دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1399 - 00:02
نویسنده سوری مطرح کرد؛

اهداف انتخاباتی ترامپ در پس پیگیری آزادی گروگان‌های آمریکایی در سوریه/رئیس‌جمهور آمریکا بویی از انسانیت نبرده است

یک نویسنده سوری در گزارشی نوشت: ترامپ بویی از انسانیت نبرده و وجدان سیاسی ندارد که ناگهان از خواب بیدار شود و یاد گروگان‌هایش در سوریه بیفتد، بلکه به‌دنبال اهداف انتخاباتی است.
کد خبر : 524848
12669068_182.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «رانا العفیف» در گزارشی که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم منتشر کرد، نوشت: روزنامه وال‌استریت ژورنال از جلسات محرمانه هیئتی آمریکایی از کاخ سفید در دمشق پرده برداشت، هیئتی که به‌دنبال آزادی اتباع آمریکایی گروگان گرفته در سوریه هستند. یکی از گروگان‌ها خبرنگار مستقل و دیگری افسر تفنگدار نیروی دریایی آمریکاست. خبرنگار مذکور در سال 2012 هنگام گزارش جنگ در سوریه ناپدید شد و گروگان دوم نیز امدادگر سوری-آمریکایی است که در سال 2017 در سوریه ناپدید شد.


نظامیان آمریکا


این نویسنده سوری با طرح این سؤال که سفر هیئت آمریکایی به سوریه در زمان کنونی چه معنا، پیامد و اهمیتی در بعد سیاسی دارد، می‌نویسد: به نظر می‌آید آمریکا در حال برهم زدن آب‌های راکد با سوریه در عرصه دیپلماتیک و نظامی است، اما همه می‌دانیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شخصی بی‌ثبات است و رویکرد سیاسی مشخصی نه‌تنها درقبال سوریه، بلکه درقبال لبنان، عراق، یمن و سایر کشورها ندارد.


عفیف نوشت: از سکوت دمشق این‌گونه تعبیر می‌شود که دولت سوریه ثبات موضع دارد و تصمیم گرفته است با وجود ارسال پیام‌های سیاسی که برای انجام مذاکرات جدید دعوت می‌کند، پازل مکملی برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نباشد، زیرا او با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بر سر فعال‌سازی نقش واشنگتن در سوریه و کشورهای همسایه قمار کرده است.


ترامپ و پمپئو


دونالد ترامپ و مایک پمپئو


این نویسنده سوری می‌نویسد: پس از شیوع کرونا و موفقیت سوریه در مهار آن، با وجود تحریم‌هایی که علیه دمشق اعمال شده است، ایالات متحده تلاش می‌کند افق‌های جدیدی را برای سوریه و کشورهای منطقه با وجود بحران‌هایی که با آن درگیر هستند، بگشاید. کمتر کسی است که نداند واشنگتن پیش‌تر با شکست سیاسی از خاک سوریه خارج شده و این‌گونه تلاش‌ها بی‌نتیجه است.


عفیف نوشت: فکر نمی‌کنم روند سیاسی‌ای که آمریکا در پیش گرفته است، مورد توجه دمشق قرار بگیرد، زیرا ایالات متحده دچار بحران‌های جدی داخلی و خارجی است و هژمونی آن‌ها رو به افول است، لذا در حالی که سال‌ها در سوریه از تروریست‌ها حمایت مالی، معنوی و تسلیحاتی می‌کردند، اکنون تحریم‌هایی را علیه دمشق اعمال کرده‌اند که در آن هیچ نشانی از تلاش برای مذاکره صادقانه نیست.


وی تأکید کرد: سال‌هاست آمریکا سیاست اشتباهی را درقبال سوریه درپیش گرفته است و این سیاست‌ها با ارسال یکی دو شخصیت سیاسی از کاخ سفید جبران نمی‌شود.



آنچه آمریکایی‌ها در سوریه خلق کردند و برجای گذاشتند، عمیق‌تر از آن است که با چندین پیام سیاسی جبران شود.



عفیف در ادامه گزارش می‌نویسد: سکوت سیاسی دمشق به معنای دست برتر سوریه و پیروزی راهبردی در برابر تحرکات آمریکاست. واشنگتن سال‌هاست هیچ حسن‌نیتی درقبال ملت سوریه نشان نداده و جای تعجب است با چه دستاویزی می‌خواهد حرف خود را با اعزام هیئت دیپلماتیک به کرسی بنشاند. این در حالی است که پمپئو لحن تهديدآمیز خود را درقبال دمشق کنار نگذاشته و بار دیگر تهدید کرده است آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه سوریه وضع می‌کند.


این نویسنده سوری در پایان گزارش خود آورده است: ترامپ 16 سال ناکامی سیاسی را در منطقه خاورمیانه تجربه کرده است، ولی همچنان روی گزینه‌های سوخته در سوریه شرط‌بندی می‌کند. همه می‌دانیم رئیس‌جمهور آمریکا بویی از انسانیت نبرده و وجدان سیاسی ندارد که ناگهان از خواب بیدار شود و یاد گروگان‌هایش در سوریه بیفتد، بلکه به‌دنبال اهداف دیگری است.


وی افزود: ترامپ در تلاش است تا چهره سیاسی خود را در منظر مخالفانش در ایالات متحده بهبود بخشد تا زمان بیشتری بخرد و بتواند در انتخابات ریاست جمهوری برتری کسب کند. او به‌دنبال منافع شخصی‌اش است تا از بن‌بست سیاسی کشورش نجات یابد. من ابتکار عمل ترامپ را در زمینه‌های نظامی و سیاسی خوب نمی‌دانم  و معتقدم واکنش دمشق ممکن است پیروزی راهبردی دیگری را برای سوریه رقم بزند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته