دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 09:39
یک هفته پس از گروگانگیری در پایتخت مالی

حمله راکتی به دفتر سازمان ملل در مالی 3 کشته برجای گذاشت

سازمان ملل متحد از حمله راکتی گروه‌های مسلح ناشناس به یک مرکز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در شهر «کیدال» در شمال مالی، خبر داد.
کد خبر : 52690

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از شبکه انگلیسی «بی.بی.سی»، این سازمان اعلام کرد روز شنبه چهار یا پنج راکت به این محل در شهر کیدال اصابت کرد.


در این حمله سه نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند که وضع چهار نفر از آنان وخیم گزارش شده است.


به گزارش بی.بی.سی، دو نفر از کشته‌شدگان از صلحبانان این سازمان بودند.


این حمله چند روز پس از حمله شبه‌نظامیان عضو گروه «مرابطون» شاخه القاعده در مغرب عربی، به هتلی در «باماکو» پایتخت مالی، صورت گرفت که بیش از 20 کشته برجا گذاشت.


به گزارششبکه «یورونیوز»، یک نیروی امنیتی در شمال مالی گفت: دو روز پیش هشداری درباره حمله به کمپ کیدال از سوی گروه های افراطی که نام آنها مشخص نشده بود، دریافت کردیم.


مالی که یکی از مستعمره‌های پیشین فرانسه بود.


در سال ۲۰۱۲ میلادی (دی 1390 تا دی 1391)سه گروه در مالی با یکدیگر در حال جنگ بودند: شورشیان طوارق که مدعی استقلال منطقه ازواد در شمال کشور بودند، نیروهای ارتش مالی که از تمامیت کشور دفاع می‌کردند و گروه سلفی انصارالدین که به گروه های جهادی دیگر مانند «عقمی» شاخه القاعده در مغرب عربی، نزدیک است.


ژانویه ۲۰۱۳ (دی‌ماه 1391) و در حالی که «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، سه ماه پیش از آن اعلام کرده بود ارتش این کشور وارد مالی نخواهد شد، ارتش فرانسه عملیات موسوم به «یوزگربه» یا «سروال» را در مالی آغاز کرد. آن زمان، این عملیات موفقیت‌آمیز بود و تلفات اندکی برای فرانسه داشت و تندروها به‌واقع از کشور رانده شدند.


از آوریل ۲۰۱۳ (اردیبهشت 1392) یعنی چهار ماه پس از آغاز عملیات، نیروهای فرانسوی کم کم از مالی بیرون آمدند و در اوت ۲۰۱۴ (مرداد 1393) جای خود را به یک هزار نیروی عملیاتی موسوم به «برخان» دادند.


گرچه آن نبرد در ظاهر پیروزمندانه بود، مشکلات بنیادین را حل نکرد.


سرانجام در بیستم ژوئن ۲۰۱۵ (تیرماه امسال) قرارداد آشتی میان مقام‌های مالی و شورشیان طوارق امضا شد و گروه‌های تکفیری خارج از کشور بویژه لیبی پناه گرفتند.


گروگانگیری بیست‌ونهم آبان‌ماه در باماکو و حمله هفتم آذرماه به کیدال نشان داد تا چه میزان وضع در مالی شکننده و ناپایدار است.


انتهای پیام/

برچسب ها: مالی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته