دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1399 - 00:02
آنا گزارش می‌کند؛

آغاز انتخابات آمریکا که نباید از آن انتظار خاصی داشت/ آمریکایی‌ها میان پتک ترامپ و سندان بایدن

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی آغاز شده است که ناظران بین‌المللی معتقدند نمی‌توان از آن انتظار خاصی داشت و آمریکایی‌ها خود را میان پتک ترامپ و سندان بایدن می‌بینند.
کد خبر : 527951
1598475097786.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، گرچه از چند هفته پیش انتخابات زودهنگام آمریکا در ایالت‌های این کشور به‌صورت حضوری و پستی برگزار شده بود، ولی آمریکایی‌ها روز گذشته را  «سه‌شنبه بزرگ آمریکا» خواندند، زیرا آخرین فرصت برای کسانی است که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و با اخذ آخرین آرا پرونده رأی‌گیری بسته می‌شود.


گزارش‌های رسمی منتشرشده نشان می‌دهند تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت کرده‌اند؛ یعنی رقمی معادل ۶۹ درصد همه آرای مأخوذه در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری این کشور. انتظار می‌رود آمریکایی‌ها در انتخابات 2020 مشارکتی بی‌سابقه را رقم بزنند؛ مشارکتی که ممکن است در یک قرن گذشته بی‌سابقه باشد.


انتخابات آمریکا


رسانه‌های تصویری آمریکا روز گذشته در حاشیه برگزاری انتخابات در تصاویری که از شهرها منعکس می‌شد، صدای تخته، چکش و آهن آلاتی را به سمع مخاطبانشان رساندند که حاکی از وحشت مردم از آن چیزی است که ممکن است پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات رخ دهد. آشوب‌های خیابانی، نپذیرفتن نتیجه انتخابات، تقلب و موارد مشابه کلید‌واژه‌هایی است که فضای غبارآلود آمریکا را در پس تحولی سیاسی نشان می‌دهد.






دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که دولتش مسئول برگزاری انتخابات است، در اظهارنظری قابل تأمل دم از تخلف و تقلب در انتخابات می‌زند و هوادارانش را هرچند غیرمستقیم به آشوب‌های خیابانی فرامی‌خواند. این همان چیزی است که «سرگئی ناریشکین»، رئیس دستگاه اطلاعات خارجی روسیه بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: صرف‌نظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، بعد از انتخابات در این کشور هرج و مرج و چنددستگی به‌وجود خواهد آمد. 


وی افزود: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد فارغ از اینکه جو بایدن یا دونالد ترامپ راهی کاخ سفید شوند، بحران اجتماعی عمیق‌تر خواهد شد و واضح است طرف بازنده با نتیجه مخالفت و افراط گرایان را به آشوب و ناآرامی ترغیب می‌کند تا به خیابان‌ها بریزند.


ناریشکین


سرگئی ناریشکین، رئیس دستگاه اطلاعات خارجی روسیه


از نظر برتری آرا، غالب نظرسنجی‌های رسمی منتشرشده به تفکیک آرا در ایالت‌های مختلف جو بایدن را با اختلافی اندک در برابر دونالد ترامپ پیشتاز نشان می‌دادند و با این تصویر، از عصر امروز (صبح سه‌شنبه به وقت محلی) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سرنوشت‌ساز خود آغاز شد.



آخرین نظرسنجی منتشرشده پیش از آغاز انتخابات آمریکا


در هر صورت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با برتری بایدن در شمارش آرای اولیه آغاز شد. انتخابات این کشور همیشه از دهکده «دیکسویل ناچ» در ایالت نیوهمپشایر آغاز می‌شود که اهالی آن در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه رأی خود را به صندوق ریختند. در این روستا تنها پنج نفر رأی دادند و بایدن را رئیس‌جمهور آینده کشورشان معرفی کردند.




بیشتر بخوانید:


نباید سطح توقعات خود را از نتیجه انتخابات آمریکا بالا ببریم




این در حالی است که در «میلسفیلد» نیوهمپشایر، حوزه‌ رأی‌گیری  در نخستین دقایق صبح امروز باز شد.  بایدن در این منطقه خوش‌شانس نبود و با پنج رأی در مقابل ۱۶ رأی نتیجه را به ترامپ واگذار کرد.


ساعاتی از آغاز انتخابات نگذشته بود که دونالد ترامپ در اظهارنظری تحریک‌آمیز در حساب کاربری خود در توئیتر از «تقلب» در ایالت پنسیلوانیا سخن به میان آورد و هشدار داد بروز چنین اتفاقی می‌تواند به بروز خشونت خیابانی منجر شود.



توئیتر، توئیت ترامپ را درباره رأی دیوان عالی آمریکا در ایالت پنسیلوانیا «محل اختلاف» و «گمراه‌کننده» خواند.



ادعای ترامپ بی‌پاسخ نماند و «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرد اگر در نتیجه انتخابات اختلاف‌نظر باشد، کنگره آماده است تا برای تصمیم‌گیری درباره نتیجه نهایی انتخابات وارد عمل شود.


وی افزود: در آمریکا شاهد بی‌مسئولیتی ترامپ، احترام نگذاشتن وی به قانون اساسی، دموکراسی و صحت انتخابات بوده‌ایم. طبق قانون اساسی، اگر انتخابات برنده نداشته باشد، مجلس نمایندگان، رئیس‌جمهور بعدی را انتخاب خواهد کرد.


در برابر اظهارات غوغاسالارانه ترامپ، جو بایدن با تشویق مردم آمریکا به رأی دادن گفت که با هم می‌توان بر بحران‌های کنونی آمریکا فائق آمد.  وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: می‌توانیم بر بحران‌ها فائق آییم و کشورمان را پس بگیریم. می‌توانیم در نبرد برای روح ملت پیروز شویم. همه اینها امروز آغاز می‌شود. بیایید این کار را با هم انجام دهیم.


جو بایدن


جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ


مردم آمریکایی‌ها نه دل به بایدن بسته‌اند و نه ادعاهای ترامپ را درباره واکسن کرونا و اصلاحات اقتصادی باور می‌کنند؛ آن‌ها خود را میان پتک ترامپ و سندان بایدن می‌بینند که هدف از انتخابات را به قدرت رسیدن برای چهار سال حکومت و چپاول مردم و سیاست‌های قلدرمآبانه می‌دانند. در این سال‌ها نه سیاست باراک اوبامای دموکرات توانسته آمریکا را از ورطه بحران اقتصادی و اجتماعی نجات دهد و نه ثروت ترامپ جمهوری‌خواه.


هرچه هست نمی‌توان از انتخابات آمریکا در حوزه سیاست داخلی و خارجی انتظار خاصی داشت. به باور بسیاری از ناظران بین‌المللی بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستند و گاهی جمهوری‌خواهان و گاهی دموکرات‌ها در آمریکا حکومت‌داری می‌کنند، ولی خوی استکباری آن‌ها با تغییر آدم‌ها و شخصیت‌ها تغییر نخواهد کرد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته درباره انتخابات آمریکا با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران درقبال آمریکا حساب‌شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، فرمودند: ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد، اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت. 


رهبر انقلاب اسلامی اوضاع رژیم آمریکا را تماشایی خواندند و افزودند: رئيس‌جمهوری که اکنون بر سر کار و قرار است انتخابات برگزار کند می‌گوید این، متقلبانه ترین انتخابات آمریکاست و رقیب او هم می‌گوید ترامپ قصد تقلب وسیع دارد.  این وضع نمونه‌ای از چهره کریه لیبرال دموکراسی است.


ایشان گفتند: جدای از اینکه چه کسی در آمریکا بر سر کار بیاید، اوضاع کنونی نشانگر انحطاط شدید مدنی، سیاسی و اخلاقی در آمریکاست و این، موضوعی است که صاحبان فکر و اندیشه در آمریکا به آن اعتراف می کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته