دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: بی‌پولی به خام‌فروشی دامن می‌زند

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه تمام دولت‌ها برای فروش محصول خود به این نتیجه می‌رسند که باید برای آن ارزش افزوده ایجاد کنند، گفت: اگر دولت بخواهد از محل خروج محصولات خود چه کشاورزی، چه معدنی و چه نفتی درآمد بیشتری داشته باشد باید آن را به سمت زنجیره تولید صنایع پایین دستی هدایت کند.
کد خبر : 52724

شهرام شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، دولت یازدهم را نیز از این قاعده مستثنا ندانست و با توجه به بی‌تحرکی 10 سال اخیر در این زمینه اظهار کرد: باید تکنولوژی‌های جدید را به کشور وارد و زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم تا خام‌فروشی متوقف و محصولات با ارزش افزوده تولید شود.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما نیازمند بازگرداندن سریع پول به کشور هستیم، تاکید کرد: متاسفانه امروز تنها راه حل این کار خام‌فروشی است که در تمام موارد از جمله مواد نفتی، کشاورزی و معدنی خود را نمایان کرده است.


وی در پاسخ به اینکه ما اکنون تکنولوژی لازم را برای تبدیل مواد خام به صنایع پایین دستی داریم؟ عنوان کرد: این تکنولوژی در کشور وجود دارد اما شاید زمان کافی برای ایجاد ارزش افزوده را نداریم زیرا برخورد با مشکلات رکود و بی‌پولی باعث شده است تا مواد معدنی خود را هر چه سریعتر به پول نقد تبدیل کنیم.


شریعتی تاکید کرد: این سیاست کاملاً اشتباه و با سیاست‌های کلان ابلاغ شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری در تضاد است و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این موضوع را به هیچ‌وجه نمی‌پسندد اما در بدنه دولت این اتفاق افتاده و به سمت خام‌فروشی حرکت کرده‌ایم.


وی با بیان اینکه دولت به اشتباه خود در خام‌فروشی آگاه است، افزود: باید سرمایه‌گذاری در بخش معدن را گسترش دهیم.


دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: اکنون دانش فنی لازم برای افزایش ارزش افزوده به بسیاری از مواد معدنی را داریم و باید قسمتی از سرمایه‌های کشور را به سمت صنایع معدنی هدایت کنیم.


وی اظهار کرد: ما اکنون درباره سرب، روی، مواد اولیه کودهای شیمیایی و همچنین در مورد کوبالت و بسیاری از مواد معدنی که در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تکنولوژی لازم را داریم اما باید معادن خود را به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید ببریم.


شریعتی بیان کرد: به علت اینکه هنوز زیرساخت‌های صنایع معدنی در کشور وجود ندارد، سرمایه‌گذاری به این زودی امکان‌پذیر نیست و دولت اگر بخواهد از خام فروشی فاصله بگیرد و درآمدهای جدیدی برای کشور ایجاد کند باید بخشی از درآمدهای خود را به بخش معدن اختصاص دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته