دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1399 - 12:00
عطوان:

مکرون باید از مسلمانان عذرخواهی کند/ وحدت جهان اسلام در پی خطای رئیس‌جمهور فرانسه

یک تحلیلگر برجسته عرب‌زبان با بیان اینکه رئیس‌جمهور فرانسه با حمایت از توهین‌کنندگان به پیامبر اسلام(ص) مرتکب خطایی سیاسی شد، گفت: مکرون باید فوری از 2 میلیارد مسلمان سراسر جهان عذرخواهی کند.
کد خبر : 526626

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «عبدالباری عطوان» در گزارشی که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم منتشر کرد، نوشت: «امانوئل مکرون» در مقابل دوربین شبکه الجزیره حاضر شد و گفت که احساسات مسلمانان را در قبال انتشار کاریکاتور موهن از پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) درک می‌کند و تلاش کرد مواضع اخیرش را توجیه کند. تجدیدنظر رئیس‌جمهور فرانسه در مواضعش در راستای تلاش برای خروج از بحران انجام شد و نشان می‌دهد کمپین تحریم کالاهای فرانسوی که در بیشتر نقاط جهان اسلام به راه افتاد، موفق عمل کرده است. ولی این عقب‌نشینی کافی نیست؛ مکرون باید از حدود 2 میلیارد مسلمان و خسارت معنوی بزرگی که به آن‌ها وارد آورد، به‌‌طور رسمی عذرخواهی کند و این عذرخواهی بیشتر به‌نفع فرانسه است تا جهان اسلام؛ به‌ویژه اینکه آسیب و ضرر واردآمده احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرده است.


مکرون در کنفرانس خبری


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه


وی در گزارش خود آورده است: یک رهبر باهوش باید بسیار مسئولیت‌پذیر باشد، سخنان و مواضعش را با ترازویی از طلا بسنجد و از هر چیزی که می‌تواند امنیت و ثبات کشورش را به خطر بیندازد، دوری کند. با وجود این، مکرون به روشی نزدیک به تفکرات اراذل و اوباش گفتگو می‌کند، خود را در خط رهبران باندهای مافیایی نشان می‌دهد و اقداماتش مشابه تحریک‌کنندگان به جنگ‌های صلیبی است. او شبیه رئیس‌جمهور کشوری متمدن نیست که به میراث روشنفکری خود مباهات کند و اکنون با گسترش بی‌سابقه شیوع کرونا مواجه شده است.



روزانه حدود 50 هزار نفر در فرانسه به کووید-19 مبتلا می‌شوند؛ این موضوع باعث شده است درهای فرانسه به روی دیگر کشورها بسته شود و اقتصادش رو به فروپاشی باشد.



این تحلیلگر برجسته عرب‌زبان می‌نویسد: مکرون باید از اداره آموزش و پرورش بلژیک، نزدیک‌ترین همسایه خود یاد بگیرد، زیرا معلمی را اخراج کرد که تصاویر موهن پیامبر اسلام را که در نشریه فتنه‌گر «شارلی ابدو» منتشر شده بود، به دانش‌آموزان 10 و 11 ساله نشان داد. باید از «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا درس سیاست بیاموزد که به‌سرعت واکنش نشان داد و تأکید کرد «آزادی بیان مرز نمی‌شناسد و ما غربی‌ها باید به دیگران احترام بگذاریم و تلاش کنیم احساسات یکدیگر را جریحه‌دار نکنیم.»‌ ولی رئیس‌جمهور فرانسه که طمع قدرت چشمانش را کور کرده است، خط‌مشی استکباری را در پیش گرفته و واکنشی نشان داده است که اقتصاد و جایگاه بین‌المللی این کشور را توأمان متزلزل می‌کند.


عطوان ادامه داد: اگر قرار باشد خیری از درون مواضع شیطانی مکرون یافت شود و اظهارات تحریک‌آمیزش جنبه مثبتی داشته باشد، همان ایجاد اتحاد میان امت‌های اسلامی است که حدود 2 میلیارد مسلمان را در جبهه واحدی قرار داد که به دفاع از عقاید و پیامبر عظیم‌الشأن خود پرداختند و هدیه‌ای بود که باعث شد همه چنددستگی‌ها و طایفه‌گری‌ها در جهان اسلام رخت بربندد.




بیشتر بخوانید:


دولت فرانسه از کاریکاتور موهن دفاع نمی‌کند




وی افزود: شاید موضع‌گیری مردم کویت که از همان لحظه نخست پرچم تحریم کالاهای فرانسوی را برافراشتند و پیشگام و الگوی دیگر ملت‌های مسلمان شدند، پیام روشنی نه‌تنها به رئیس‌جمهور فرانسه بلکه به تمام سردمداران غربی باشد که از توطئه علیه اعراب و مسلمان و برهم زدن ثبات و امنیت کشورهایشان دست بردارند. کمپین تحریم کالاهای فرانسوی در کویت در حالی پا گرفت که حجم روابط دو کشور سالانه حدود 21 میلیارد دلار است و اگر این روند گسترده‌تر می‌شد، حجم خسارت واردشده به اقتصاد فرانسه از سوی کشورهای مسلمان تا 300 میلیارد دلار می‌رسید و ممکن است حتی قراردادهای سرمایه‌گذاری کشورهای حوزه خلیج(فارس) در فرانسه فسخ شود.


عطوان گفت: این آمار و ارقام را بیان کردم تا بگویم و بدانیم آن چیزی که کشورهای سرمایه‌دار غربی را بیش از هر چیزی نگران می‌کند، خسارت وارد شدن به دلارهای داخل جیب‌شان است، زیرا تأثیر مستقیمی بر برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی می‌گذارد و شاید همین موضوع باعث شد مکرون از اظهارات گذشته خود عقب‌نشینی کند تا حجم خسارت‌ها به دولت فرانسه کاهش یابد.


وی در پایان گزارش خود می‌نویسد: مکرون مرتکب اشتباه بزرگی در قبال اسلام و مسلمانان شد، از نژادپرستی نوین حمایت کرد و سیاست تنگ‌نظرانه‌ای را در پیش گرفت که باعث شد دره‌ای عمیق و فاصله زیادی میان کشورش و جهان اسلام به وجود آید که جبران این خسارت نیازمند گذشت زمانی طولانی است؛ گام نخست و مهم جبران این خطا عذرخواهی صریح از مسلمانان است؛ آیا مکرون این کار را انجام می‌دهد؟


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته