دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/311

نادولول؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

نادولول دارویی است که به‌منظور درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود.
کد خبر : 524599
teaser_image_383506.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، نادولول دارویی است که به‌منظور درمان فشار خون بالا و جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می‌شود.


نادولول به دسته‌ای از داروها به نام مسدود کننده‌های بتا تعلق دارد که با جلوگیری از عملکرد برخی از مواد طبیعی مانند آدرنالین بر روی قلب و عروق خونی کار می‌کند و منجر به کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار بر روی قلب می‌شود.


نکات مهم در مصرف نادولول



  • این دارو خوراکی بوده و معمولاً یک‌بار در روز مصرف می‌شود.



  • بیشترین اثرگذاری این دارو در مصرف مداوم و منظم آن است.



  • قطع ناگهانی دارو ممکن است وضعیت بیمار را بدتر کند بنابراین معمولاً پزشک معالج برای قطع دارو، دوز آن را به تدریج کاهش می‌دهد.



  • مصرف همزمان این دارو با داروهایی همچون برومپریدول، اتوفیلین، فکسینیدازول، فلوکتافنین، لاسمیدیتان و ریواستیگمین ممنوع است.



  • مصرف همزمان این دارو با آمفتامین‌ها، بریگاتینیب، برومپریدول، دکس متیل‌فنیدات و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی اثرات نادولول را کاهش می‌دهد.



  • این دارو ممکن است جریان خون در دست‌ها و پاهای را کاهش دهد و باعث احساس سرما در شود.


عوارض جانبی نادولول چیست؟


سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف و سرفه از عوارض شایع مصرف این دارو است که در صورت تداوم و یا بدتر شدن باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.


تغییر رنگ دست‌ها و پاها به آبی، تغییرات خلقی (همچون افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه)، تغییرات بینایی، خس خس سینه و علايم نارسایی قلبی از عوارض جدی ولی نادر مصرف این دارو است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید مصرف دارو قطع و بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته