توضیح نماینده مجلس درباره اصل ماجرای صید ترال
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سمیه رفیعی نماینده مجلس در خصوص صیدترال نکاتی را در صفحه توئیتری خود ذکر کرد.
وی در این باره نوشت:
۱) از آنجا که برای تعدادی از فعالان محیطزیستی سوالاتی در خصوص ممنوعیت صید ترال به وجود آمده لازم میدانم نکاتی را عرض کنم.
داستان از کجا شروع شد؟
مشکل اصلی و ده ساله ما در جنوب کشور، حضور کشتیهای صید ترال به اصطلاح فانوس ماهیان
۲) موسوم به کشتیهای چینی در حریم آبی ایران بود که طبق مجوزها قرار بود در آبهای عمیق بالای 12مایلی در اعماق بالای ۱۵۰ متر با استفاده از تور ترال میان آبی فانوس ماهی صید کنند، ولی با استفاده از مجوزهای صید فانوس ماهی (که بومیان منطقه از آن به عنوان صید ترال یاد میکنند
۳) به اسم صید فانوس ماهی و با سو استفاده از این مجوز ، به آبهای ساحلی زیر ۱۲ مایل تجاوز نموده و بهصورت غیرمجاز و بطور گسترده طی ده سال اخیر اقدام به صید غیرمجاز و مخرب ترال کف نمودند
۴) و به اصطلاح کف دریا را جاروب نموده، شخم زدند و آسیب شدیدی به بستر دریا، زیستمندان، ذخایر آبزی و بویژه گونههای ماهیان اقتصادی وارد نمودند و صید صیادان سنتی و بومی را بشدت کاهش دادند.
۵) با ادامه این روند صید غیرمجاز و مخرب بهصورت گسترده و شدید طی سالهای اخیر ، تبعات و اثرات زیانبار آن آشکار شد بطوریکه سبد صید صیادان بومی در آبهای ساحلی بسیار محدود و کم شد و میزان صید این قشر محروم بسیار کم شد
۶) و صیادان بومی مجبور شدند بجای صید در آبهای ساحلی با پیمایش دهها کیلومتری در دریا طی چندین روز با مصرف سوخت بیشتر برای دستیابی به صید مناسب راهی آبهای دور شوند
۷) که باز هم به دلیل هزینههای زیاد سوخت و سایر هزینهها و خطرات زیاد آن، این اقدام هم جوابگوی نیاز معیشت صیادان بومی نبود و بسیاری از صیادان بیکار شده و صید را رها کردند و به دنبال کارهای دیگری رفتند و بخشی از آنها به کارهای غیرمجاز و خلاف از جمله قاچاق کشیده شدند.
۸) بعضاً تعدادی از این کشتیها قدیمی، از رده خارج و با امکانات کم بودند بهگونهای که تعدادی از آنها به دلیل آثار زیانبارشان بر محیطزیست دریا، توسط دولت کشورهای دیگر تحریم شدهاند.
۹) متأسفانه شیلات هم نتوانست نظارت خوبی بر روی این کشتیها داشته باشد و نظارت و کنترل این کشتیها بسیار ضعیف و با نقایص زیادی همراه بود.
۱۰) بهعنوانمثال دستگاهvms (سیستم مانیتورینگ شناورها) که بر روی این کشتیها جهت نظارت و کنترل سازمان شیلات روی کشتیها نصب شده بود عملاً در بسیاری از مواقع از کارکرد خود خارج شدند و کارکرد دقیق و مؤثری نداشته است.
۱۱) قانون چه میگوید؟
باوجود حمایت نیروی دریایی سپاه و قوه قضائیه از ممنوعیت صید ترال (موسوم به کشتیهای چینی) به دلیل خلأها و نقص قوانین و مقررات، قانون جلوی این نوع از صید را نگرفته،
۱۲) درطول مجلس دهم بارها از سوی عزیزان سپاه و قوه قضائیه درخواست اصلاح قانونی برای ممنوعیت این نوع از صید و اعمال جریمههای بازدارنده صورت گرفت اما هیچگاه توجهی به این نصایح دلسوزانه از سوی مجلس گذشته صورت نگرفت.
۱۳)با شکلگیری مجلس یازدهم و تشکیل فراکسیون محیطزیست از روز اول این موضوع در دستورکار قرار گرفت و کارگروهی ذیل این فراکسیون با حضور وزارت کشاورزی و دستگاههای مربوطه شامل سازمان شیلات،موسسه تحقیقات شیلات، ذینفعان و اتحادیههای صیادی،بخش خصوصی و همچنین متخصصین صاحبنظر تشکیل شد.
۱۴)خوشبختانه پس از جلسات طولانی و بررسیهای کارشناسی، توافقنامهای مبنی بر ممنوعیت دوساله صید ترال فانوس ماهیان (موسوم به کشتیهای چینی) به امضا رسید که بر اساس آن صید ترال فانوس ماهیان که به بزرگترین چالش زیستمحیطی و اقتصادی اجتماعی منطقه تبدیل شده بود
۱۵) از یکم آذر ۹۹ به مدت دو سال متوقف خواهد شد. بدیهی است سایر روشهای صید ترال اعم از صید_میگو بروش ترال کف و دیگر روشهای صید نیز در مراحل بعدی در کارگروه ساماندهی صید و صیادی فراکسیون محیطزیست بررسی، ضابطهمند و ساماندهی خواهد شد.
۱۶) اما چرا موقت و دوساله؟
در جلساتی که برگزار کردیم سازمان شیلات خواستار توقف ششماهه آن بود که به اصرار ما این مدت به دو سال افزایش پیدا کرد. مدت دو سال حداقل زمان لازم برای احیا و بازسازی ذخایر آسیبدیده هست. ضمن اینکه در این دو سال، دریا و ذخایر آبزی پایش و ارزیابی خواهند شد.
۱۷) بر اساس نتایج بهدستآمده در مورد آینده و نحوه میزان صید تصمیمگیری خواهد شد. دراین دو سال قوانین و مقررات مربوط به صید و ذخایر آبزی دریایی بازنگری و اصلاح خواهند شد و نیز سیستم و ساختار نظارت،کنترل و پایش دریا و فعالیتهای صیادی اصلاح و ساماندهی میشوند.
۱۸) هرگونه برنامهریزی برای آینده منوط به تحقیقات و پایش ذخایر آبزی و ارزیابیهای صورت گرفته توسط موسسه تحقیقات شیلات و بهوسیله کشتیهای تحقیقاتی خواهد بود که نتایج این تحقیقات و پایشها به طور مداوم به کارگروه تخصصی و فراکسیون محیطزیست مجلس ارسال خواهد شد.
۱۹) ضمناً این فرجه دوساله فرصت خوبی خواهد بود تا به اصلاح قانون برنامه ششم توسعه و قانون حفاظت و بهرهبرداری از منابع آبی که سدی در برابر اجرای دائم آن بوده بپردازیم.
۲۰) چرا از اول آذر؟
پیشنهاد ما در فراکسیون توقف صید از اول آبان بود اما سازمان شیلات خواستار آن شد با توجه به حضور برخی از کشتیهای ترال در دریا و نیاز به زمان یکماهه برای هماهنگی و بازگشت آنها از دریا (به علت مجوزهای از قبل صادر شده)
۲۱) این فرصت یکماهه جهت هماهنگی و بازگشت کشتیها داده شود که در نهایت به 1 آذر رسیدیم.
هر چند که از منظر یک فعال محیطزیست حتی یک روز از این نوع صید را خسارت محض میدانم.
۲۲) درپایان آنکه کارشناسان فراکسیون محیطزیست با هرکدام از اشخاصی که در این زمینه ابهام و یا اشکالی را وارد میدانند حاضر به برگزاری نشست در یک فضای علمی و منطقی هستند.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/