دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 13:14
در مصاحبه با روزنامه «الشرق‌الاوسط»

رابرت فورد: درباره حضور بسیجیان ایران در سوریه مطمئن نیستم/ ایران و حزب‌الله دو عامل بقای «بشار اسد» هستند

سفیر سابق آمریکا در دمشق با اعتراف به لزوم راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه گفت: حزب‌‌الله لبنان و ایران سبب بقای نظام سوریه شدند.
کد خبر : 52795

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «رابرت فورد» در مصاحبه‌ اختصاصی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» گفت: معتقدم روسیه و آمریکا در سوریه دچار اشتباه شدند و مسیر نادرستی را در پیش گرفتند، چرا که راهکار حل بحران سوریه، تنها روابط دیپلماتیک است و در مرحله نخست، پنج کشور ترکیه، عربستان، ایران، آمریکا و روسیه باید گفت‌وگو کنند.


«فورد» افزود: باید در اینجا بگویم دخالت روسیه یا حوادث پاریس نبود که مسیر تحولات سوریه را دچار تغییر کرد بلکه بلکه ورود ایران و «حزب‌الله» دو عامل بقای نظام سوریه هستند.


سفیر سابق آمریکا در سوریه با بیان اینکه مذاکرات اخیری که در وین و با عنوان «حل بحران سوریه» برگزار شد، روند حل بحران سوریه را سخت خواهد کرد، گفت: ورود نظامی روسیه یا سرنگونی جنگنده‌ روسی (از سوی ترکیه) روند تحولات سوریه را تغییر نداد، بلکه اعزام نیروهای ایران حزب‌الله لبنان به شهر «قصیر» در آوریل و می 2013 (فروردین و اردیبهشت 1392)، قاعده بازی را تغییر داد وگرنه حکومت «بشار اسد» در اواخر سال 2013 یا اوایل سال 2014 تمام شده بود.


وی درباره اتهام تروریسم‌پروری به «بشار اسد» گفت: اعتقادی به اینکه تروریست‌ها متعلق به نظام سوریه باشند یا اینکه حوادث پاریس، آنکارا یا صحرای سینا کار افرادی از سوریه باشد، ندارم. باوجود این، سوریه را مسئول ایجاد القاعده در عراق می‌دانم.


«فورد» در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، گفت: شکی نیست که اوضاع در سوریه سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد شد ولی معتقدم که روسیه، آمریکا و پیمان «ناتو» خواستار برافروختن جنگ جهانی سوم به‌خاطر نبرد سوریه نیستند. در مقابل حضور و فعالیت اضافی روسیه در سوریه، شاهد تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش این نبرد خواهیم بود.


سفیر سابق آمریکا در سوریه در ادامه این مصاحبه اعتراف کرد تاکنون دلیل قانع‌کننده‌ای برای حضور نیروهای بسیج ایران در سوریه دریافت نکرده است. وی تاکید کرد: تنها می‌توانم بگویم که سپاه پاسداران دست‌کم پنج افسر عالی‌رتبه خود را از دست داد و این موضوع بدین معنی است که آن‌ها در خطوط مقدم جبهه بودند. بنابراین نیروهایی در آنجا حضور دارند ولی لزوما سربازان ایرانی نیستند.


وی درباره اینکه در نهایت احتمال پیروزی ائتلاف بین‌المللی یا ائتلاف متشکل از ایران و روسیه در سوریه بیشتر است؟ گفت: معارضان مسلح سوری از پراکندگی زیادی برخوردارند و سلاح زیادی نیز در اختیار دارند؛ همانگونه که دیدیم آنها توانستند بالگرد روسیه را هدف قرار دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه و آمریکا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته