشت، چرا که تازه‌ترین آمارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می‌دهد جمعیت دانشجویی کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در مقایسه با سال تحصیلی گذشته آن ۲۴۲هزار و ۷۲۶نفر هم افزایش داشته است.


مصائب ثبت‌نام دانشجویان


مجازی باشد یا حضوری؟ این یک سوال تکراری در چند ماه گذشته در رابطه با انجام هر کاری است. ثبت نام دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی تازه آغاز شده و برخی از دانشجویان تازه‌وارد از شیوه ثبت نام آن گلایه دارند. مبینا نصیری یکی از آنهاست که به جام‌جم می‌گوید به هیچ عنوان نمی‌شد در خانه به صورت مجازی ثبت نام کرد، سرعت پایین اینترنت خانگی و البته نیاز به اسکن و کپی مدارک ما را مجبور به حضور در کافی نت کرد. آن‌طور که او می‌گوید حدود 200 هزار تومان هزینه برای ارسال و پرکردن مدارک در سایت آموزشیار شده است اما نکته جالب در این میان را پانیذ مظهری دیگر دانشجوی قبولی امسال در مقطع کارشناسی ارشد به جام‌جم می‌گوید. به گفته او علاوه بر اسکن و بارگذاری مدارک خواسته شده در سایت مورد نظر باید بسیاری از این مدارک را به نشانی دانشگاه ارسال کنیم! هر چند او معتقد است شیوه مجازی با هر عیب و ایرادی این حسن را دارد که در وقت و زمان ما صرفه‌جویی می‌شود.


احمد صدیق هم که همراه فرزندش برای ثبت‌نام دانشگاه پا به پای او از مدرسه به پلیس +10 و از آنجا روانه کافی‌نت‌ها شده، به جام‌جم می‌گوید شیوه ثبت‌نام به شکل عجیبی فرسایشی و خسته‌کننده بود. او به نکته جالب توجهی هم اشاره می‌کند و به ما می‌گوید برای گرفتن تاییدیه تحصیلی و دیپلم موقت راهی مدرسه تحصیلی فرزندم شدم، اما آنجا، به ما اعلام شد باید آن را به صورت مجازی تهیه کنیم و وقتی وارد سایت برای دریافت مجازی این تاییدیه شدیم، متوجه شدم برای دریافت همین تاییدیه باید مبلغ 23 هزارتومان بپردازم در حالی که مدرسه به راحتی می‌توانست این تاییدیه را در اختیار ما بگذارد.


معراج پورشافع هم که امسال در رشته پزشکی دانشگاه گیلان موفق به قبولی شده  از شیوه اطلاع‌رسانی ضعیف دانشگاه‌ها می‌گوید. او به جام‌جم می‌گوید در حالی این روزها باید اقدام به ثبت‌نام در دانشگاه کند که هنوز از تاریخ آغاز کلاس‌ها یا نحوه آموزش که مجازی است یا حضوری و البته درباره اسکان و خوابگاه هیچ اطلاع‌رسانی معتبری صورت نگرفته‌است و ما باید در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های مجازی دل به شایعه‌ها و گفته می‌شودها خوش کنیم.


تمدید ترم تحصیلی تازه


امروز 14 آبان است و زمان آغاز ثبت‌نام دانشجویان تازه ورود به دانشگاه‌های سراسری. این در حالی است که در سال پیش از کرونا این تاریخ میانه‌های ترم اول تحصیلی آنها بوده است.  همین حالا بسیاری از دانشجویان جدید می‌گویند، نمی‌دانند ترم اول تحصیلی آنها از دی‌ماه آغاز می‌شود یا قرار است با جبران این عقب‌ماندگی به همان روال معمول گذشته باشد؟ این در حالی است که همه دانشگاه‌ها از اواخر شهریور و اوایل مهر فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند. علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم با بیان این‌که تمدید ترم دانشجویان تازه ورود برای جبران عقب‌ماندگی این دانشجویان از آموزش در دستور کاری برخی از دانشگاه‌ها قرار دارد گفته است دانشگاه‌ها می‌توانند ترم دانشجویان را برحسب ضرروت دو تا سه هفته تمدید کنند تا دانشجویان بتوانند درس‌شان را با آرامش به پایان رسانده و لطمه‌ای بابت این موضوع نبینند. دیروز اما از سوی وزارت علوم اعلام شد ترم اول دانشجویان تازه ورود از ۱۷ آبان به صورت مجازی آغاز خواهد شد.


منبع: روزنامه جام جم


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب