دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهروز رشاد در گفتگو با آنا:

سینمای تجاری کنونی جرئت اکران ندارد چون فقط دنبال سوددهی است/ دستمزد سوپراستارها سه برابر هزینه ساخت فیلم‌هاست!

تهیه‌کننده سینما گفت: سینمای بدنه و تجاری مثل سوپرمارکتی شیک می‌ماند که هر جنس به‌اصطلاح بنجلی را عرضه می‌کند چون تنها به دنبال کسب درآمد هستند. این فیلم‌ها آثار فرهنگی را نیز به کناری پرت می‌کنند و نمی‌گذارند دیده شوند.
کد خبر : 525507
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روند فیلمسازی در ایام پرفشار و پراسترس کرونایی کشورمان هرچند به شکل حداقلی ولی ادامه دارد و برخی فیلمسازان مشغول کار هستند تا برای ایام جشنواره فجر و یا فرصت‌های دیگر محصولات خود را آماده کنند. با این حال شرایط و هزینه ساخت فیلم در بازه کنونی دچار تحولاتی است که باعث شده خیلی‌ها نتوانند به راحتی دست به کار شوند.


بهروز رشاد، تهیه‌کننده سینما که به دنبال ساخت «بچه‌های هور» است در این رابطه به خبرنگار آنا گفت: هزینه فیلمسازی خصوصا در شرایط کرونا به طور معمول بیشتر است به‌ویژه اینکه گروه‌ها مثلاً باید اقامت عوامل و بازیگران را جدا کنند یا در رعایت دستورات بهداشتی جدیت به خرج دهند.


هزینه‌ها به طور روزانه بالا می‌رود و قابل پیش‌بینی هم نیست


وی ادامه داد: البته این هزینه‌ها بیشتر برای فیلم‌هایی است که در لوکیشن‌های خاص و مناطق مختلف بومی و شهرستان‌ها ساخته می‌شود وگرنه این هزینه‌کرد برای فیلمبرداری و اقامت در سطح شهر تهران مثل قبل است.


تهیه‌کننده «قطار آن شب» با تأکید بر اینکه الان دیگر نمی‌شود به روال پیشین و برحسب بودجه معمول  قبل از کرونا فیلم ساخت، گفت: همین هزینه‌های اضافی، بودجه ساخت فیلم‌ها را بالا می‌برد و کار را برای فیلمسازان دشوارتر می‌کند. ضمن اینکه هزینه‌ها نیز به طور روزانه بالا می‌رود و متأسفانه نه ثباتی در این‌باره وجود دارد و نه قابل پیش‌بینی است.


سینمای بدنه مثل سوپرمارکتی شیک هر جنس بنجلی را عرضه می‌کند


رشاد اضافه کرد: البته فیلم‌های تجاری و عمدتا بدنه سینما همچنان در این روزها فیلم می‌سازند ولی به نظرم جرئت اکران فیلم‌هایشان را ندارند چون آنها دنبال سوددهی هستند. درحالی‌که فیلم‌های فرهنگی حتی درحال حاضر می‌توانند ساخته شوند و به نمایش درآیند.


وی بر اینکه سینمای بدنه متعلق به تاجران سینماست اشاره داشت و تصریح کرد: این بخش از سینما مثل سوپرمارکتی شیک می‌ماند که هر جنس به اصطلاح بنجلی را عرضه می‌کند چون فقط دنبال سود هستند؛ در شرایط کنونی هم از اساس نمی‌توانند کسب درآمد کنند. این فیلم‌ها آثار فرهنگی را به کناری پرت می‌کنند و نمی‌گذارند دیده شوند.


برخی فقط وعده حمایت می‌دهند


این تهیه‌کننده بر اهمیت فیلم‌های فرهنگی مثل سینمای کودک و نوجوان تصریح داشت و گفت: به نظرم سینمای فرهنگی و محترم همیشه قابلیت تولید فیلم را دارند چون در پی کسب درآمد نیستند بنابراین در شرایط سخت مثل الان نیز می‌توانند ادامه حیات دهند. همچنان که دیدید بسیاری از فیلم‌های جشنواره کودک در همین دوران کرونا ساخته شده بودند.


رشاد همچنین خاطرنشان ساخت: متأسفانه الان به اندازه سه برابر بودجه تولید یک فیلم، باید برای دستمزد سوپراستارها خرج می‌شود که این واقعاً عجیب است؛ این‌هاست که سرمایه ساخت فیلم‌ها را بالا می‌برد.


وی یادآور شد: با وجود اینکه برخی مدیران مثل مدیریت فعلی بنیاد سینمایی فارابی صادقانه کار می‌کنند اما متأسفانه برخی فقط وعده حمایت می‌دهند؛ حمایتی که در عمل به سرانجام نمی‌رسد. بپذیریم که سینمای فرهنگی مثل فیلم‌های حوزه کودک هرچند روی پای خود مانده‌اند اما نیازمند حمایتی متفاوت با آنچه تاکنون بوده، هستند.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب