سردرگمی وزارت آموزش و پرورش در تعیین اولویتهای کاری/ رفع مشکلات آموزشی مهمتر است یا طرح کنترل چاقی دانشآموزان؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در شرایطی که اپیدمی کرونا منجر به مطرح شدن مسائلی نظیر آموزش مجازی شده است و بسیاری از دانشآموزان در تهیه گوشیهای هوشمند دچار مشکل بوده و عدهای دیگر نیز به دلیل مشکلات شبکه شاد از آموزش محروم هستند، وزیر آموزش و پرورش در راستای توجه به سلامت دانشآموزان روز سهشنبه «طرح کنترل وزن و چاقی دانشآموزان» را افتتاح کرد.
دانشآموزان غربال میشوند
حاجی میرزایی در توجیه چرایی رونمایی از چنین طرحهایی که در شرایط کرونایی به نظر میرسد از اولویت چندم برخوردار است، با تأکید بر اینکه «مدارس ما تعطیل نیستند» به هدف این طرح اشاره کرد و گفت هدف این است دانشآموزان سالمتری را در پایان سال داشته باشیم. وی در ادامه توضیح داد که طرح مذکور برای کنترل وزن و چاقی دانشآموزان طراحی شده و از یک غربالگری ابتدایی آغاز میشود که قد و وزن دانشآموزان را اندازهگیری میکند و توده بدنی آنها را مشخص میکند.
هر چند که وزیر آموزش و پرورش در بخشی از صحبتهای خود به عدم استفاده دانشآموزان از شاد اشاره ضمنی کرده و خاطرنشان کرد معلمان از طریق سامانه شاد و الگوهای دیگری که با دانشآموزان ارتباط دارند، آنها را در مورد این طرح آگاه میکنند اما در مورد اولویتهای این وزارتخانه برای حل مشکلات سامانه شاد و دانشآموزان صحبتی نکرد
یک نماینده مجلس: طرح کنترل وزن و چاقی دانشآموزان اصلا به صلاح نیست
گویا نمایندگان مجلس هم با افتتاح چنین طرحی توسط وزیر آموزش و پرورش موافق نیستند آنچنان که «اکبر احمدپور» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد به اولویتبندیهای وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش خبرگزاری آنا گفت: آموزش و پرورش در افتتاح چنین طرحهایی باید همه جوانب را در نظر بگیرد، لذا در این شرایط افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانشآموزان اصلاً به صلاح نیست، مگر اینکه همه جوانب را رعایت کنند و ابعاد مختلف قضیه را در نظر بگیرند و بعد اقدام کنند که در این زمینه مشکلی پیش نیاید.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بر این نکته که «عقل و منطق ایجاب میکند که ارزیابیهای در افتتاح چنین طرحهایی باید در نظر گرفته شود» اشاره کرد و تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش باید حل مشکلاتی از قبیل سامانه شاد و نظیر آن را در اولویت قرار دهد.
هر چند پرداختن به مسائل مربوط سلامت جسمی دانشآموزان حائز اهمیت است اما به باور بسیاری وزارت آموزش و پرورش در اولویتبندیهای خود دچار ضعفهای اساسی است آنچنان که به جای در اولویت قرار دادن مسائلی نظیر حل مشکلات سامانه شاد، کمک به دانشآموزان حاشیهنشین در راستای خرید گوشیهای هوشمند، حل مشکل بیمه معلمان قراردادی و سایر موارد، به افتتاح طرحهایی میپردازد که از اهمیت کمتری برخوردارند.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/