دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1399 - 12:10
پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با آنا:

بستر فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد مهیاست/ باید راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای آموزش مجازی بیابیم

حمید زعفرانی معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی از نظر علمی و آموزشی نه تنها پايين‌تر از دانشگاه‌های دولتی نيست بلکه به خاطر داشتن اساتيد برجسته و با تجربه می‌تواند بهتر از دانشگاه‌های دولتی باشد.
کد خبر : 526736
108.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویان برای رسیدن به اهداف علمی خود می‌توانند در مسیر تولید علم، شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی، ثبت اختراعات، تهیه مقاله و... گام‌های مؤثری بردارند. این قشر فرهیخته جامعه با ظرفیت بالای خود می‌تواند به قله‌های علم و فناوری دست پیدا کند و پرچم ایران را در دنیا به اهتزاز دربیاورد.


یکی از مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای علم و فناوری است و در این زمینه دانشجویان توانایی دارند که در عرصه پژوهش‌های کاربردی نقش‌آفرینی و به حل مسائل کشور کمک کنند. استفاده از علم و دانش برای حل مشکلات مردم و کشور به دست دانشجویان و اساتید فرهیخته، به رشد و تعالی جامعه کمک فراوانی می‌کند.


دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به‌عنوان یکی از واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون نخبگان بسیاری را برای خدمت به مردم و جامعه اسلامی تربیت کرده است. در همین راستا با حمید زعفرانی آرانی، دانشجوی رشته پزشکی و پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


بارها در راه تولید علم شکست خوردم اما بدون ذره‌ای نااميدی با همت بيشتر به اهداف خود رسیدم


آنا: در ابتدا خودتان را کامل معرفی بفرماييد.


زعفرانی: بنده حميد زعفرانی آرانی دانشجوی ترم آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران متولد سال 1373 از يک خانواده مذهبی در شهرستان آران و بيدگل هستم. با توجه به علاقه بسیاری که به رشته پزشکی، امور پژوهشی و فرهنگی داشتم موفق به کسب رتبه‌های برتر دانشگاهی، کشوری و بين‌المللی در زمينه‌های مختلف علمی شدم.



از ابتدای ورود به دانشگاه در کنار تحصيل پزشکی و کسب معدل الف، وارد عرصه‌های علمی-پژوهشی شدم و تمام تلاشم را بر پايه توليد علم و پيشبرد علمی ایران گذاشتم. در اين راه بارها شکست خوردم اما بدون ذره‌ای نااميدی مجدداً برخاستم و با همت و تلاش بيشتر به اهداف خود رسیدم.


هميشه تمرکز اصلی‌ من بر روی درس خواندن و مطالعه کتاب‌های پزشکی بود و در کنار آن کارهای فوق برنامه علمی-پژوهشی و فرهنگی را با مديريت زمان پيش می‌بردم. بنده در آزمون‌های علوم پايه و پره انترنی جزو 10 نفر برتر بودم و از همان ماه‌های اول ورود به دانشگاه، با اعتمادی که مسئولان دانشگاه به حقير داشتند مسئوليت‌های مختلف دانشجويی برعهده‌ام گذاشتند که با لطف خدا پيشرفت‌های خوبی حاصل شد.


تشریح دستاوردهای علمی و پژوهشی


آنا: درباره دستاوردهای علمی و پژوهشی خود توضيح دهید.


زعفرانی: در ابتدا بايد بگويم که علت اصلی تمام موفقيت‌های بنده پس از لطف خداوند متعال، پدر و مادر بوده است. حمايت و پشتيبانی آنان در زندگی هميشه موجب دلگرمی و اعتماد به نفس من بود و هميشه قدردان پدر و مادر هستم. دستاوردهای مختلفی از سال 1393 در زمينه‌های علمی و پژوهشی کسب کردم که می‌توان به نوشتن بیش از 25 مقاله علمی، پژوهشی و ISI داخلی و خارجی، تهیه 15 مقاله تحت داوری، دریافت بیش از 20 مدرک ملی و بین‌المللی در زمینه مقاله‌نویسی تحقیقات و تجهیزات پزشکی، نوشتن بیش از 11 کتاب تألیف و ترجمه در زمینه پزشکی و غير پزشکی، ثبت 8 اختراع پزشکی و يک طرح صنعتی، داور مجلات ISI خارجی و داور کنگره‌های پ‍ژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی کشور اشاره کرد.



رتبه برتر کنگره LIMSC 2017، افتخار چند بار سخنرانی در کنگره‌های ملي و بين‌المللی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه، دانشجوی برتر سال‌های متوالی هفته تحقیق و پژوهش، ارائه بیش از 50 کنگره ملی به‌صورت سخنرانی و پوستر، ارائه بيش از 4 پروژه مصوب در حال انجام، عضو هيئت مديره انجمن دانشجويان علوم پزشکی، دبير کانون فرهنگی-اجتماعی صبا، رتبه برتر دوره‌های مسابقات استارت‌آپ ویکند، مدرس برتر کارگاه‌های مقاله‌نویسی و رئيس شرکت تجهيزات پزشکی از دیگر فعالیت‌های بنده در زمینه علمی و فرهنگی است.


همیشه دوست داشتم به پیشرفت علمی ایران کمک کنم


آنا: انگيزه و دليل موفقيت شما چيست؟


زعفرانی: در واقع انگیزه عاملی است که موجب هدف‌دار و جهت‌دار بودن فعالیت‌های ما می‌شود. همچنین یکی از عواملی که ثبات، پایداری و پافشاری افراد هنگام رویارویی با تهدیدها و موانع را ایجاد می‌کند، انگیزه است. انگيزه‌ها و اهدافی که بنده از ابتدای ورود به دانشگاه داشتم باعث شد تا با انرژی بالا در کنار درس خواندن به عرصه پژوهشی وارد شوم.



هميشه دوست داشتم در کشور ایران افتخارآفرينی و به پيشرفت علمی اين مرز و بوم کمک کنم. سعی کردم در زمينه‌هايی تحقيقات و پژوهش را در کشور عزيزمان پيش ببرم که برای اولين بار در دنيا پيش‌قدم باشيم و نوآوری در آن کار حرف اول را بزند؛ در همه کارها يک تيم قوی و حرفه‌ای به من کمک‌ فراوانی کرد که به تنهايی و بدون کمک اين تيم نمی‌توانستم به اهدافم برسم.


در زمينه‌های مختلف مديريتی، علوم بالينی و... تحقيقات گسترده‌ای انجام داديم و به نتايج قابل توجهی رسيديم. دستگاه‌های پزشکی مختلفی اختراع کرديم که بتواند کمک حال معلولان و بيماران باشد و انگيزه اصلی ما در اين راه، کمک و خدمت به بيماران، خودکفايی و پيشرفت علمی کشور در حوزه پزشکی بود.


هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان در رشته سخت و شيرين پزشکی قبول می‌شوند ولی درصد کمی از آن‌ها به کارهای پژوهشی علاقه‌مند می‌شوند و از میان آنان تعداد کمی با انگيزه پيشرفت علمی کشور استوار در اين راه می‌مانند. يکی از دلايل پيشرفت کشورهای غربی اهميت بالای آن‌ها به مقوله پژوهش است و باید دانشجوی ایرانی در زمینه پژوهشی خود را قوی کنند.


دانشجوی موفق کسی است که علاوه بر درس خواندن، با مديريت زمان بتواند به کارهای علمی و پژوهشی نيز بپردازد و هميشه در علوم پزشکی بروز باشد. همانطور که می‌دانيد علم باعث ايجاد قدرت می‌شود و من هميشه علاقه داشتم که ایران در زمينه علمی جزو رتبه‌های برتر دنيا باشد.



يکی از مهم‌ترين دلايل پيشرفت حقیر، همت و تلاش فراوان و علاقه زياد به تحقيقات و فناوری بوده است و در کنار آن انتخاب دوستانی که هميشه به من انگيزه و انرژی خوب می‌دادند. انسان باید از دوستانی که هميشه منفی‌گرا هستند و موجب ناامیدی ما می‌شوند، دوری کند.


آنا: افراد تأثيرگذار در كسب موفقيت شما چه كسانی بودند؟


زعفرانی: اولين افرادی که مهم‌ترين تأثير را در کسب موفقيت‌هایم داشتند پدر و مادرم بودند. همچنین از تمام اساتيد و دوستانی که به بنده کمک کردند تا در زمينه‌های مختلف پيشرفت کنم، تشکر می‌کنم.


آنا: برنامه آموزشی شما برای آینده چيست؟


زعفرانی: بنده با استفاده از سهميه نخبگان و استعدادهای درخشان برای شرکت در آزمون دستياری اسفند 99 آماده می‌شوم و با توکل بر خدا اميدوارم رشته مورد علاقه‌ام را قبول شوم.



دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن اساتید برجسته می‌تواند بهتر از دانشگاه‌های دولتی باشد


آنا: تفاوت دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی چيست؟


زعفرانی: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر علمی و آموزشی نه تنها پايين‌تر از دانشگاه‌های دولتی نيست بلکه به خاطر داشتن اساتيد برجسته و با تجربه که بسياری از آن‌ها دارای تحصيلات تکميلی از خارج کشور هستند، می‌تواند بهتر از دانشگاه‌های دولتی باشد. در واقع مهم‌ترين تفاوت دانشگاه‌ آزاد با دولتی، دریافت هزينه تحصیل است.



دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه‌های خوب و معتبر است که نخبگان توانمندی دارد و از مسئولان دانشگاهی انتظار می‌رود از این قشر حمایت بیشتری کنند تا زمینه شکوفایی بیشتر استعداد آنان فراهم شود و به ارتقای علم و فناوری دانشگاه کمک کنند.


آنا: چه پیشنهادی به مسئولان دانشگاهی دارید؟


زعفرانی: تنها درخواستی که از مسئولان دارم اين است که به مطالبه آموزشی و پژوهشی دانشجويان اهميت بيشتری قائل شوند و هسته‌هايی از میان دانشجويان نخبه انتخاب کنند تا راه ارتباطی بين مسئولان و دانشجويان باشند و بتوانند راحت‌تر از مشکلات دانشجويان آگاهی پيدا کنند و آن‌ها را حل کنند.


در دوران کرونا نحوه آموزش به‌صورت مجازی است و خیلی به ارتقای علمی دانشجويان کمک نمی‌کند. البته می‌شود راه حل‌های خلاقانه برای اين مسئله پيدا کرد ولی اين مشروط به همکاری جهادی مسئولان مربوطه است.


دانشجویان برای ارتقای علمی ایران و خدمت به مردم تلاش کنند


آنا: چه توصیه‌ای به دانشجویان دارید؟


زعفرانی: دانشجويان باید نسبت به کشور عزيز ایران، خود را مسئول بدانند و خالصانه برای ارتقای علمی و خدمت به مردم تلاش کنند. اگر نخبگان به‌خوبی حمايت شوند و از کشور خارج نشوند به راحتی می‌شود کشور را از مشکلات خارج کرد. البته در حال حاضر گاهی اعتماد به نفس دانشجويان کم است و ميزان تأثیرگذاری خود را در جامعه کم می‌پندارند، درحالی که باید به ظرفیت‌های داخلی باور داشته باشند و «ما می‌توانیم» را در خود تقویت کنند.



اگر در هر کاری اخلاص و توکل بر خدا داشته باشیم و در راه رسیدن به اهداف خود تلاش کنیم، بدون تردید موفق خواهیم شد. باید دانشگاهیان برای ارتقای علمی و فرهنگی ایران تأثيرگذار باشند و به حل مسائل کشور کمک کنند.


عدم حمايت مالی از نخبگان توسط برخی مسئولان


آنا: بزرگترين دغدغه دانشجويان برای رسيدن به موفقيت و توليدات علمی چیست؟


زعفرانی: يکی از مهم‌ترين دغدغه‌های نخبگان، عدم حمايت مالی و معنوی از سوی برخی مسئولان است. همين عامل باعث نااميدی و بی‌انگيزگی دانشجويان می‌شود. در واقع بروکراسی طولانی در دانشگاه‌ها مشکل ایجاد می‌کند و اميدوارم این بروکراسی پيچيده جهت رشد پرشتاب علمی کشور اصلاح شود.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته