نحوه نمرهدهی و جلوگیری از تقلب در سال تحصیلی کرونایی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره برگزاری شیوه امتحان در سال تحصیلی جدید و جلوگیری از تقلب اظهار کرد: برای جلوگیری از تقلب از شیوههای سنتی امتحان به اصطلاح فرهنگ دانشجویی، شب امتحانی، فاصله گرفتیم و از سال گذشته با بخشنامه معاونت آموزشی از دانشگاهها خواستیم اساتید از روشهای ارزشیابی مستمر استفاده کنند.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال استاد با اجرای ارزشیابی مستمر در طول نیمسال میداند که دانشجو از هفته اول ترم تا آخر ترم چطور عمل کرده است و در زمان امتحان که بعد از ۱۶ هفته آموزش برگزار میشود، اگر نمره دانشجو از یک سطح متوسط که در ذهن استاد با ارزشیابی مستمر در طول ترم ایجاد شده است، خیلی بالاتر شود، استاد میتواند متوجه تقلب شود.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: راه حل این موضوع ارزشیابی مستمر است و بسته به عملکرد استادان دارد که دانشجو را در طول نیمسال هر جلسه ارزیابی و در نهایت نمره ارائه کنند.
آهنچیان با اشاره به شیوه قبلی برگزاری امتحانات پایان ترم افزود: قبل از شیوع کرونا استاد میتوانست از ۲۰ نمره یک درس، ۴۰ درصد آن را به موارد غیر امتحان مانند فعالیتهای کلاسی دانشجو اختصاص داده و ۶۰ درصد نمره درس را که شامل ۱۲ نمره میشود را حتماً به امتحان اختصاص دهد.
آهنچیان گفت: در سال کرونایی نیمسال دوم سال ۹۹-۹۸ به دانشگاهها و اساتید این اجازه داده شد که به هر نسبت که میخواهند برای امتحان و فعالیت غیر امتحانی دانشجو نمره در نظر بگیرند. بهعنوان مثال شاید یک استاد ۱۵ نمره امتحان را به ارزشیابی مستمر اختصاص داده و ۵ نمره را به امتحان آخر ترم اختصاص دهد.
یادآور میشود علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این عنوان کرده بود، نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/