دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1394 - 10:01

ژنرال روسی: هواپیمای ترکیه در خاک سوریه به «سوخو 24» حمله کرده بود

یک ژنرال روسی گفت اطلاعات ارتش سوریه نشان می‌دهد که هواپیمای «اف 16» ترکیه از فاصله 5 تا 7 کیلومتری و در خاک سوریه به جنگنده روسی حمله کرده بود.
کد خبر : 52436

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ویکتور بوندروف» فرمانده کل نیروی هوایی روسیه گفت: اسناد کنترلی که از سوی پدافند هوایی سوریه ارائه شده است، نشان می‌دهد هواپیمای «اف 16» ترکیه مدت 40 ثانیه در حریم هوایی سوریه قرار داشت و به اندازه 2 کیلومتر وارد عمق خاک سوریه شده بود.


وی افزود: همچنین این اطلاعات حاکی است بمب‌افکن روسی «سوخو 24» حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود.


«بوندروف» با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: در جریان بررسی ویدئوی تهیه‌شده از سوی فرماندهی نیروی هوایی و پدافند هوایی سوریه، هدف هوایی در حال پرواز با سرعت 810 کیلومتر در ساعت از جانب ترکیه به سوی مرز دولتی با مسیر 190 درجه کشف شد.


فرمانده‌کل نیروی هوایی روسیه به خبرنگاران گفت: نتیجه کنترل به‌وسیله رادار سوریه ثابت می‌کند که از ساعت 9:11 تا ساعت 10:26 یعنی ظرف مدت یک ساعت و 15 دقیقه، دو هواپیمای «اف 16» در ارتفاع 2400 متری قرار داشتند که حاکی از عملیات برنامه‌ریزی‌شده است.



وی افزود: زمان لازم برای پرواز هواپیماهای «اف 16» از محل نگهبانی آنها در پایگاه هوایی دیاربکر تا محل شلیک موشک 46 دقیقه از جمله 15 دقیقه برای بلند شدن و 31 دقیقه برای پرواز تا محل شلیک است و به این دلیل این هواپیماها نمی‌توانستند از محل نگهبانی خود در زمین، هواپیمای روسی «سوخو 24» را رهگیری کنند.


این در حالی است که پیشتر «سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه روسیه، در کنفرانسی خبری که به‌ مناسبت سقوط جنگنده «سوخو 24» روسی برگزار شده بود، گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد ترکیه هشدار داده بود ولی این هواپیما حریم هوایی سوریه را ترک نکرده بود و در چهار کیلومتری داخل مرز سوریه در حال انجام عملیات بود.


وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد هدف گرفتن جنگنده روسی به‌وسیله ترکیه از قبل برنامه‌ریزی شده بود، تصریح کرد: پیشتر نیز یک هواپیمای روس هدف حملات ترکیه قرار گرفته بود که ما به این کشور هشدار داده بودیم و خواستار پاسخ صریح آنکارا شده بودیم ولی ترکیه پاسخی نداده و صرفا خواستار ادامه روابط دو کشور شده بود.


«لاوروف» افزود: ما به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهیم و با دوستان و همسایگان خود همکاری خواهیم کرد اما این شامل تندروها نخواهد شد. سیاست ترکیه درباره سوریه تاکنون سیاست خوبی نبوده است.


وی با تاکید بر اینکه دولت ترکیه باید مسئولیت‌پذیر باشد و مسئولیت این حادثه را بپذیرد، گفت: ما درباره حقایق این حادثه تحقیقات انجام داده‌ایم و همچنین گزارشی را به رئیس‌جمهوری روسیه ارائه خواهیم داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته