دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1399 - 09:07
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر:

تسهیل قوانین و حمایت مالی لازمه توسعه دیپلماسی علمی است/ تألیف کتاب‌های تخصصی با همکاری استاد دانشگاه آزاد اسلامی

مجید قاسمی گفت: افزایش حمایت مالی و تسهیل در قوانین مربوطه لازمه افزایش ارتباطات بین‌الملل علمی است تا پروژه‌های دانشگاهی با همکاری اساتید خارجی با روند مطلوب‌تری پیش برود.
کد خبر : 525592
637279142531608834_lg.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید قاسمی، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص راهکارهای مناسب برای افزایش ارتباطات بین‌الملل اظهار کرد: نیاز است حمایت هدفمند از حضور اساتید، دانشجویان و نخبگان برای حضور در کنفرانس‌ها و مجامع بین‌المللی از سوی نهادهای مربوطه وجود داشته باشد تا از فرصت‌های مطالعاتی به‌خوبی استفاده شود.


وی ادامه داد: برای افزایش ارتباطات بین‌الملل در حوزه تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در ابتدا نیاز است بودجه لازم و کافی در نظر گرفته شود.


عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه لازم است برای حضور دانشگاهیان در مجامع بین‌المللی تسهیل در قوانین مربوطه (رفت و آمد، اخذ ویزا و ...) نیز صورت گیرد، بیان کرد: در فرصت‌های مطالعاتی و حضور در مجامع بین‌الملل ارتباطات هدفمندی با اساتید خارجی ایجاد شده است که روند فعالیت‌های پژوهشی را در دوره تحریم تسهیل می‌کند.


قاسمی گفت: دانشگاه‌ها در راستای افزایش ارتباطات علمی بین‌المللی دفاتری را تشکیل داده‌اند و در سطح وزارت علوم نیز این معاونت فعالیت مطلوبی دارد اما به دلیل تحریم‌ها و کاهش بودجه به دلیل تشدید همین تحریم‌ها مشکلاتی در دیپلماسی علمی ایجاد شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا نیز ارتباطات تا حدودی کاهش پیدا کرده اما دانشگاه‌ها سعی کرده‌اند تا با استفاده از ابزار الکترونیکی و روش‌های مجازی این ارتباطات را تا حدودی حفظ کنند.


تألیف کتاب‌های تخصصی با کمک همکاران داخلی و خارجی 


این استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به تازگی با همکاری یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از اساتید مطرح بریتانیا کتابی تخصصی با عنوان «اصول گرما و جریان سیال در پیل‌های سوختی دما بالا» را تألیف و به چاپ رسانده است.


قاسمی در این خصوص گفت: این نخستین بار است که یکی از استادان ایرانی با یکی از استادان مشهور بریتانیایی که در زمینه پیل‌های سوختی مشهور و مورد تأیید است، اقدام به چاپ و انتشار کتاب کرده‌اند.


وی افزود: پیل‌های سوختی سیستمی است که برای محیط زیست مفید تلقی می‌شود. به این صورت که از یک طرف سوخت و از طرف دیگر اکسیژن با یکدیگر ادغام شده و در نهایت برق تولید می‌شود و این نوع پیل‌های سوختی دما بالا یک محیط زیست ایمن را برای اجتماع به همراه دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: تاکنون چهار کتاب کامل در سه بخش متفاوت در دانشگاه خواجه نصیر در حوزه‌های مختلف علمی تألیف و چاپ شده و میان استادان ایرانی و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا فعالیت‌های مشترکی در حوزه چاپ و نشر کتاب‌های علمی صورت گرفته است.


قاسمی ادامه داد: این کتاب با هدف آشنایی صنعت و دانشگاهیان با پیل‌های سوختی تألیف شده است. همچنین این کتاب دارای مثال‌های ملموس است که در مورد آن‌ها مطالعه شده به صورتی که مشکلات نمونه‌ها بررسی شده و کاربردهای صنعتی آن نیز توضیح داده شده است.


منبع: ایرنا


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته