دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1399 - 16:09
عمار حکیم:

گذر زمان از اهمیت موضوع فلسطین نمی‌کاهد

رئیس جریان حکمت ملی عراق گفت: موضوع فلسطین همچنان در رأس موضوعات جهان اسلام است و با گذر زمان این موضوع از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود.
کد خبر : 526706

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام «عمار حکیم» در پیام ویدیوئی به کنفرانس وحدت اسلامی گفت: از رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و از مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دبیرکل آن، تشکر می‌کنم که تلاش‌های بسیاری مبذول داشتند تا این فرصت به دست آید تا با علمای مسلمان از مناطق مختلف جهان اسلام دیدار کنیم.


وی افزود: حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) طلایه‌دار وحدت اسلامی در عصر حاضر بودند. ایشان موضوع وحدت را در قول و فعل خود پیش گرفت و در طرح اصلاح‌گرایانه بزرگ خود دائماً هم و غم وحدت داشتند. همچنین از امام خامنه‌ای(دام ظله العالی) نیز به‌دلیل حمایتشان از این روند برای تعمیق معنای وحدت اسلامی و رویکردهای عام آن تشکر می‌کنم.


رئیس جریان حکمت ملی عراق با تأکید بر اینکه وحدت،‌ یکپارچگی و یکی کردن دیدگاه‌ها برای هر گروه و برنامه‌ای اصل و اساس موفقیت است و وحدت مسلمانان، مدخل حقیقی برای موفقیت، یکپارچگی، قدرت و عزتشان است، یادآور شد: بدون وحدت، قدرتی وجود ندارد. وحدت اسلامی سرنوشت امت است و مانند سوخت موتور آن برای بازگشت به دوران اوج خود به‌شمار می‌رود. ما امتی هستیم که تمام ظرفیت‌های لازم را داریم تا یکی از امت‌های تولید کننده و خلاق باشیم، حتی اگر در رأس این امت‌ها و ملت‌ها قرار نگیریم. در سرزمین ما ثروت‌های بی‌شمار نهفته است؛ نیروی انسانی ما از کفایت و هوش سرشاری برخوردارند؛ جمعیت جوان و پرانرژی داریم و تمامی این ویژگی‌ها نیازمند افق دید وسیع و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی است.


عمار حکیم گفت: باید کمیته‌هایی وجود داشته باشد که این امور را پیگیری کند تا از اجلاس‌های وحدت، به واقعیت ملموسی برسیم. کشورهای اسلامی فراخوانده شده‌اند تا وحدت اسلامی را به‌عنوان رویکرد سیاسی خود قرار دهند؛ همچنین از آن‌ها خواسته شده تا مصلحت اسلام را بر دیگر مصالح ارجح بدانند، بدون اینکه به هویت‌های فرعی خدشه‌ای وارد شود. امت، عنوان جامعی است که تمامی دیگر عناوین را در بر می‌گیرد، نه اینکه آن‌ها را مورد هدف قرار دهد.


وی افزود: سازمان‌ها و مؤسسات اسلامی باید به‌دنبال نقاط اشتراک و عملی ساختن آن‌ها باشند؛ به شکل هم‌زمان نیز باید به‌دنبال نقاط اختلاف و معالجه آن‌ها با حکمت و موعظه حسنه باشند.


حکیم تأکید کرد: موضوع فلسطین همچنان در رأس موضوعات جهان اسلام است. با گذر زمان این موضوع از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود و از اهمیتش کاسته نمی‌شود. همچنین نمی‌توان از حقوق ملت فلسطین بی‌توجه عبور کرد که مهم‌ترین آن‌ها زندگی عزتمندانه در کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف است. سوء استفاده از حوادث برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خلق واقعیت جدید در فلسطین که بهای آن را ملت این کشور بدهند، سرمایه‌گذاری نابجاست.


وی گفت: در این مناسبت و هم‌زمان با اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی، محکومیت خود را علیه انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از شخص پیامبر گرامی‌ اسلام تکرار می‌کنیم. تعرض به مقدسات مسلمانان نمی‌تواند دیدگاه یا آزادی بیان تلقی شود. آزادی وقتی که با منافع و مصالح دیگران برخورد پیدا می‌کند به پایان می‌رسد؛ چه برسد با مقدسات و منافع و مصالح حدود 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان برخورد پیدا کند.


رئیس جریان حکمت ملی عراق بیان کرد: بحران کاریکاتورهای توهین‌آمیز بیش از آنکه بحرانی نیازمند موضع‌گیری‌ یکپارچه جهان اسلام باشد، فرصتی برای شناساندن دین حنیف اسلام است تا به این وسیله تمام غبارهایی که به‌وسیله تروریست‌های افراط گرای تکفیری بر آن نشسته زدوده شود.


وی افزود: علاوه بر تظاهرات‌ محکوم کننده علیه این سخنان، باید به گفتگوی مستقیم با ملت‌ها و امت‌های دیگر تمرکز کنیم و شعار «الا رسول‌الله» را با شعار  «هذا هو رسول الله» جایگزین کنیم تا همه مردم جهان با ارزش‌های تسامح، اعتدال و میانه‌روی اسلام آشنا شوند؛ شعارهایی که اسلام آن‌ها را مهم‌ترین مضمون در رسالت انسانی خود قرار داده است.


حکیم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما بار دیگر محاصره اقتصادی ظالمانه علیه ملت ایران را محکوم می‌کنیم که اکنون غذا و دوای این ملت صبور را مورد تهدید قرار داده است. ما همگان را به حل‌وفصل مشکلات  با گفتگو فرامی‌خوانیم. درگیری‌های کشورهای اسلامی تنها شکست‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد.


وی بیان داشت: گفتگو، حکمت و ارجح قرار دادن مصالح مردم در تصمیم‌گیری در رابطه با آن‌ها و حل‌وفصل بسیاری از بحران‌های موجود در جهان اسلام مانند بحران یمن،‌ سوریه و لیبی ازجمله ضرورت‌های جدی است که گریزی از آن‌ها نیست. همگان سیاست تکیه بر منطق قدرت را تجربه کرده‌اند و اکنون همه باید به قدرت منطق تکیه کرده و آن را تجربه کنند.


این اندیشمند برجسته جهان اسلام یادآور شد: بار دیگر از همه طرف‌ها در داخل عراق دعوت می‌کنم به پیمان و قرار اجتماعی جدیدی دست یابند و نقاط قوت را بشناسند و تلاش کنند که با شناخت نقاط ضعف به‌دنبال برطرف کردن آن‌ها باشند.


وی ادامه داد: بار دیگر موضع خود را در حمایت از برگزاری انتخابات زودهنگام، به‌دور از هرگونه تأثیرات منفی تکرار می‌کنیم و اینکه ابهت به حکومت بازگردانده شود و سلاح منحصراً در اختیار آن باشد. همچنین بر مبارزه با فساد و هدف قرار ندادن سیاسیون تأکید می‌کنیم.


حکیم گفت: عراقی‌ها قادرند از کشور خود در برابر هرگونه خطری که آن را تهدید می‌کند، دفاع کنند. مبارزه ملت عراق با تروریسم نشان داد وحدت ملت‌ها سبب می‌شود آن‌ها توان داشته باشند در برابر هرگونه هدف قرار گرفتن مقابله و مقاومت کنند.


رئیس جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد: تروریسم به شکل نظامی در عراق شکست خورد، اما همچنان به‌عنوان تهدیدی امنیتی و فکری باقی مانده است؛ از این رو بر تمام فعالان اسلامی لازم است نقشه‌راه واضحی برای از میان بردن افراط‌گرایی به‌وسیله شناساندن آن و هشدار نسبت به خطراتش ترسیم کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته