دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 09:33
در گفت‌وگو با آنا

حسین رضازاده: اگر اجرای قانون دیکتاتوری است، من دیکتاتورم/ هیچ وقت جواب حرف‌های بی‌ارزش را نمی‌دهم

رئیس سابق فدراسیون وزنه برداری گفت: مردم در کوچه خیابان از من در مورد وضعیت وزنه برداری سوال می کنند و من هم باید مقابل آنها پاسخگو باشم.
کد خبر : 52641

خبر گزاری آنا-امیر حسین فلاح:تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات جهانی آمریکا نتایج خوبی را کسب نکرد و در رتبه پانزدهم جهان جای گرفت. حسین رضازاده رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری که در زمان ریاست وی بر این فدراسیون تیم ملی دو بار بر سکوی سوم جهان ایستاد و یک بار هم مقم هفتمی را تجربه کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در مورد نتایج تیم ملی در مسابقات جهانی آمریکا گفت. متن این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید:


* تیم ملی وزنه‌برداری نتوانست انتظارات را در مسابقات جهانی آمریکا برآورده کند.


- واقعیت این است که ملی پوشان در مسابقات جهانی آمریکا وزنه‌های خوبی نزدند و به جز کیانوش رستمی بقیه وزنه‌بردارها از گردونه مسابقات حذف شدند. این مسابقات شناخت خوبی برای آمادگی جهت المپیک بود. اگر بچه ها در این مسابقات خوب عمل می کردند، شانس زیادی برای مدال گرفتن در المپیک داشتیم، اما با این روند فکر کنم شانس حضور سه یا چهار نفر را در المپیک داشته باشیم و کسب مدال در مسابقات المپیک بسیار سخت است.


* از نظر شما دلیل عملکرد ضعیف وزنه برداران در این مسابقات چه بود؟


- به غیر از هاشمی، بقیه ملی‌پوشان سابقه حضور در مسابقات معتبر را داشتند. احساس من این است که ملی‌پوشان برای کسب مدال وزنه می‌زدند و وزنه‌های بیش از توان خودشان را برای کسب مدال انتخاب کردند. مثلا نصیر شلال وزنه‌هایی که انتخاب کرد بالاتر از رکوردش بود و مربیان تیم ملی در انتخاب وزنه‌های بچه ها ضعیف عمل کردند.


* شما انتخاب وزنه‌های بد از سوی کادر فنی را دلیل نتیجه نگرفتن تیم می‌دانید؟


کوروش یکی از بهترین‌های وزنه‌برداری ایران است. من با همکاری او نظم خاصی در تیم ملی اجرا کردم، که البته ملی پوشان هم از این وضع گله داشتند. اجرای قانون تاثیر خاصی روی عملکرد ملی پوشان گذاشت و آنها در دوران ریاست من نتایج خوبی گرفتند

-در وزنه‌برداری همه چیز به قدرت وزنه‌بردار ربط پیدا نمی‌کند اما انتخاب وزنه‌های درست هم در نتیجه گرفتن تاثیر زیادی دارد. زمانی که یک وزنه‌بردار در تمرینات یک وزنه را بالای سر نمی‌برد، چطور می‌تواند در مسابقات آن وزنه را بزند و مدال بگیرد؟


*با این روند تیم ملی وزنه‌برداری، شانسی برای مدال گرفتن در المپیک داریم؟


- المپیک شرایطش با مسابقات جهانی فرق می‌کند. در المپیک همه کشورها با تمام توان و قدرت حضور پیدا می کنند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. تیم ملی در مرحله حساسی قرار دارد و باید فدراسیون و کادر فنی تمام تلاششان را انجام دهند تا وزنه‌برداری در المپیک ریو نتیجه خوبی بگیرد.


*وظیفه فدراسیون در مدت زمان باقی مانده تا المپیک چیست و چه کارهایی باید برای تیم ملی انجام دهد؟


- وزنه‌برداری جز رشته‌های مدال آور المپیک محسوب می‌شود و مردم به موفقیت این رشته امید زیادی دارند. فدراسیون وظیفه اصلی را در آماده سازی تیم ملی برای حضور در المپیک دارد و باید در زمان کوتاهی که تا المپیک باقی ماند، تمرینات و اردوهای مناسبی برای تیم ملی درنظر بگیرد تا ملی پوشان به آمادگی کامل برسند.


* با توجه به مصدومیت بهداد سلیمی در فاصله کمی که تا المپیک داریم، مردم به مدال او امید داشته باشند؟


- من دو شب قبل، پیش بهداد بودم و او از وضعیت عمل خودش بسیار راضی بود. با دکتر کیانی هم که صحبت می کردم، وضعیت عمل او را مناسب توصیف کرد. همه چیز بستگی به خودش دارد و باید در این مدت از خودش مراقبت کند تا دردش از بین برود. بهداد به طور یقین به المپیک می رسد اما کسب مدال در این مسابقات کار سختی است که نیاز به تلاش زیاد خود بهداد دارد.


* خود شما هم در دوران ورزشی خودتان هم‌وزن بهداد بودید و می توانید کمک زیادی به او بکنید.


- قطعا همین‌طور است. من تمام تلاش خودم را می کنم تا بهداد در المپیک نتیجه بگیرد. وزنه زدن در وزن فوق سنگین شرایط خاص خودش را دارد. در تمرینات برخلاف سایر وزنه‌برداران باید وزنه‌های زیادی را یک ورزشکار فوق سنگین بزند که همین مسئله باعث می‌شود فشار زیادی به او وارد شود. بهداد هم باید همه جوانب را درنظر بگیرد تا در این چند ماه باقی مانده به المپیک با یک تمرین خوب و منظم به مسابقات برسد و نتیجه خوبی بگیرد.


* بعد از اینکه از فدراسیون رفتید، صحبت‌های زیادی علیه شما مطرح شد اما هیچ وقت پاسخ این صحبت ها را ندادید.


-همه حرف‌هایی که علیه من زده شد بی ارزش بود و من هیچ وقت جواب حرف‌های بی ارزش را نمی دهم.


* خیلی از اعضای تیم ملی، دوران مدیریت شما در فدراسیون را دوران دیکتاتوری خواندند.


- اگر اجرای قانون دیکتاتوری است، پس من هم دیکتاتور هستم. من اگر دیکتاتور بودم موفق نمی شدم. کارنامه من نشان دهنده عملکرد من در فدراسیون است و حرف‌های دیگران برای من مهم نیست.


* یکی از ملی‌پوشان گفته‌ بود که در زمان شما به‌دلیل اعتراض به نبود آب معدنی در تمرینات او را از تیم ملی خط زدید.


من اگر موقع ثبت نام شورای شهر می‌دانستم که با حضورم در شورا باید وزنه برداری خداحافظی کنم، اصلا در انتخابات شرکت نمی‌کردم. در حال حاضر هم دوست دارم برگردم به وزنه‌برداری و به نوعی به مردم ایران هنوز بدهکار هستم

- این ورزشکار سعید محمد پور بود که خط زدنش کاملا فنی بود. ما برای تمرینات تیم ملی آب معدنی را از کارخانه تهیه می کردیم و همیشه 200 باکس برای تمرینات در نظر می گرفتیم. روزی که آب معدنی در تمرینات تمام شد، جمعه بود که کارخانه تعطیل بود و من هم به سرپرست تیم اطلاع دادم که از رستورانی که غذا تهیه می کنند، 20 باکس آب معدنی بگیرند تا شنبه از کارخانه آب معدنی برای تمرینات بیاورند.


* از عملکرد خودتان در فدراسیون راضی هستید؟


- من در زمان حضورم در فدراسیون، تمام تلاشم را برای موفقیت وزنه‌برداری ایران انجام دادم و خودم هم از عملکردم راضی هستم. با امکانات و بودجه کمی که در اختیار داشتم بهترین اردوها را برای تیم ملی مهیا می‌کردم و نظم و انضباط دوران ریاست من بی‌نظیر بود.


* بعد از رفتن شما از فدراسیون، کوروش باقری هم به نوعی از وزنه برداری محو شد.


- کوروش یکی از بهترین‌های وزنه‌برداری ایران است. من با همکاری او نظم خاصی در تیم ملی اجرا کردم، که البته ملی پوشان هم از این وضع گله داشتند. اجرای قانون تاثیر خاصی روی عملکرد ملی پوشان گذاشت و آنها در دوران ریاست من نتایج خوبی گرفتند. دوران ریاست خودم هم در فدراسیون نظم و اجرای قانون را سرلوحه کارم قرار دادم که به مذاق آقایان خوش نیامد و به من دیکتاتور می گفتند.


* چرا الان این نتایج خوب تکرار نمی شود؟


-من جواب سوال شما را با یک مثال در دوران حضور خودم در تیم ملی می دهم. در دوران حضور ایوانف در تیم ملی نتایج خوبی کسب کردیم. بعد از اینکه ایوانف از تیم ملی رفت، به دلیل عملکرد بد فدراسیون در انتخاب سرمربی تیم ملی، با وجود اینکه وزنه‌برداران خوبی در تیم ملی حضور داشتند، اما فقط من در مسابقات مدال می‌گرفتم. در حالی که باقری، توکلی، نصیری نیا و افراد دیگری می‌توانستند در مسابقات مختلف مدال‌های زیادی کسب کنند. اگر سرمربی خوبی بالای سر تیم بود و نظم دوران ایوانف را ما در تیم ملی داشتیم، نتایج دوران او تکرار می شد.


* قصد برگشت به وزنه برداری را دارید؟


- من همه زندگی خودم را مدیون وزنه‌برداری هستم و اگر چیزی در زندگی دارم از این ورزش و وزنه برداری به دست آورده‌ام و همیشه دوست دارم به این رشته برگردم.


* اما فعلا میان سیاست و ورزش، سیاست را انتخاب کردید.


-من اگر موقع ثبت نام شورای شهر می‌دانستم که با حضورم در شورا باید با وزنه برداری خداحافظی کنم، اصلا در انتخابات شرکت نمی‌کردم. در حال حاضر هم دوست دارم به وزنه‌برداری برگردم چرا که به نوعی به مردم ایران هنوز بدهکار هستم. وقتی مردم را در کوچه و خیابان می بینم آنها از من در مورد وضعیت بد وزنه برداری سوال می کنند، به نوعی خودم را مسئول این رشته می دانم و باید پاسخگوی مردم باشم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته