رسانهها میتوانند مخاطبان فضای مجازی را به سمت کتاب سوق دهند/ نقش جشنواره «کتاب و رسانه» در تولید محتوا با موضوع کتاب
معصومه اسماعیلنژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت برگزاری جشنوارههای تخصصی گفت: این جشنوارهها همیشه قدم مثبتی برای تقویت تولید محتوا در هر حوزهای بوده است و در حوزه فرهنگ و کتاب نیز اینگونه بوده است و از آنجایی که همه رسانهها به این موضوع می پردازند میتواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.
وی ادامه داد: اگرچه در سالهای اخیر توجه به موضوع کتاب در رسانهها تقویت شده اما نقش این جشنواره را نباید نادیده گرفت هر چند معتقدم که در این حوزه باید کار شود تا خبرنگاران به تولید محتوای بیشتری بپردازند.
اسماعیلنژاد با ارایه پیشنهادی درباره برگزاری این جشنواره توضیح داد: فکر میکنم دبیرخانه جشنواره میتواند به جای اینکه یکسری آثاری ارسالی را ارزیابی و بررسی کند به سراغ مطالب خبرنگاران و رسانهها بروند؛ آثار منتتشر شده را رصد کرده و بعد داوری کنند.
وی همچنین درباره جایگاه کتاب در رسانهها گفت: در این زمینه باید گفت در رسانههای ما خیلی جدی به حوزه کتاب پرداخته نمیشوند و اگرچه رسانهها در حوزههای مختلف محتوا تولید میکنند اما نگاهی به صفحات روزنامهها و خبرگزاریها نشان میدهد در بخش کتاب جای خالی بسیاری وجود دارد.
اسماعیلنژاد درباره خلاءهای موجود در صفحات فرهنگی و کتابی رسانهها نیز عنوان کرد: مساله اینجا است که باید معرفی کتاب و تازههای نشر بیش از گذشته باشد اگرچه تیراژ پایین کتابها نشاندهنده این موضوع است که تعداد کتابخوانها کم شده است، اما رسانهها میتوانند در این زمینه فعالیت کنند و بخش زیادی از مخاطبان فضای مجازی را به سمت کتاب سوق دهند.
تهیهکننده رادیو با بیان اینکه مسئله اینجا است که بسیاری از مخاطبان کتاب اکنون با مطالب سطحی فضای مجازی سرگرم هستند، یادآور شد: باید در این حوزه اقدامات جدی انجام شود زیرا در صورت استقبال کم مخاطبان در این زمینه، ناشران به مرور رغبت خود را برای چاپ کتاب از دست میدهند و محتوای عمیق کتابها به مرور کاهش پیدا میکند و جای خود را به فضای مجازی میدهند.
اسماعیلنژاد تاکید کرد: شاید در کشور ما تعداد افراد کتابخوان کم باشد اما باز هم باید روی فرهنگ کار کنیم و رسانهها باز هم باید به فعالیت در این حوزه و تشویق و ترغیب کتاب و کتابخوانی در جامعه تلاش کنند.
به گفته وی، در تمام کشورها درآمدهای حوزه اقتصاد در بخش فرهنگ هزینه میشود زیرا فرهنگ زیربنا و زیرساخت هر کشوری است؛ بچههایی که در مدرسه سر کلاس میآیند باید بیاموزند که اطلاعات موجود در اینترنت سطحی است و اگر میخواهند اطلاعات عمیقی در هر حوزهای داشته باشند باید کتاب بخوانند و کتاب خواندن موجب میشود که دایره واژگان آنها بیشتر شود.
این استاد حوزه رسانه همچنین در بخش دیگر صحبتهای خود گفت: به عنوان تهیهکنندهای که سالها است در حوزه تولید محتوا با موضوع کتاب کار میکنم میتوانم بگویم افراد کتابخوان برنامههای کتابمحور را رصد کرده و دنبال میکنند و به واسطه تولید محتوا در بخش کتاب افراد زیادی هم کتابخوان میشوند.
وی افزود: هر مطلبی با محوریت کتاب قطعاً تاثیر زیادی بر جامعه دارد و از همه خبرنگاران و فعالان این حوزه تشکر میکنم که در این حوزه قلم میزنند و باید بدانند که برای فرهنگ کشورمان باید کار کنیم زیرا برای رفع خیلی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور اگر در حوزه فرهنگ سرمایهگذاری کنیم راحتتر و بهتر حل میشوند.
اسماعیلنژاد همچنین درباره ضرورت اطلاع رسانی درباره تازههای نشر نیز گفت: همانطور که گفتم ضروری است که هر ناشری خبرنامه داشته باشد و کتابهای جدید خود را در این خبرنامه به مخاطبانش اطلاع بدهد و اگر هم نتوانست این کار را بکند رسانهها باید این کار را در حوزهها و موضوعات مختلف دنبال کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هفته کتاب یکی از اتفاقهای خوب حوزه کتاب و کتابخوانی است که در حوزههای مختلف تلاش میشود به کتاب توجه بیشتری شود، این هفته زمانی برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با کتاب است که موجب تشویق و ترغیب جامعه به فرهنگ و کتابخوانی است.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/