دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1399 - 09:14

امضای توافق «مصونیت سیاسی» میان سودان و آمریکا

سودان از امضای توافقنامه با آمریکا برای بازگرداندن مصونیت سیاسی این کشور خبر داد.
کد خبر : 526931
74c3c3f2-a0c1-4837-a48f-ef2e9af075f2.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روسياالیوم، وزارت دادگستری سودان اعلام کرد این کشور و آمریکا توافقنامه‌ای برای بازگرداندن مصونیت سیاسی خارطوم امضا کرده‌اند.


در این بیانیه که در حساب کاربری وزارت دادگستری سودان در توئیتر منتشر شد، آمده است: مراسم امضای توافقنامه دوجانبه میان دولت‌های سودان و ایالات متحده روز جمعه در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شد تا پرونده‌های مطرح‌شده علیه خارطوم در دادگاه‌های این کشور که شامل حمله به دو سفارتخانه آمریکا در نایروبی و دارالسلام است، حل شود.


این بیانیه می‌افزاید: در این توافقنامه دولت سودان بار دیگر تأكید كرد خارطوم مسئول این حملات نیست، اما به امید عادی‌سازی و توسعه روابط خود با آمریکا توافق كرد برای حل موارد پیچیده حقوقی و پیامدهای حال و آینده آن برای سودان به توافق دست یابد.


طبق این توافقنامه، سودان موافقت كرد مبلغ 335 میلیون دلار در حساب مشترک پرداخت كند تا آمریکا پس از خروج نام خارطوم از فهرست ادعایی كشورهای حامی تروریسم، به تعهداتش برای مصونیت سیاسی این کشور عمل كند.


این وزارتخانه افزود: طبق این توافقنامه احكام قضائی صادرشده علیه سودان به مبلغ بیش از 10 میلیارد دلار برای جبران خسارت به قربانیان لغو، از به اجرا گذاشته شدن پرونده‌های قضائی در آینده علیه سودان جلوگیری و مصونیت سیاسی سودان تأیید می‌شود.


وزارت دادگستری سودان با بیان اینکه این توافقنامه مبنای تصمیم‌گیری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای حذف نام سودان از لیست ادعایی کشورهای حامی تروریسم است، افزود: این سند درها را (به روی سودان) باز می‌کند تا روابط خارطوم و واشنگتن عادی شود.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته