معتادان متجاهر به شرط عدم مصرف در گرمخانهها پذیرش میشوند/ پیشبینی افزایش 40 درصدی ارائه خدمت در سال جاری
سید مالک حسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت پذیرش معتادان متجاهر در گرمخانهها با توجه وخیم شدن شرایط کرونایی و طرحهای جمعآوری معتادان توسط نیروی انتظامی اظهار کرد: رویه ما از لحاظ پذیرش هیچ تغییری نکرده و فقط آنچه که در پذیرش ملاک عمل ما است این است که فردیکه قصد حضور در گرمخانهها را دارد امکان مصرف ندارد.
افزایش پذیرش معتادان متجاهر در گرمخانهها با آغاز فصل سرما
وی افزود: معتادان متجاهری که رفتارهای پرخطر نداشته باشند و بپذیرند که بدون هرگونه مصرف وارد گرمخانه شوند ما هیچ مشکلی با آنها نداریم، چه بسا که که هر چه به سمت سرما میرویم مواردی از این دست بیشتر هم میشود.
بیشتر بخوانید:
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به گزارش اخیر خبرگزاری آنا در ارتباط با اینکه چرا با وجود حضور نیروهای مددکار در گرمخانهها از ظرفیت آنها برای فراهم کردن شرایط نسبت به بازگشت افراد کارتنخواب و بیسرپناه به خانه و جامعه استفاده نمیشود نیز گفت: کارویژه گرمخانهها انجام اموری همچون توانمندسازی نیست تا بتوانند این افراد را در فرآیندهای روانشناسانه و مشاورهای به تغییر سبک زندگی ترغیب کنند.
بازپروری روحی و روانی اقشار آسیبپذیر کارویژه مراکز بهاران است
حسینی ادامه داد: کارویژه گرمخانهها همچون سرپناهها (شلتر) در گذشته است که تنها سرپناهی برای ارائه خدمات در شب بودند. ما از سال گذشته برای اولین بار آمدیم و با همان هزینهها و مدیریت منابع گرمخانهها را شبانهروزی کردیم.
وی تصریح کرد: به رغم اطلاعاتی که بعضاً کامل نیست ما در حال حاضر به شدت بر روی موضوع مددکاری تمرکز داریم و به زودی گزارشی هم ارائه خواهیم کرد که چه تعداد از افراد در فرآیند مددکاری به آغوش خانواده بازگشتند. اینکه بخواهیم افراد آسیبپذیر را بازپروری روحی و روانی انجام دهیم کارویژهای است که برای مراکز بهاران ما تعریف شده است که در آنجا فعالیتهای مهارتآموزی و بازتوانی روحی و روانی انجام میشود چون در آنجا ما یک مرکز بسته است و افراد پس از پذیرش برای دوره درمانی مشخصی در آنجا خواهند بود و افرادیکه میتوانند ورود و خروج داشته باشند معدود و مشخص است.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران افزود: ما در گرمخانهها ما با یک جمعیت سیال مواجه هستیم و برای یک جمعیت متغیر امکان برنامهریزی وجود ندارد چون ممکن است برخی از افراد دو روز بهطور مداوم در گرمخانهها حضور داشته باشند ولی روز سوم نباشند و الزامی برای بودن آنها در آن فضا وجود ندارد.
کیفیت ارائه خدمات در گرمخانهها بیشتر از مراکز ماده 15 و 16 است
حسینی با اشاره به این مطلب که در گرمخانهها پیامهای بهداشتی و روانشناسانه که میتواند آنها را آماده بازگشت به خانواده کند ارائه میشود، گفت: همچنین در برخی از گرمخانهها کتابخانههای کوچکی هم دایر شده است و برنامههایی برای توسعه آن هم داریم ولی برنامهریزی برای جمعیتهای متغیر امکانپذیر نیست.
وی افزود: تصور عموم این است که افراد کارتنخواب بیسواد هستند در حالیکه بسیاری از این افراد تمایلاتی برای زندگی عادی وجود دارد ولی شرایط آن را ندارند.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران بار دیگر تأکید کرد: بهطور کلی کارویژه گرمخانهها جز این نیست که ما سرپناهی برای آنها فراهم کنیم تا بهدلیل بیسرپناهی و گرسنگی و تشنگی دچار مشکل نشوند و ما باید زاویه نگاهمان را بابت مباحث مشاورهای و بازگشت به زندگی در چنین فضاهایی تغییر دهیم.
حسینی اذعان کرد: خدمات هزینهای که به ازای هر مددجو در گرمخانهها هزینه میشود تقریباً مثل مراکز ماده 16 و 15 است اما به اعتراف بسیاری از افراد کیفیت خدماتی که در گرمخانهها ارائه میشود بسیار متمایز است.
وی با بیان اینکه در دوران بحرانی کرونا ما توانستیم مراکزمان را حفظ کرده و آمار فوتی و یا کرونایی حاد در بین کارتنخوابها در این بازه زمانی وجود ندارد، گفت: آمارها در این خصوص قابل پنهانکاری نیست و در صورت مشاهده مواردی از این دست با اورژانس تماس گرفته شده و موارد گزارش میشود. این موضوع بیانگر آن است که مراقبتهای محیطی و بهداشتی بهطور منظم در حال انجام است و روزی سه بار همه گرمخانهها ضدعفونی میشوند.
پیشبینی افزایش 40 درصدی ارائه خدمات در گرمخانهها در سال جاری
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا در گرمخانهها نیز گفت: در این مراکز در زمان ورود به آنها ماسک داده میشود و تذکرات لازم برای استفاده به آنها داده میشود.
حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا در این خصوص که مدت زمان زیادی است که گرمخانهها بهصورت شبانهروزی به ارائه خدمت میپردازند و این موضوع سازمان را با مشکل مالی مواجه نکرده است، عنوان کرد: خوشبختانه تغییر نگرش خوبی در حوزه نگهداشت اجتماعی انجام شده است و تا این لحظه ما با مشکل تأمین منابع برای اداره گرمخانهها مواجه نشدهایم هر چند که از این بابت تحت فشار هستیم.
وی تصریح کرد: مجموعاً در یکسال گذشته حدود 490 هزار نفر شب خدمات ارائه کردهایم و امسال براساس پیشبینیهایی که داشتیم ممکن است ارائه خدمات تا 700 هزار نفر شب هم افزایش یابد. برای امسال ما حدود 40 درصد افزایش را پیشبینی کرده تا بتوانیم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.
نگهداشت گرمخانهها در شرایط کرونایی پرهزینهتر است
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: این پیشبینیها و افزایشهای احتمالی به معنی هزینههای مازاد است چون در شرایط کرونایی نگهداشت گرمخانهها با توجه به لزوم ضدعفونی مداوم بسیار پرهزینهتر از شرایط عادی است. البته این فشار بیشتر به پیمانکار میآید چون ما امسال در مقایسه با سال گذشته از نظر قیمت تمام شده افزایش حدود 30 درصدی در هزینهها داشتهایم که با توجه به افزایش قیمت کالا و خدمات در این روزها و شرایط کرونا و هزینههایی که نسبت به سال قبل اضافه شده ناچیز است. هزینهها مدیریت شده و تلاش شده که بهرهوری بالا رود.
حسینی اذعان کرد: در قرارداد سال قبل یک بخشی از قرارداد مربوط به نیروی انسانی بوده که ما سعی کردیم خودمان از محل نیروی انسانی تأمین کنیم که در سازمان کاری برای آنها تعریف نشده بود. بخش دیگری از هزینهها یعنی غذا را از بحث مسئولیتهای اجتماعی تأمین میکنیم.
وی افزود: اگر ما نمیخواستیم از این ظرفیتها بهره برده و بهرهوری را افزایش نمیدادیم شاید هزینههای ما تا دو برابر افزایش پیدا میکرد.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ارتباط با هزینه ارائه خدمت در گرمخانهها هم گفت: برای یکنفر حدود 33 هزار تومان (شامل نیروی انسانی، غذا، پوشاک، هزینههای بهداشتی و...) در یک روز هزینه میشود که در مقایسه با دستگاههای دیگر بسیار اقتصادی است چون مثلاً برخی مراکز بدون هزینه نیروی انسانی برای هر نفر حدود 30 هزار تومان هزینه میکنند.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/