دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 11:07

خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان هفت درصد افزایش‌یافته است

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارشی می‌گوید که میزان خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان طی شش ماه امسال نسبت به شش ماه اول سال گذشته، بیش از هفت درصد افزایش‌یافته است.
کد خبر : 52722

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه 8صبح چاپ افغانستان نوشت: قدریه یزدان، سرپرست از مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، روز چهارشنبه، چهارم آذر، با ارائه‌ یافته‌های جدید این کمیسیون در مورد میزان خشونت‌ها علیه زنان، گفت که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی ۲۵۷۹ مورد خشونت علیه زنان مستندسازی شده است.


او می‌گوید: «آماری که ما در دست داریم نشان‌دهنده 7.32درصد افزایش در میزان خشونت علیه زنان در کشور است.» گزارش حقوق بشر حاکی است که خشونت‌های فیزیکی، اقتصادی، جسمی، روانی، جنسی و قتل از موارد عمده خشونت‌ها علیه زنان هستند.


بر اساس این گزارش، در شش ماه نخست امسال ۱۹۰ خانم بر اثر خشونت‌ها به قتل رسیده‌اند و ۱۰۱ مورد آن مربوط به قتل‌های ناموسی می‌شود.


در همین‌حال، تدامیچی یاماموتو، معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید که امسال این کشور شاهد جدی‌ترین و وحشتناک‌ترین موارد خشونت علیه زنان بوده است.


یاماموتو گفته است: «در سراسر جهان، خشونت علیه زنان و دختران یکی از شایع‌ترین و در این حال یکی از خاموش‌ترین واقعیت‌هاست. در جریان این سال افغانستان شاهد برخی از حوادث وحشتناک خشونت علیه زنان بوده، و ما نیز شاهد اقدام جمعی بی‌سابقه‌ای بودیم؛ وقتی‌که زنان و مردان از اقشار مختلف جامعه در همبستگی با هم خواستار عدالت برای قربانیان خشونت علیه زنان و دختران شدند.»


همچنین الزیرا سگیانبایوف، نماینده سازمان ملل برای زنان در افغانستان، می‌گوید که برای محو خشونت علیه زنان در این کشور باید ضمانت‌‌هایی وجود داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته