دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1399 - 11:01

کیت تشخیص کرونا هست اما خیلی محدود

مراکز بهداشتی به دلیل کمبود برخی اقلام وارداتی نمی توانند از همه تست PCR بگیرند.
کد خبر : 528052
corona-virus-Iran-feb-2020-qom-virus-detection-600x364.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در پیک سوم و همچنین افزایش آمار مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی سطح شهر مشهد مردم از تجویز تست pcr توسط پزشک خبر می‌دهند اما مراکز بهداشت به علت کمبود کیت   انجام تست را به روزهای آینده موکول می‌کنند.


روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره می‌گوید: با این که تعداد تجویز تست توسط پزشکان افزایش یافته و روزانه حدود 200 تست در مراکز بهداشت مورد نیاز است اما سهمیه این مراکز روزانه 100 مورد است. 


به گزارش خراسان رضوی، گزارش های میدانی خراسان از چند مرکز بهداشت شهر مشهد حکایت از کمبود کیت حلق و بینی کرونا در این مراکز دارد و با این که پزشکان بر اساس علایم بالینی و ضرورت انجام تست برای گروه های پرخطر تست  PCR را تجویز می‌کنند اما مراکز بهداشت مشهد به علت کمبود این کیت نمی توانند از بخشی از آنان تست بگیرند و همین موضوع  باعث شده است انجام آزمایش به تاخیر بیفتد و برخی از بیماران نیز برای انجام آزمایش به  دیگر مراکز بهداشتی مراجعه کنند که همین موضوع باعث انتشار بیشتر ویروس کرونا نیز می شود.


انتظار چندین ساعته برای انجام آزمایش


یکی از بیمارانی که بر اساس تجویز پزشک باید مورد آزمایش قرار می‌گرفت در گفت و گو با خراسان رضوی بیان کرد: از ساعت 8صبح برای دومین روز متوالی در حالی که شرایط جسمی ام خوب نبود به این مرکز بهداشتی مراجعه کرده و اسمم را برای انجام آزمایش نوشته ام. الان که ساعت 11 است و شماره من 46 هنوز نوبت  من نشده است. 


وی ادامه می‌دهد: در همین چند ساعت هرکس از اتاق پزشک بیرون آمد یا به مراکز سطح دو فرستاده شد یا برای تست نامش را نوشتند ، شلوغی این ساختمان کوچک را هم که می‌بینید، مگر نباید برای این روزها آماده باشند؟ من اگر کرونا داشته باشم در همین چند ساعت چند نفر از من مبتلا شده اند؟


بیماران به دنبال تست 


یکی دیگر از افرادی که به یک مرکز بهداشتی دیگر هم مراجعه کرده بود، می‌گوید: از صبح سه مرکز درمانی را که هرکدام در یک طرف شهر بوده است رفتم هیچ کدام کیت نداشتند و همه می‌گویند تمام شده ، این جا هم که اصلا هنوز از مرکز برایشان کیت ارسال نشده است.


ادعای انجام روزانه 200 تست 


مسئول پذیرش این مرکز بهداشتی در این باره می‌گوید: چند وقتی است که از نظر کیت مشکلاتی داریم، البته تعداد مراجعات ما نیز به شدت و یک باره افزایش یافته و چند روز قبل برای اولین بار از اسفند تا همین حالا، 186 تست از بیماران گرفتیم و فکر می کردیم که رکورد شکسته شد اما فردای آن روز این تعداد به 200 نفر رسید که ما با توجه به تست هایی که در مرکز داشتیم نمونه گیری را انجام دادیم اما حالا سهمیه بندی شده و تعداد محدودی کیت داریم که می توانیم فقط همان تعداد آزمایش را انجام دهیم و بقیه باید برای روزهای بعد منتظر باشند.


وی افزود : الان ساعت 11 است اما هنوز کیت از معاونت بهداشتی توزیع نشده است و ما همچنان منتظریم، شاید امروز اصلا کیتی توزیع نشود به همین دلیل مجبور شدیم که از بیماران نام نویسی کنیم و نوبت بدهیم تا تعداد افرادی  را که حضور دارند کاهش دهیم و چون می دانیم احتمالا سهمیه کیت ها کم شده است به بیماران توصیه می کنیم که در این جا نمانند و به خانه بروند و تلفنی پیگیری کنند .


سهمیه روزانه فقط 100 کیت 


حمیدرضا رحیمی، دبیر کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا در استان خراسان رضوی در این باره گفت: ما مشکلی در انجام تست نداریم و به پزشکان نیز توصیه شده است که اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردند یا یک نفر از اعضای خانواده  جواب آزمایش اش مثبت شد برای بقیه افراد نیز این آزمایش تجویز شود.


وی افزود: در برخی از اقلام مربوط به تست pcr که تولید داخل نیست و به صورت وارداتی تامین می‌شود مشکلاتی وجود  دارد از جمله سوآپ تست و محیط کشت .رحیمی همچنین تصریح کرد: با توجه به محدودیت های موجود از طریق وزارتخانه سهمیه ای در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته که در سطح شهرستان نیز همین سهمیه بندی انجام شده است و روزانه 100 کیت تشخیص کرونا به هر مرکز بهداشتی تحویل می شود و بقیه بیماران که برایشان تست تجویز شده است نام نویسی  می شوند و روز بعد در نوبت قرار می‌گیرند.


وی با تایید ادعای تجویز روزانه 180 تا 200 مورد آزمایش در یک مرکز بهداشتی تاکید کرد: با این که ظرفیت انجام تست در مشهد بیش از دو هزار مورد است اکنون به طور کلی روزانه هزار و 200 مورد تست PCR از بیماران در مشهد انجام می شود.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که چرا افراد برای انجام تست کرونا به دیگر مراکز بهداشتی فرستاده می شوند، گفت: شاید یک مرکز بهداشتی تست کمتری انجام داده باشد و بتواند برای بیماران تست را انجام بدهد به همین دلیل محدودیتی برای مناطق مختلف در نظر گرفته نشده و مثلا یک بیمار کرونایی به مرکزی سالم فرستاده نمی شود که باعث انتشار بیماری شود بلکه به یک مرکز بهداشتی دیگر با شرایط مشابه فرستاده می شود.


وی همچنین اظهار کرد: در جلسه ای که با حضور وزیر بهداشت انجام شده به انجام تست های بیشتر تاکید شده است و با دستور رئیس جمهور درخصوص افزایش آمار تست ها به 40 هزارتست در روز به نظر می رسد با اختصاص بودجه بیشتر در این  زمینه محدودیت سوآپ و محیط کشت تست PCR رفع شود و بتوان به حالت عادی و بدون معطلی این تست را انج ام داد.


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ماسک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته