«یادگیری خلاقانه» کلید موفقیت دانشجویان است/ توجه ویژه به دانش اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که دوشنبه شب ۱۹ آبانماه بهصورت مجازی در سالن کتابخانه حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: دانشگاه محیط اجتماعی تعلیم و تربیت است، در حالی که تاکنون بیشتر به محیط دانش تخصصی و کسب این دانش توجه میشد، باید دانست که دانشگاه شرایط ویژهای دارد، چرا که وقتی به سنین تعلیم و تربیت نگاه میکنیم، سالهای رشد به سه دسته 7 ساله تقسیم شده و تا 21 سالگی ادامه دارد.
حضور بیش از 250 هزار دانشجوی جدیدالورود در دانشگاه آزاد اسلامی
وی افزود: بیش از 250 هزار دانشجوی جدیدی که امسال به دانشگاه آزاد اسلامی پیوستند، باید دقت داشته باشند که در سن رشد و لحظات حساس زندگی خود قرار دارند.
مدرسه محیطی مدیرمحور و دانشگاه محیطی دانشجومحور است
دکتر طهرانچی با اشاره به تفاوت تحصیل در مدرسه و دانشگاه گفت: مدرسه محیطی محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی، فردی و همگن است، در حالی که دانشگاه محیطی باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط ناهمگن است، بنابراین دانشجویان باید با اقتضائات این محیط آشنا باشند. دانشجویان از مدرسه که نهادی سنتی است، وارد دانشگاه که نهادی برآمده از مدرنیته است، میشوند. سؤال این است که آیا دانشجویان برای خود برنامهای دارند و میدانند که سبک زندگی کرونایی در زندگی آنها چه تأثیراتی خواهد داشت؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اسلام تربیت را به سه دوره خانه، مدرسه و وزارت تقسیم کرده که دوره وزارت از بلوغ آغاز شده و تا سه سال اول دانشگاه را شامل میشود. جوان در این دوره، دو سال درگیر بلوغ، دو سال درگیر کنکور و سه سال درگیر تحصیل در دانشگاه است، بنابراین دانشگاه بهعنوان نهادی برآمده از مدرنیته، دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که در طول 80 سال فعالیت در کشور، جایگاه و معنا پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که محیط دانشگاه به گونهای نیست که بتواند همه استعدادها را شکوفا کند و دارای فرصتهای خوب و تهدیدهایی است. دانشجویان اگر هوشیار باشند و از فرصتها بهخوبی استفاده کنند، در آینده موفق خواهند بود.
دانشجویان در دانشگاه بهعنوان محیط تربیت اجتماعی باید یاد بگیرند که چگونه آری یا نه بگویند
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت انتخاب در دوران جوانی، خطاب به دانشجویان گفت: شما تا امروز که وارد دانشگاه شدهاید، با مسئله انتخاب سروکار چندانی نداشتهاید، حتی دانشگاه محل تحصیل شما را هم رتبهای که در آزمون به دست آوردهاید، تعیین کرده است. در واقع دانشگاه بهعنوان محیط تربیت اجتماعی، نقطه ابتدای فراگیری انتخاب برای دانشجویان است و باید یاد بگیرند که چگونه آری یا نه بگویند. عرصه اجتماع محل انتخاب است؛ چقدر آماده انتخاب هستید؟
فرق انسان و دیگر موجودات در انتخاب است
دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشجو زمانی که وارد دانشگاه میشود، با اولین مفهومی که آشنا میشود، انتخاب واحد است که میخواهد به دانشجو، انتخاب کردن را بیاموزد. در این سنین اگر دانشجو انتخاب درستی داشته باشد، از شغل آینده خود، انتخاب همسر، انتخاب دوست و... نیز رضایت خواهد داشت و اگر نتواند انتخابهای درستی داشته باشد، در زندگی نیز دچار نارضایتی خواهد شد. خداوند انتخاب را بهعنوان امانت به ما سپرده است؛ فرق انسان و دیگر موجودات در انتخاب است.
وی با اشاره به توصیه امام علی (ع) به امام حسن (ع) در نامه 31 نهجالبلاغه گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه میفرمایند: «دل جوان همچون زمین کشت نشده است و هر چه در آن افکنند، میپذیرد. من نیز پیش از آنکه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب آموزیات پرداختم تا با اندیشه استوار در کارها به امری روی آوری که مردمان کارآزمودهتر از طلب و آزمودن آن بینیاز ساختهاند.» در این نامه، توجه به زمان تربیت مورد تأکید قرار گرفته است. در واقع اندیشه استوار این است که درست انتخاب کنیم، قبل از آنکه دل و خِرد مشغول شود.
علایق، قضا و قدر الهی و فضای جامعه سه مبنای مهم انتخاب است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علایق، قضا و قدر الهی و فضای جامعه را سه مبنای مهم انتخاب عنوان کرد و افزود: «موضوعهای کلی، تصورات صحیح یا غلط، آموزش، فارغالتحصیلی و اشتغال آینده» علایق را تشکیل میدهد. «دعای پدر و مادر، اعمال انسان و سنتهای الهی» قضا و قدر را تشکیل میدهد و «تأثیرپذیری و تأثیرگذاری» در مؤلفه فضای جامعه برای انتخاب قرار میگیرد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: علایق فرزندان میتواند بر اساس توانمندی، استعداد و همت، آرمانها و ارزشها شکل بگیرد. توهمات، تخیلات و خودخواهی در کنار آرزوها و جاهطلبیها نیز تشکیلدهنده علایق کاذب جوانان است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نگرانی که در دوره کرونا وجود دارد، این است که همت دانشجویان عزیز در اثر زیاد ماندن در منزل و آموزش مجازی، کم شده و اگر به درستی با این فضا برخورد نشود، همت جوان که سرمایه آینده اوست، تحتالشعاع قرار گرفته و توانمندی را ضعیف کرده و استعدادهای او را شکوفا نکند.
وی ادامه داد: آرمانها و ارزشها در دوران جوانی در وجود فرد مینشیند. آرمانگرایی از مشخصههای جوان است. اگر جوانان براساس ارزش و آرمان، همت خود را به کار گیرند و استعدادهای خود را شناخته و توانمندی را روزبهروز بارور کنند، میتوانند آینده خود را بسازند.
وظیفه دانشگاه آموختن دانش تخصصی، دانش مهارتی و دانش اجتماعی است
وی با بیان اینکه دانشگاه، محیط اجتماعی یادگیری دانش است و نه محیط فردی گفت: وظیفه دانشگاه، آموختن دانش تخصصی، مهارت و بالاتر از این دو؛ دانش اجتماعی است. دانشگاه آزاد اسلامی در کنار آموزش دانش تخصصی، توجه ویژهای به دانش اجتماعی دارد. برای افزایش مهارت دانشجویان نیز سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و طرحهای مختلف اجرایی شده تا بتوانیم اشتغال دانشجویان را تأمین کنیم.
شغل آینده دانشجویان لزوماً رشتهای که انتخاب کردهاند نیست/ مهارت دانشجویان میتواند زمینهساز شغل آینده آنها باشد
دکتر طهرانچی، مفید بودن و انسان کامل شدن را از جمله انتظارات جامعه از دانشجویان عنوان کرد و افزود: اشتغال و محیط کار مناسب و درآمد و روزی، کلیدواژههایی است که گاهی به جای یکدیگر استفاده میشود. شغل آینده دانشجویان لزوماً رشتهای که انتخاب کردهاند، نیست، بلکه مهارت آنها میتواند زمینهساز شغل آینده آنها باشد. اگر کسی دانش تخصصی و مهارت را توأمان داشته باشد، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.
آفت دوران تحصیل چیست؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شک در انتخاب و مقایسه با دیگران، آفت دوران تحصیل است گفت: دانشجویان پس از انتخاب، باید با توکل به خدا و تبدیل شک خود به یقین، گام بردارند و به سوی موفقیت پیش بروند. دانشجویان بسیاری در سال دوم و سوم دانشگاه نسبت به رشته خود دچار تردید میشوند و همین موضوع باعث عدم موفقیت آنها میشود. صبر و مداومت در یادگیری پس از انتخاب، میتواند به موفقیت دانشجویان کمک کند. «یادگیری خلاقانه» کلید و راهحل موفقیت دانشجویان است و نه یادگیری بر اساس حفظیات.
آموزش در شرایط غیرحضوری سختتر است/ طراحی «دانشجویار» برای رفع مشکلات دانشجویان
وی تأکید کرد: دانشگاه سختیهای خاص خود را دارد که در دوره کنونی به دلیل غیرحضوری بودن کلاسها، این سختیها دوچندان شده است، چرا که در آموزش حضوری دانشجویان رو در روی استاد آموزش میبینند، ولی در شرایط غیرحضوری آموزش سختتر است. توصیه بنده به دانشجویان در این مرحله، صبر و مداومت است. دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش این سختیها، سامانه «دانشجویار» را طراحی کرده است. با این سامانه، هرکدام از دانشجویان یک استاد راهنما خواهند داشت تا مشکلات آموزشی خود را با وی در میان گذاشته و رفع کنند.
باید سبک زندگی در فضای مجازی را بیاموزیم
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کرونا زندگی در فضای حقیقی را چنان دچار تغییر کرده که امروز که جشن استقبال از دانشجویان جدیدالورود است، از حضورشان محروم شدهایم. سبک زندگی در فضای مجازی با زندگی حقیقی تفاوت دارد و باید سبک زندگی در فضای مجازی را بیاموزیم و بکوشیم این سبک زندگی را به نحو احسن دریابیم و امیدوارم حرکت خوب و مؤثری در این زمینه داشته باشیم.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/