دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حمیدرضا نعیمی:

شرایط تخیل و پرسش را برای هنرمندان تئاتر جنگ فراهم کنیم

کارگردان و بازیگر تئاتر کشور با اشاره به این که تئاتر جنگ باید در تمام ایام سال به‌عنوان یکی از گونه‌های تئاتری جاری باشد، بر فراهم ساختن شرایط تخیل و پرسش برای هنرمندان این عرصه تأکید کرد.
کد خبر : 526617
AALI8724.jpg

به‌گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، حمیدرضا نعیمی کارگردان و نویسنده تئاتر کشور در گفت‌وگو با ستاد خبری این جشنواره گفت: من اصولا با خط‌کشی‌های موضوعی و ارتباط آن با مفهومی به‌عنوان تئاتر مشکل دارم و به نظرم تئاتر مقاومت همان تئاتر جنگ است و با تغییر کلمات نمی‌توان اصل موضوع و ماجرا را تغییر داد.


 وی اظهار کرد: به هر صورت در تاریخ این مرزوبوم جنگ هشت‌ساله‌ای رخ داده و با تمام فرازونشیب‌ها و ماجراها و حوادث، دو جبهه مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. ما در موضوع جنگ دو مقوله داریم؛ جنگ و دفاع. در تمام دنیا وقتی از جنگ حرف می‌زنیم صحبت از ویرانی، فجایع و پلیدی‌های بشری است که تقبیح می‌شود اما در نقطه مقابل، ما شاهد دفاع، مقاومت و پایداری نیز هستیم که سرشار از حس غرور و میهن‌پرستی است که تقدیس می‌شود و به نظر من هر دو سوی این رخداد قابل‌اعتنا و توجه است.


نعیمی افزود: ما در جنگ هشت‌ساله عراق و ایران، شاهد خلق حماسه‌ها توسط انسان‌هایی هستیم که شاید در دنیا نظیر نداشته باشند؛ مثل شهید تک‌تیراندازی که با ثبت بیش از سه‌هزار تیراندازی دقیق و هدفمند، نام خود را در تاریخ جنگ جهان جاودانه ساخت. ثبت و خلق آثار هنری از این موضوعات بکر و جذاب برای تاریخ و نسل امروز می‌تواند بسیار جذاب و پرفایده باشد.



نویسنده و کارگردان نمایش سقراط عنوان کرد: ما برای خلق درام، دور از فضای شعارپردازانه جنگ باید به ذهن هنرمند اجازه دهیم که در مفاهیم و گزاره‌های جنگ تخیل کند و باید شرایطی را برایش فراهم آوریم که با آزادی کامل سوال کند تا بتواند بر شک‌های ذهن خودش فائق آید و خلق اثری مبتنی بر واقعیت را رقم بزند؛ این مهم، نیازمند سعه صدر و شکیبایی مسئولین و فرماندهان است که این شرایط را فراهم کنند.


وی گفت: من به‌شخصه با مناسبتی کردن تئاتر جنگ در ایام خاص مثل هفته دفاع مقدس و ایام آزاد‌سازی خرمشهر و ... موافق نیستم و بر این باورم که تئاتر جنگ باید در تمام ایام سال به‌عنوان یکی از شقوق و گونه‌های تئاتری جاری و ساری باشد. امروزه ما به دورانی رسیده‌ایم که می‌توانیم پس از فاصله‌گرفتن از سال‌های پایانی جنگ و آتش‌بس، با نوعی نگاه که حالا دیگر به مرز پختگی و عقلانیت رسیده‌است به روزگاران و سال‌های جنگ نگاه کنیم و این نوع نگاه باید در آثار هنری به‌خصوص تئاتر و سینما و رمان بیش از پیش تقویت شود.


نعیمی اضافه کرد: من خودم از نزدیک با وقایع فاجعه‌بار جنگ تحمیلی آشنا هستم و آن را لمس کرده‌ام. جنگ به غیر از حماسه و رشادت، آوار، درد، ناامیدی، فشار اقتصادی و خونریزی هم دارد که البته طبیعت جنگ است، ولی من امروزه این نوع نگاه و ارائه این دست مضامین را در تئاتر دفاع مقدس کمتر می‌بینم.


حمید رضا نعیمی


وی در پایان با ارائه پیشنهاد به مدیران جشنواره و سیاست‌گذاران و متولیان اصلی این جریان گفت: من به متولیان  این جریان قدیمی هنری که هم اینک جشنواره را دارای هویتی مستقل، با بودجه و امکانات مناسب کرده‌اند پیشنهاد می‌کنم که با هدف بهره‌گیری از تجربیات نمایش در دنیا و عرصه درام‌نویسی در جهان، برای نخستین‌بار  نمایش‌نامه‌هایی که با موضوع جنگ در سراسر دنیا چاپ و ترجمه شده‌است را در دبیرخانه گردآوری کنند و سپس با نظارت و بررسی توسط کارشناسان مجرب، امکانات لازم برای کارگردانان برجسته کشور با هدف به روی صحنه آوردن این آثار فراهم کنند.


نعمی افزود: با تحقق این کار، آثار زیادی را که در مقیاس جهانی در حکم میراث معنوی ادبیات نمایشی جهان هستند، در سطح و معیاری حرفه‌ای به روی صحنه می‌بریم و دوم اینکه می‌توانیم با این حرکت آثار هنرمندان داخلی خودمان را در مقیاس و معیار کلاس جهانی و بین‌المللی محک بزنیم.


هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته